کد خبر: انجام-عمل-تعویض-مفصل-مچ-پا-با-موفقیت-در
۲۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۴۰
انجام عمل تعویض مفصل مچ پا با موفقیت در  مشهد انجام شد

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، عمل تعویض مچ پا که نخستین بار است در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است توسط دکتر علیرضا موسویان فلوشیپ جراحی پا و مچ پا و عضو هیات علمی این دانشگاه بر روی یک بیمار که به علت آرتروز شدید، مفصل مچ پای وی تخریب شده بود با موفقیت انجام شد.

دکتر علی رضا موسویان با اشاره به اینکه در حال حاضر تخريب مفاصل به طور معمول با جايگزيني مفصل مصنوعي يا فيوژن درمان مي شود، اظهار کرد: مچ پا جزو مفاصل خاص ميباشد كه فشار زيادي چندين برابر وزن تحمل ميكند و ارتروز پيشرفته آن ميتواند شديدا ناتوان كننده باشد و همچنين باعث فشار به ساير مفاصل و درد انها شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و فلوشیپ جراحی پا و مچ پا در خصوص سابقه استفاده از پروتز مچ پا  بیان کرد: از سال ١٩٧٠ ميلادي كه اولين پروتز مچ پا معرفي شد همواره تمايل فراواني به استفاده از اين پروتز در بين بيماران و جراحان ارتوپدي بوده است. اما شكل خاص و بيومكانيك خاص اين مفصل باعث شده كه گذاشتن اين مفصل به لحاظ تكنيكال مشكل باشد و براي ساليان طولاني در تمام دنيا جراحان ترجيح به قفل كردن مفصل مي دادند.

فلوشیپ مچ پا با بیان اینکه در سالهاي اخير طرح ها و نسل هاي به روزتر اين مفصل وارد بازار شده و با احتياط استفاده از آن رو به افزايش است، اظهار کرد: هنوز هم به دليل نگراني از سود بردن بيماران از اين عمل در مقايسه با جوش دادن، اكثر بيماران با قفل كردن مفصل درمان ميشوند. اما شرايط خاصي وجود دارد كه درمان بايد به سمت بازسازي مفصل و بازگرداندن حركت به مفصل مچ تخريب شده برود.

وی ادامه داد: يكي از اين موارد بيماران روماتيسمي هستند كه تمام مفاصل انها تخريب شده و قفل كردن مفاصل مچ پا منجر به ايجاد يك پاي چوبي و دردناك خواهد شد و چه بسا فشار افزايش يافته به زانو منجر به كوتاه شدن طول عمر زانو ميشود.

دکتر موسویان تصریح کرد: خوشبختانه توانستيم در يكي از بيماراني كه چاره اي جز پروتز براي مفصل تخريب شده مچ پا براي كاهش درد و ناتواني نداشتيم براي اولين بار در مشهد از این روش درمانی استفاده نماییم.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد حال عمومی بیمار را مطلوب عنوان کرد و گفت: در حال حاضر این بیمار دوران نقاهت خود را طی می کند و بزودی از بیمارستان مرخص می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha