کد خبر: انجام-عمل-کاشت-سمعک-شنوایی-بر-روی-استخو
۳۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۲۱
انجام عمل کاشت سمعک شنوایی بر روی استخون جمجمه درمشهد

به گزارش گروه بهداشت ودرمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، این عمل توسط دکتر محسن رجعتی متخصص گوش و حلق و بینی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای نخستین بار در مشهد بر روی یک کودک 11 ساله که به دلیل مشکلات تکاملی در شکل گیری لاله و مجرای گوش دچار ناشنوایی از بدو تولد شده بود با موفقیت انجام شد.

دکتر محسن رجعتی با بیان اینکه برای درمان بیمارانی که دچار اختلال شنوایی و یا مشکلات تکاملی در سیستم شنوایی هستند از انواع سمعک ها استفاده می شود اظهار کرد: سمعک های رایج صدا را از راه هوا به فرد منتقل کی کنند که این بیمار به دلیل نداشتن گوش و پرده گوش، کیفیت صدا را به خوبی دریافت نمی کرد.

دانشیار گروه گوش، گلو و بینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: بررسی های علمی و تحقیقات در این زمینه نشان داده است که انتقال صدا به طور مستقیم از طریق استخوان به حلزون گوش کودک می تواند نتایج بسیار با کیفیت تر و بهتری را در دریافت صدا داشته باشد.

دکتر رجعتی خاطر نشان کرد: در این عمل جراحی یک بخش از سمعک با جراحی بر روی استخوان جمجمه کودک نصب شد و پس از بهبودی بخش دیگر دستگاه روی پوست سر کودک قرار داده می شود.

وی با بیان اینکه این عمل برای نخستین بار است که در مشهد  انجام شده و تا کنون تعداد محدودی از این عمل در سطح کشور انجام شده است تصریح کرد: علت محدود بودن این عمل جراحی هزینه های بالای این گونه سمعک هاست و در صورت ایجاد شرایط در کشورمان  با توجه به توانمندی علمی و فناوری بالا تعداد زیادی از بیماران را درمان کرد.

محمد رضا طالع متخصص شنوایی شناسی و مدیر مرکز کاشت حلزون شنوایی خراسان در گفتگو با وب دا اظهار کرد: این کودک یازده ساله چند سالی است که از سمعک هایی که فقط بر روی پوست قرار می گیرد استفاده می کرد که به دلیل ناهنجاری های سیستم شنوایی، دریافت صدا برای وی با مشکل همراه بود.

وی تصریح کرد: سمعک دارای دو بخش است که بخشی از ان بر روی جمجمه نصب می شود و یک قسمت دیگر آن روی پوست سر پس از عمل قرار می گیردکه این پروسسور صدا را از بیرون دریافت می کند و توسط القا مغناطیسی به پروتز داخلی انتقال می دهد.

وی افزود:  این پروتز با ارتعاشی که در استخوان جمجمه ایجاد می کند صدا را به حلزون گوش و عصب شنوایی می رساند و چون این پروتز به طور مستقیم بر روی استخوان کاشته شده است صدا خیلی بیشتر و بهتر انتقال داده می شود.

متخصص شنوایی شناسی  افزود: پس از التیام محل جراحی و نصب قسمت دوم سمعک،  بیمار در جلسات متعدد تحت آموزش و تربیت شنیداری و گفتاری قرار می گیرد تا بتواند به راحتی با مردم ارتباط بر قرار کند و مشکلاتش کاهش یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha