کد خبر: استفاده-از-فناوری-رباتیک-برای-مبارزه-ب
۱ بهمن ۱۳۹۸، ۹:۱۸
به گزارش گروه سلامت طبنا (خبرگزاری سلامت) از مدیکال‌اکسپرس، سرطان سینه هنوز رایج‌ترین سرطان در زنان است. این سرطان معمولا با استفاده از تکه‌برداری از بافت‌های سینه (بیوپسی)، به وسیله فرو کردن سوزن درون سینه و برداشتن بافتی از آن، آزمایش و تشخیص داده می‌شود. انجام دادن دقیق بیوپسی برای تشخیص هر نوع سرطانی بسیار مهم است. در برخی از روش‌های درمان سرطان، پزشکان از نوک سوزن بسیار داغ یا بسیار سرد استفاده کرده و سلول‌های بدخیم تومور را بدون جراحی از بین می‌برند. اما این روش دستی می‌تواند با خطای انسانی همراه شود و تمام سلول‌های بدخیم از بین نروند. بهترین راه حل در اینجا برخی از ربات‌ها هستند. محققان هلندی، انواع ربات‌های ساخته‌شده گروه‌های تحقیقاتی رباتیک را بررسی و آنها برای مبارزه با سرطان سینه بهترین ربات‌ها را شناسایی کرده‌اند. از این ربات‌ها می‌توان به موراب «MURAB» و  استورم‌رام «Stormram»  اشاره کرد.

موراب MURAB

موراب که نام اختصاری تصویربرداری MRI و بیوپسی رباتی فراصوتی است، نوعی ربات است که با ترکیب داده‌های دستگاه MRI، امواج فراصوت، الاستوگرافی (ارتجاع‌نگاری) و دید کامپیوتری می‌تواند بیوپسی را با توجه به وضعیت هر بیمار به‌درستی انجام دهد. این ربات تغییرشکل‌های ناهنجار بافتی را به‌خوبی تشخیص می‌دهد.

استورم‌رام (Stormram)

این ربات از نوعی پلاستیک با روش چاپ سه‌بعدی تولید شده است و نیروی خود را از هوای فشرده می‌گیرد. پلاستیکی بودن این ربات باعث می‌شود که بتوان از آن درون دستگاه اسکنر MRI، استفاده کرد. این ربات می‌تواند تشخیص‌های مربوط به سرطان سینه را با دقت بسیار بالایی انجام دهد. در واقع آن در لحظه اسکن MRI، با استفاده از سوزن نازک بیوپسی، بافت‌های ناهنجار سرطان سینه را سریع و دقیق‌تر تشخیص می‌دهد. ربات Stormram، با استفاده از چند موتور هیدرولیک کار می‌کند و می‌توان آن را درون اسکنر MRI قرار داد و با استفاده از شلنگ‌های ۵ متری آن را از بیرون دستگاه هدایت کرد. محققان دانشگاه هلند با کمک فعالان صنعت رباتیک قصد دارند این ربات‌های کارآمد در تشخیص و درمان به‌موقع سرطان سینه را وارد بازار کنند. به گزارش طبنا، محققان هلندی امیدوارند، به‌زودی از این ربات‌های سودمند در تشخیص سریع سرطان سینه که منجر به درمان به‌موقع این بیماری مهلک می‌شود، استفاده شود. مترجم: نادیا زکالوند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha