کد خبر: اعضای-کمیسیون-تلفیق-لایحه-بودجه-سال-۱۴
۲۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۹:۲۴
اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مشخص شدند+ اسامی

به گزارش گروه سیاسی  خبرگزاری سلامت به نقل از خانه ملت؛ دولت براساس آیین نامه داخلی مجلس موظف به ارائه لایحه بودجه کل کشور به مجلس شورای اسلامی در 15 آذر ماه هر سال است و امسال نیز دولت پیش از موعدد مقرر، روز چهارشنبه (12 آذر ماه) لایحه بودجه سال 1400 کل کشور را تقدیم پارلمان کرد که برخلاف رویه هفت سال گذشته دولت آقای روحانی، این بار حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور متن لایحه بودجه را به علی نیکزاد نایب رئیس مجلس تقدیم کرد.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بعد از تقدیم سند مالی کشور توسط دولت، کمیسیون‌های تخصصی مجلس بجز کمیسیون اصل 90، اعضای کمیسیون تلفیق بودجه را براساس رای‌گیری انتخاب می‌کنند که در این میان از هر کمیسیون 3 نماینده و از کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات 9 نماینده مشخص می‌شوند.

براین اساس بعد از تحویل لایحه بودجه سال 1400 به قوه مقننه، کمیسیون‌های تخصصی مجلس اعضای خود را برای حضور در کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده انتخاب کردند که اسامی اعضای این کمیسیون به شرح ذیل است؛

کمیسیون تلفیق بودجه موظف است، حداکثر ظرف 15 روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون‌های تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیون‌های تخصصی، گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند. البته کمیسیون تلفیق این اختیار را دارد که با موافقت هیئت رئیسه مجلس مهلت تدوین و ارائه گزارش نهایی خود را تا 15 روز تمدید کند. بعد از آن بررسی و تصویب کلیات، پیشنهادهای مربوط به درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومی و تصویب سقف و رسیدگی به پیشنهادهای مربوط به تبصره‌ها و ردیف ها در صحن علنی مجلس انجام می‌شود.

هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بعد از تقدیم لایحه بودجه کل کشور همراه با پیوست‌ها و جداول به پارلمان، نسخه‌ای از آن را در اختیار نمایندگان قرار می‌دهند و وکلای ملت هم از زمان چاپ و توزیع لایحه بودجه به مدت 10 روز مهلت دارند تا آن را بررسی و پیشنهادات خود را به کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارائه کنند و در ادامه کمیسیون‌های تخصصی موظفند، حداکثر تا 15 روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق بودجه تقدیم کنند.

کار کمیسیون تلفیق بودجه با بررسی لایحه بودجه کل کشور در صحن علنی به اتمام نمی‌رسد زیرا در صورتی که شورای نگهبان نسبت به مصوبات بودجه  ایرادات شرعی و مغایرت‌هایی با قوانین بالادستی بگیرد، این کمیسیون موظف است، موارد اعاده شده از سوی شورای نگهبان را بررسی و اصلاح و به صحن علنی مجلس ارائه کنند و تا زمان تایید نهایی مصوبات بودجه کل کشور توسط شورای نگهبان این روند ادامه دارد و در پایان قانون بودجه برای اجرا به قوه مجریه ابلاغ می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha