کد خبر: افزایش-80-درصدی-وام-رفاهی-دانشجویان-پزشک
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۳۳

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، مهندس بهروز رحیمی رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری که امروز به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه مردم، یاد و خاطره شهدای انقلاب، مدافعان حرم و سلامت را گرامیداشت.

وی با بیان اینکه یکی از رسالت های اصلی وزارت بهداشت، آموزش دانشجویان و تربیت نسل برای ادامه فعالیت های بهداشت و درمان است، گفت: نقش دانشگاه و دانشجو برای وزارت بهداشت با اهمیت و بسیار حیاتی است؛ دانشگاه ها مرکزی در ثقل و عقلانیت جامعه هستند، نمادی از بروز همه فرهنگ ها و به نوعی مرکز نقادی مودبانه و محترمانه جامعه هستند. دانشجویان با حضور پرتکاپوی خود توانسته اند به این فضا رونق دهند و یک بخش زیادی از جریان سازی های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه را به دوش دارند.

مهندس رحیمی با اشاره به اینکه توجه به حوزه دانشجویان به عنوان رسالت اصلی مجموعه صندوق رفاه درنظر گرفته شده است، عنوان کرد: مطابق با قانون باید تمام توجه صندوق برای رسیدگی به دانشجویان کم بضاعت و ایجاد زمینه برای رشد و تربیت آنها باشد، به همین منظور توجه به زیرساخت های حوزه دانشجویی و رفاهی برنامه اصلی صندوق بوده است و معاوت دانشجویی تلاش کرده است این مسیر را به بهترین شکل ممکن به منصه ظهور بگذارد.

وجود یک خوابگاه مطمئن با امکانات رفاهی بستری از اعتماد را برای خانواده ها ایجاد می کند

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با بیان اینکه در حوزه رفاهی، خوابگاه ها به عنوان زیرساخت اصلی حوزه رفاهی و توجه به موارد موجود در این مکان ها بسیار مهم است، مطرح کرد: خوابگاه ها بستری از جامعه را به وجود می آورند و اجرای برنامه های فرهنگی، ورزشی، سیاسی و اجتماعی در آنها نقش بسیار پررنگی دارند. وجود یک خوابگاه مطمئن با امکانات رفاهی بستری از اعتماد را برای خانواده ایجاد می کند و آرامش آنها را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: در صندوق رفاه از دو منظر به این موضوع نگاه می شود، در مرحله نخست تسهیلات دانشجویان و دوم توجه به خوابگاه های دانشجویی است.

مهندس رحیمی با اشاره به اینکه پنج وام پرداختی اعم از تحصیلی، ودیعه مسکن، ضروری، شهریه و دانشجویان دستیاری، رزیدنتی و دکترای تخصصی را در صندوق در دستورکار داریم، بیان کرد: در سال 99 افزایش 50 درصدی مبالغ وام را داشتیم و امسال هم هریک از مبالغ وام ها به طور متوسط 80 درصد افزایش خواهد داشت که عدد بسیار قابل توجهی خواهد بود؛ هرچند شرایط اقتصادی جامعه و وضعیت تورم به گونه ای است که شاید مبالغ وام ها به چشم نیایند.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت ادامه داد: در حوزه وام های تحصیلی شرایطی را ایجاد کردیم که هر مبلغی که هیات امنا مصوب کرد صندوق دوبرابر آن عدد را برای دانشجویان متاهل در نظر می گیرد. برای هر ترم تحصیلی دانشجویان بین 2 تا 4 میلیون تومان می توانند وام دریافت کنند.

وام ودیعه مسکن را امسال تقریبا دوبرابر کردیم

وی در ادامه به وام ودیعه مسکن اشاره و توضیح داد: با توجه به شرایط خاصی که در جامعه وجود دارد و جهت افزایش آمار ازدواج، وام ودیعه مسکن را امسال تقریبا دوبرابر کردیم و در شهری همچون تهران با مشارکت دانشگاه حداقل 50میلیون تومان وام ودیعه مسکن خدمت دانشجویان عزیز تقدیم خواهیم کرد. با توجه به الزامی که در قانون بودجه سالانه مجلس برای دستگاه ها تحت عنوان بند ج تبصره 9 برای پرداخت مازاد هزینه تحصیلی دانشجویان تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی در نظر گرفته شده است، ما بین 5 تا 20 میلیون تومان از هزینه های تحصیلی دانشجویان را پرداخت می کنیم. مبلغ این وام در قالب سه گروه با اختلاف 10 میلیون تومان در نظر گرفته می شود. دانشگاه های تهران به عنوان الگوی اول، دانشگاه های مستقر در مراکز استان ها به عنوان الگوی دوم و دانشگاه ها و دانشکده های دیگر الگوی سوم هستند؛ حداقل وام بین 40 تا 60 میلیون تومان است که با مشارکت دانشگاه پرداخت خواهد شد.

مهندس رحیمی تصریح کرد: امسال موضوع فرزند آوری دانشجویان هم در صندوق مورد توجه قرار گرفت، در همین راستا بسته وام و تسهیلات حمایتی در نظر گرفته شد که به ازای هر ازدواج دانشجویی که انجام شود وام 10 میلیون تومانی پرداخت خواهد شد؛ همچنین به ازای هر فرزند هم 3 میلیون تومان به دانشجویان اعطا می شود.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با بیان اینکه برنامه داریم حداقل 2 هزار وام ودیعه مسکن بین دانشجویان توزیع کنیم تا دغدغه ای که برای خوابگاه های دانشجویی وجود دارد را بکاهیم، بیان کرد: در حوزه خوابگاه های متاهلی شرایط خوبی را نداریم؛ حداکثر 1000 تا 1100واحد خوابگاه متاهلی در سراسر کشور داریم.

پرداخت وام ۱۵ میلیون تومانی به بیش از ۱۰ هزار نفر از دانشجویان دستیاری، رزیدنت ها و دکترای تخصصی

وی به وام های دستیاران، رزیدنت ها و دکترای تخصصی اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به ماهیتی که این دانشجویان عزیز دارند و شرایط سخت تحصیلی آنها، از اواخر سال 98 چند برنامه برای رفاه این عزیزان پیش بینی شد. در همین راستا سال گذشته برای اولین بار وام ۱۵ میلیون تومانی به بیش از ۱۰ هزار نفر از این عزیزان پرداخت شد؛ با توجه به دستور وزیر بهداشت و با مشارکت و استفاده از ظرفیت بانکی این تسهیلات برای 20هزار نفر هم پرداخت خواهد شد؛ با بانک مهرایران تفاهم نامه ای داریم که در راستای آن امسال تمام دانشجویان این بخش درصورت تقاضا می توانند این وام را دریافت کنند.

مهندس رحیمی افزود: در پاییز 99 رایزنی های مکرری با مجلس و سازمان برنامه و بودجه انجام شد که نتایج بسیار خوبی داشت و ما توانستیم ردیف وام دستیاری را ارتقاء دهیم. امسال ان شاالله به همه دانشجویان متاهل رزیدنت، دستیار و دکترای تخصصی بدون محدودیت وام مسکن پرداخت کنیم.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت گفت: نبود یک بیمه پایه، نبود بیمه تامین اجتماعی و بیمه های تکمیلی از جمله دغدغه های دانشجویان بود که در جلساتی که با شورای صنفی و دانشجویان داشتیم، مطرح شد. با تفاهم نامه ای که سال گذشته با سازمان بیمه سلامت امضا شد بیش از 2 هزار دانشجو از این ظرفیت استفاده می کنند و همچنان هر دانشجویی که متقاضی استفاده از بیمه سلامت باشد می تواند به طور رایگان استقاده کند؛ 50 درصد از این مبلغ را وزارت بهداشت و 50 درصد دوم را صندوق رفاه به نمایندگی از دانشجو پرداخت می کند و بازپرداخت آن در قالب اقساط بلند مدت پس از فراغت از تحصیل در 48 ماه خواهد بود.

وی به بیمه تکمیلی این دانشجویان اشاره و خاطرنشان کرد: در همین راستا امسال بسته ای را آماده کردیم که خدمات دندانپزشکی و پوشش کامل هزینه های بستری را داشته باشد و حتی هزینه های درمان نازایی را هم پوشش دهد که طی چند روز آینده پرداخت ها از طریق سایتی که ثبت نام می کنند، انجام خواهد شد.

هیچ دانشجویی در صف انتظار دریافت وام قرار ندارد

مهندس رحیمی به دغدغه اصلی دیگر دانشجویان اشاره و عنوان کرد: بیمه تامین اجتماعی آماده ثبت نام از دانشجویان عزیز دوره های دستیاری است، این بیمه خویش فرما و اختیاری است و می تواند ارزش افزوده ای برای عزیزان در آینده باشد. دانشجویان سال سوم و چهارم هم می توانند در این طرح شرکت کنند اما سنوات سال اول و دوم آنها را فعلا سازمان تامین اجتماعی قبول ندارد که در حال رایزنی هستیم.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت یادآور شد: توسعه دولت الکترونیک در مجموعه صندوق رفاه نهایی است و همه پرداخت و بازپرداخت ها به صورت کاملا غیرحضوری انجام می شود. پرداخت وام ها در ابتدای هر ترم انجام می شود به نحوی که ما در پایان هر سال مالی تمام وام ها را تسویه می کنیم و هیچ دانشجویی در صف انتظار دریافت وام قرار ندارد.

وی با بیان اینکه به طور کلی سیاست ما در پرداخت وام ها توجه و تمرکز به همه حوزه های دانشجویی و پراکندگی مناطق با اولویت دانشجویان بی بضاعت و تحت حمایت نهادهای حمایتی است، بیان کرد: دانشجویانی که تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی هستند صد در صد پوشش خواهیم داد و با مصوبه هیات امنای صندوق رفاه ان شاالله بتوانیم منابع پرداختی این افراد را به دو برابر افزایش دهیم که این دانشجویان از حمایت بیشتری برخوردار شوند.

بیش از 5 هزار ظرفیت خوابگاهی به تعداد خوابگاه های دانشجویی کشور اضافه خواهد شد

مهندس رحیمی توجه به حوزه خوابگاه های دانشجویی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: سیاست وزارت بهداشت بر این است که خوابگاه های دانشجویی را سر و سامان ببخشد در همین راستا چند برنامه در این حوزه دارد؛ با حمایت های مجلس و مصوبات سازمان برنامه و بودجه تحت عنوان ردیف های تعمیر، تجهیز و بهسازی خوابگاه ها، از ابتدای سال 99 تاکنون بیش از یکصد و 75 میلیارد تومان از منابع صندوق را در این حوزه هزینه کرده ایم و توانستیم وضعیت بخشی از خوابگاه ها را سر و سامان دهیم.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت بیش از 20 هزار تخت و خوابگاه های دانشجویی در حال ساخت داریم، عنوان کرد: بیش از 70 پروژه در حال کار است؛ بیش از 35 عدد از این پروژه ها به بانک ها معرفی شده اند  و قریب به 1000 میلیارد تومان در حال اخذ از منابع بانکی هستیم.

وی با اشاره به اینکه طی یک تا دوماه پیش رو بیش از پنج هزار ظرفیت خوابگاهی به تعداد خوابگاه های دانشجویی کشور اضافه خواهد شد، گفت: در حال حاضر 522 خوابگاه دانشجویی در کل کشور داریم که قریب به 80 هزار دانشجو در این خوابگاه ها حضور دارند؛ 53 درصد از خوابگاه ها دخترانه، 42 درصد پسرانه و پنج درصد خوابگاه متاهلی هستند، 66 درصد از این تعداد به صورت ملکی، 14 درصد به صورت مشارکتی، 8 درصد به صورت خودگران و 9درصد هم به صورت استیجاری و 3 درصد هم وقفی اداره می شوند.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با بیان اینکه 43 درصد از 20 هزار دانشجوی دکترای تخصصی و دستیاری را آقایان و 57 درصد را خانم ها تشکیل می دهند، گفت: 62 درصد از این عزیزان مجرد و 38 درصد متاهل هستند. به طور کلی ۲۰ درصد دانشجویان بین ۲۵ تا ۳۰ سال و ۴۹ درصد آنها بین ۳۰ تا ۳۵ سال و مابقی بالای ۳۵ سال هستند.

بیش از 30 درصد خوابگاه ها فرسوده و قدیمی هستند

مهندس رحیمی ادامه داد: بیش از 30 درصد خوابگاه ها فرسوده و قدیمی هستند که نیاز به بازسازی دارند. اکنون 4خوابگاه با مشارکت خیران در حال ساخت داریم؛ آمادگی کامل داریم با مشارکت خیران در سراسر کشور اقدام به ساخت خوابگاه کنیم که یک سوم از هزینه را صندوق یک سوم را خیر و یک سوم دیگر را دانشگاه پرداخت کند.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با بیان اینکه اکنون سرانه خوابگاه ها نزدیک به 14 تا 15 متر مربع رسیده است که تلاش می کنیم این عدد به 17 برسد، گفت: در خوابگاه های متاهلی الگو 50 متر مربع است.

وی عنوان کرد: از سه تا 4 سال گذشته پنج پروژه مشترک با بنیاد 15 خرداد داشته ایم؛ پروژه های خوابگاه های دخترانه که در استان بوشهر، خراسان جنوبی، فارس و خراسان رضوی داشته ایم که با همکاری بنیاد برکت و دیگر نهادها ساخته شد و پروژه هایی با بنیاد 15 خرداد داشته ایم که ان شاالله دهه فجر بهره برداری خواهد شد.

مهندس رحیمی درباره اعطای وام ضروری به دانشجویان، گفت: در گذشته این وام تنها یک میلیون تومان بود که امسال به 3 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است و تنها یک بار در دوران تحصصیل اعطا می‌شد که امسال به ازای هر دوسال یک بار این وام پرداخت خواهد شد.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت همچنین درباره پرداخت وام کرونا عنوان کرد: این وام جزو وام های ضروری است و به تمامی دانشجویانی که در عرصه مقابله با این ویروس حضور جدی داشتند، پرداخت می شود. به دانشجویان دانشگاه هایی که اسامی متقاضیان را اعلام کرده اند، این وام را پرداخت کرده ایم و سایر دانشجویان نیز پس از اعلام دانشگاه وام را دریافت می کنند.

35 پروژه خوابگاهی را با رقم نزدیک به هزار میلیارد تومان با منابع بانکی جلو میبریم

وی درباره توجه به دانشجویان بی بضاعت برای تهیه وسایل مورد نیاز آنها اشاره و عنوان کرد: در پی امضای تفاهم نامه با دانشگاه شهید بهشتی وام ۱۵میلیون تومانی به دانشجویان بی بضاعت برای تهیه ملزومات استفاده از فضای مجازی همچون موبایل و لپ تاپ، پرداخت خواهد شد که بازپرداخت این وام پس از فراغت از تحصیل و به شرط اشتغال وام گیرنده خواهد بود.

مهندس رحیمی درباره مشارکت بانک ها با وزارت بهداشت برای ساخت خوابگاه ها عنوان کرد: ما با بانک های رفاه، ملت، صادرات و تجارت تفاهم نامه هایی به امضا رسانده ایم که در این حوزه مشارکت می کنند و35 پروژه خوابگاهی را با رقم نزدیک به هزار میلیارد تومان با منابع بانکی جلو میبریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha