کد خبر: امروزه-دیگر-ایدز-کشنده-نیست-مبتلایان-hiv
۱۱ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۳۴
امروزه دیگر ایدز کشنده نیست/ مبتلایان HIV کرونا نمی‌گیرند

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما؛ دکتر مینو محرز که در روز جهانی ایدز میهمان برنامه "یه روز تازه" بود، درخصوص این بیماری گفت: در حال حاضر ایدز دیگر کشنده نیست به شرط آنکه مبتلایان به موقع مراجعه کنند و تحت درمان قرار بگیرند. ما در کشورمان به روزترین داروها را به مبتلایان اچ‌آی‌وی مثبت تجویز می‌کنیم که با مصرف این داروها می‌توانند به زندگی طبیعی خود ادامه دهند؛ مگر اینکه زمان مراجعه آنها دیر باشد و بیماری‌شان در مرحله ایدز قرار گرفته باشد.

وی افزود: توصیه ما این است کسانی که رفتار پرخطر مانند تزریق موادمخدر با سرنگ مشترک و یا بی‌بند و باری‌های جنسی دارند، هرچه سریع‌تر به ۲۰۰ مرکز بیماری‌های رفتاری که در سراسر کشور فعال هستند، مراجعه کنند و تست‌های اولیه را انجام دهند که اگر نتیجه مثبت بود سریع‌تر تحت درمان قرار بگیرند. این درمان به موقع، هم باعث طول عمر فرد مبتلا می‌شود و هم جلوی سرایت به دیگران را می‌گیرد.

دکتر محرز با بیان اینکه بهترین زیرساخت‌های درمان ایدز در منطقه متعلق به کشور ایران است، تصریح کرد: متاسفانه سطح آگاهی مردم از ایدز خوب نیست. باید رسانه‌ها بیشتر به این موضوع بپردازند. الان هم به دلیل کرونا و اپیدمی ناشی از فضای مجازی، بیشتر افراد مشکوک به اچ‌آی‌وی می‌ترسند که تست بدهند. بنابراین امروزه نقش رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی به مردم بسیار پررنگ است.

وی در پاسخ به اینکه آیا مبتلایان به اچ‌آی‌وی مثبت می‌توانند ازدواج کنند و صاحب فرزند شوند گفت: در صورتی که پس از درمان، رفتار ویروسی در خون آنها به صفر برسد، می‌توانند ازدواج کنند. ما برای آنها امکانات فراهم می‌کنیم و تحت نظر مشاور قرار می‌گیرند. نکته مهم این است که بیماری خود را از شریک زندگی‌شان پنهان نکنند.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز در کشور درباره آمار مبتلایان ایدز در ایران بیان کرد: طبق تخمین جهانی، ما باید ۶۰ هزار مبتلا در کشور داشته باشیم که از این تعداد ۳۷ هزار نفر شناسایی شده‌اند، بنابراین خواهشمندیم که جوانان مشکوک سریع‌تر برای انجام تست اقدام کنند.

وی ادامه داد: مبتلایان به ایدز به دلیل ۳ داروی ضدویروسی که مصرف می‌کنند و مراقبت‌های ویژه دارند، بسیار کم به کرونا مبتلا می‌شوند و در این مدت هم از بین بیماران اچ‌آی‌وی، تنها ۲ نفر به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

دکتر محرز با اشاره به ۳ واکسن خارجی ویروس کرونا اظهار کرد: ما برای اچ‌آی‌وی مثبت واکسن نداشتیم، MRM که متد جدید واکسن است ما را امیدوار می‌کند که برای ویروس‌های دیگر هم واکسن پیدا شود.

وی افزود: از آنجایی که کرونا درمان موثر ندارد، رعایت فاصله فیزیکی، استفاده درست از ماسک و شستن دست‌ها در پیشگیری از ابتلا به آن بسیار موثر است.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که با اجرای وحید رونقی و فریبا باقری از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۸ تا ۱۰ صبح روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha