کد خبر: اضطراب-باعث-دیزینس،-گیجی-و-منگی-می‌شو
۱۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۹:۲۹
اضطراب باعث دیزینس، گیجی و منگی می‌شود

دکتر حسین دلاور کسمایی متخصص مغز و اعصاب بزرگسالان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به علت سرگیجه‌های مداوم در بسیاری از افراد، گفت: سرگیجه مفهومی است که باید تعریف شود.

وی افزود: سرگیجه دو نوع دارد که یکی سرگیجه‌های حقیقی است که به معنی چرخش اتاق دور سر و یا سر به دور اتاق؛ این نوع سرگیجه ها حقیقی هستند.

متخصص مغز و اعصاب بزرگسالان ادامه داد: گاهی سرگیجه ها حقیقی نیستند و به خاطر دیزینس، منگی و گیجی در فرد ایجاد می‌شوند. علت سرگیجه حقیقی، دیزینس و گیجی و منگی با یکدیگر بسیار متفاوت است.

دلاور کسمایی اضافه کرد: سرگیجه‌های حقیقی که به شکل چرخشی و دوره ای در افراد اتفاق می‌افتد علت آن معمولاً درگیری گوش میانی است، گاهی اوقات علت این نوع سرگیجه می‌تواند به خاطر مغز هم باشد.

وی با بیان اینکه سرگیجه حقیقی که به خاطر مغز در افراد ایجاد می‌شود بسیار متفاوت است و بسته به زمان و نوع سرگیجه با هم فرق دارد، اظهار داشت: به طور کلی شخصی که سرگیجه آن چند روز یا دو هفته به طول می‌انجامد معمولاً علت آن گوش است.

این متخصص بیان داشت: اما اگر دیزینس و گیجی و منگی علت سرگیجه باشد معمولا به خاطر اضطراب در فرد به وجود می‌آید و با درمان اضطراب، دیزینس درمان و حال بیمار بهبود می‌یابد. البته گیجی دلایل دیگری هم دارد که از مهمترین این دلایل می‌توان به مختل شدن خون رسانی به مغز اشاره کرد.

دلاور کسمایی تصریح کرد: همچنین در افرادی که دیابت و یا فشار خون بالا دارند باید عروق مغزی بررسی شود و اگر تنگی داشته باشد آن را برطرف می‌کنیم یا به مریض دارویی می‌دهیم که خون رسانی به مغز بهتر شود اما اگر علت گوش باشد درمان دیگری برای آن در نظر گرفته می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه گاهی مواقع ضایعات مغزی می‌تواند باعث سرگیجه حقیقی شود، گفت: ضایعات مخچه در زمینه سکته مغزی، تومور مغزی و ام اس می‌توانند باعث سرگیجه حقیقی شوند که باید علت آنها را با ام آر آی و شرح حالی که از مریض گرفته می‌شود بررسی کنیم.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به داروهایی که برخی بیماران برای درمان سرگیجه از آن استفاده می‌کنند، اشاره کرد و افزود: گاهی بیماران به طور خودسرانه برای درمان بیماری از دارو استفاده می‌کنند که این درست نیست. تا زمانی که علت بیماری مشخص نشده بیماران نباید از دارویی برای بهتر شدن حال خود استفاده کنند.

دلاور کسمایی تاکید کرد: اگر بیمار سابقه سرگیجه نداشته باشد و بدون تجویز پزشک و تشخیص درست دارو مصرف کند حتما کار غلطی است و می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

وی با اشاره به سرگیجه‌هایی که همراه با نبض است، بیان کرد: یکی از علل سرگیجه میگرن است. میگرن می‌تواند باعث سرگیجه‌های حقیقی، دیزینس، گیجی و منگی شود.

به گفته این متخصص اگر فردی دچار میگرن شد این میگرن می‌تواند همراه با نبض در سر باشد. این نوع سرگیجه هم حتما باید با بررسی مشخص شود.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha