کد خبر: امکان-ریشه-کنی-ویروس-تبخال-وجود-ندارد
۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۴۷
امکان ریشه کنی ویروس تبخال وجود ندارد

دکتر فاطمه فتوحی چاهوکی ویروس شناس در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به درمان ویروس تبخال، اظهار کرد: ویروس تبخال جزو اولین ویروس‌هایی بوده که برای درمان آن دارو کشف شده است.

داروی آسیکلوویر

وی با بیان اینکه داروی آسیکلوویر توسط شرکت‌های مختلفی در ایران تولید می‌شود، گفت: آسیکلوویر یک داروی ضد ویروس است که در درمان تبخال تاثیر بسیار زیادی دارد. البته نباید فراموش کرد که اگر فردی یکبار تبخال بزند این ویروس برای همیشه در بدن وی نهفته می‌شود.

رییس بخش آنفولانزای انستیتو پاستور ایران ادامه داد: زمانی که ویروس تبخال در بدن نهفته باشد؛ فرد بر اثر هرگونه استرس، نگرانی، بالا و پایین شدن هورمون‌ها، تابش نور خورشید، تب و همچنین ورود هر عامل عفونی و بیماری که باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی شود، ویروس تبخال در صورت فرد تظاهر پیدا می‌کند.

فتوحی بیان کرد: ویروس تبخال نیز مانند دیگر ویروس‌ها بعد از گذشت چند روز خوب می‌شود و خیلی نیازی به دارو ندارد. در بعضی افراد این ویروس بعد از گذشت 2 تا 3 روز و در تعدادی نیز بین 7 تا 12 روز زمان می‌برد.

تضعیف سیستم ایمنی

وی افزود: معمولا افرادی که دچار بیماری هستند و یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند، دارو برای این افراد تجویز می‌شود. همچنین برای افرادی که شیمی درمانی می‌کنند و یا مبتلا به HIV هستند به خاطر طولانی شدن دوره درمان ویروس تبخال نیز دارو تجویز می‌شود.

این ویروس شناس با بیان اینکه ویروس تبخال به طور کلی نیاز به دارو ندارد، تصریح کرد: احتمال اینکه ویروس تبخال به طور کامل از بین برود، وجود ندارد؛ زمانی که ویروس در بدن افراد نهفته می‌شود برای همیشه باقی می‌ماند.

فتوحی با اشاره به اینکه گاهی ویروس تبخال می‌تواند در بدن نوزادان و کودکان هم تظاهر پیدا کند، گفت: معمولا در بسیاری از مواقع به خاطر کوچک بودن تبخال، خانواده‌ها متوجه این ویروس نمی‌شوند و این ویروس با فاصله کم در بدن این افراد تظاهر پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: امکان ریشه کنی ویروس تبخال وجود ندارد؛ ویروس تبخال یک ویروس طبیعی در بدن افراد مبتلا به این ویروس می‌شود.

تاثیر یخ برای درمان تبخال

این ویروس شناس به استفاده از نمک یا یخ برای کاهش درد تبخال اشاره کرد و افزود: افراد مبتلا به این ویروس در صورت تظاهر برای تسکین درد از این روش‌ها استفاده می‌کنند، یخ تاثیری در دفع این ویروس ندارد.

فتوحی تاکید کرد: ویروس تبخال جزو بیماری‌هایی است که در محل بروز برای فرد ایجاد درد می‌کند. بهترین دارو برای تبخال، داروی آسیکلوویر است؛ این دارو باید در روز به صورت 3 تا 4 بار روی تبخال مالیده شود.

وی بیان داشت: بعضی از داروها می‌توانند دوره تبخال را کوتاه کنند اما نمی‌توانند آن را به صورت کامل در یک روز ناپدید کنند.

عفونت قارچی

این ویروس شناس افزود: با توجه به اینکه تبخال باعث آسیب به ناحیه پوست صورت می‌شود، اگر فردی در شرایط غیر بهداشتی زندگی می‌کند با تظاهر تبخال احتمال اینکه عفونت قارچی و باکتریایی روی صورت وی بروز کند، وجود دارد.

تبخال تناسلی

فتوحی با اشاره به تبخال تناسلی گفت: فاصله عود این عفونت در فرد مبتلا به تبخال تناسلی به مرور زمان بیشتر می‌شود و ممکن است ماهی یک بار عود داده باشد. تبخال تناسلی معمولا در بسیاری از افراد بعد از گذشت زمان دیگر عود نمی‌کند؛ اما نمی‌توان گفت این ویروس به طور کلی از بدن خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه با نهفته شدن ویروس در بدن هیچ آثاری از ویروس باقی نمی‌ماند، گفت: فرد مبتلا به این ویروس تا پایان عمر آنتی بادی را در بدن دارد و این اتفاق نشان می‌دهد که این فرد عفونت ناشی از ویروس را در بدن داشته است.

نقص در سیستم ایمنی

رییس بخش آنفولانزای انستیتو پاستور ایران تصریح کرد: احتمال دارد با بالا رفتن سن این ویروس دیگر در بدن تظاهر پیدا نکند؛ البته در مورد افرادی که دچار نقص در سیستم ایمنی هستند این موضوع متفاوت است.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha