به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان طبنا(خبرگزاری سلامت)، در میانۀ ماه نوامبر ٢٠١٩ وجود اپیدمی‌ویروس کرونا در شهر «ووهان» در مرکز چین آشکار شد. این اپیدمی‌به سبب شیوع نوع ناشناخته‌ای از ویروس کرونا که 2019-nCoV نام گرفت، آغاز شد. مقامات چین کشف آن را روز ٧ ژانویه ٢٠٢٠ اعلام کردند. روز ٣٠ ژانویه سازمان بهداشت جهانی با اشاره به انتشار این بیماری حالت «اضطرار سلامت عمومی‌بین‌المللی» در جهان اعلام کرد. بنابر آخرین آمار کمیسیون بهداشت ملی چین، قربانیان ویروس کرونا تا روز شنبه به هزار و ۶۶۵ نفر و تعداد مبتلایان به آن نیز تا مرز ۶۸ هزار و ۵۰۰ تن نیز رسیده است. شبکه خبری شین‌هوآ نت چین نیز از هزار و  ۸۴۳ مورد جدید ابتلا و ۱۳۹ مورد مرگ جدید بر اثر ویروس کرونا، در روز شنبه در استان هوبی، کانون انتشار این ویروس، خبر داد. این در حالی است که به گزارش رویترز یک گردشگر ۸۰ ساله چینی مبتلا به ویروس کرونا در فرانسه درگذشت. این اولین مورد مرگ بر اثر این بیماری در اروپا و چهارمین در خارج از مرزهای چین است. همزمان ۷۰ نفر دیگر از سرنشینان کشتی کروز در ژاپن به آزمایش ویروس کرونا پاسخ مثبت نشان دادند و به قرنطینه رفتند. شمار کلی مبتلایان به ویروس کرونا در این کشتی ژاپنی به ۳۵۵ تن رسید. کشتی پرنسس دایموند با سه هزار و  ۷۰۰ سرنشین از سوم فوریه و ورود به یوکوهامای ژاپن قرنطینه شده است. شیوع ویروس کرونا که در ابتدا از یک بازار فروش حیوانات وحشی در استان هوبی در مرکز چین آغاز شد و چین را با چالش بزرگی برای کنترل انتشار آن و در عین حال به حداقل رساندن آسیب‌ها به بزرگترین اقتصاد جهان مواجه ساخته است. پیشتر در ژاپن، هنگ‌کنگ، فیلیپین و فرانسه چهار نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جانشان را از دست داده‌اند و کرونا در بیش از ۲۴ کشور جهان مشاهده شده است. روزنامه ایران گزارش کرد روز دوشنبه 21 بهمن یک زن میانسان در تهران به دلیل بیماری مشکوک به کرونا جان باخت ولی این ادعا از سوی وزارت بهداشت ایران تکذیب شد. روزنامه ایران گزارش کرد ساعت 11:30 دوشنبه 21 بهمن (10 فوریه)، مسئولان یکی از بیمارستان‌های پایتخت در تماس با 110 از مرگ مشکوک زنی 63 ساله خبر دادند. با اعلام این خبر تحقیقات از سوی مأموران کلانتری181 وردآورد آغاز شد. بر اساس بررسی‌های اولیه و طبق اظهارات کادر درمانی این بیمارستان احتمال می‌رود که این زن مبتلا به بیماری کرونا بوده و بر اثر همین بیماری جان باخته است. بدین ترتیب با انتقال جسد وی به پزشکی قانونی تحقیقات با دستور بازپرس آغاز شد.‌ این روزنامه در ادامه نوشت که همزمان با مرگ زنی میانسال در یکی از بیمارستان‌های پایتخت که مشکوک به بیماری کرونا بود، تحقیقات در این باره آغاز شد. در پی انتشار این خبر؛ کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی ‌وزارت بهداشت گفت: «خبر مرگ یک زن میانسال در بیمارستان پایتخت در اثر ویروس کرونا درست نیست، زیرا هیچ علائمی‌از ویروس کرونا در کشور دیده نشده است.» وی افزود: «تمام افرادی که از کشور چین به ایران آمده‌اند هم در سلامت کامل به سر می‌برند. به قاطعیت می‌توان گفت تاکنون ویروس کرونا در ایران وارد نشده است.» جهانپور پیش از این گفته بود که تاکنون 7 نفر مشکوک به بیماری کرونا در ایران شناسایی شده‌اند.

نامه معاون وزیر به رئیس جمهور درباره کرونا!

به تازگی نامه‌ای در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است که نشان می‌دهد معاون وزیر بهداشت آمار مبتلایان و فوتی‌های کروناویروس را گزارش می‌کند و خواستار اقدامات بیشتر کنترلی است. در این نامه آمده: «حجت الاسلام و المسلین جناب آقای دکتر حسن روحانی رئیس محترم جمهوری اسلامی‌ایران احتراما حسب ارسال نامه به شماره 13/275781 مورخ 1398.11.09 باستحضار می‌رساند وفق اطلاعات جمع آوری شده تا کنون تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سطح کشور 35 نفر اعلام شده که در قرنطینه و تحت کنترل مراکز آزمایشگاهی این وزارتخانه می‌باشند. تعداد 4 نفر جان خود را از دست داده‌اند و با ضریب احتمالی رشد ناگهانی ویروس کرونا به دلیل عدم شناخت راه‌های درمان این ویروس و کمبود امکانات در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها، در حال حاضر اعلام میزان گستردگی و شیوع امکان پذیر نمی‌باشد. راه‌های شیوع این ویروس از نظر محیط رشد و تکثیر و واگیر به اطلاع وزارتخانه‌های ذیربط رسیده که فصول مهم آن به اطلاع می‌رسد.
  1. جلوگیری از واردات کلیه لوازم و مواد غذایی از کشور چین.
  2. جلوگیری از تبادل مسافر حتی ترانزیت میان ایران و کشور چین.
  3. جلوگیری از هر گونه تجمع ( خصوصا در اماکن عمومی‌ مسقف مانند مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات)
با توجه به تکثیر سریع این ویروس در محیط‌های گرم، مکاتبه با وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت کنترل و جلوگیری از پیشرفت این ویروس در جمع دانش آموزان و دانشجویان در دست اقدام است. معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دکتر قاسم جان بابایی» چند نکته مبهم در این نامه وجود دارد که شاید در نگاه اول برای مخاطبان قابل تشخیص نباشد و این نامه را نامه‌ای رسمی ‌و محرمانه بدانند که به شکلی از فضای مجازی سردر آورده است تا سندی بر پنهان کاری وزارت بهداشت درباره ویروس کرونا باشد! این نامه فاقد هرگونه مهر رسمی‌ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، در نامه‌های رسمی ‌حتما مهر دبیرخانه و همچنین امضای صحیح صادرکننده نامه قرار دارد. از طرفی هیچگاه معاون به جای وزیر نامه‌ای را به رئیس جمهور نمی‌نویسد و رونوشت آن را برای مقام‌های بالاتر خود نمی‌فرستند. در همین ارتباط، دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت با انتشار پستی در فضای مجازی گفت: «نامه منتسب به معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص ابتلا به ویروس کرونا و فوت برخی هموطنان را جعلی و انتشار آن را با هدف تشویش اذهان عمومی دانست و اعلام کرد امضا و شماره نامه جعلی است.»   خبرنگار: محمدسیاح

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha