کد خبر: از-رکود-دوران-ناطق-نوری-تا-فرداهای-مبهم
۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۲

به گزارش گروه ورزشی طبنا(خبرگزاری سلامت)، بوکس ایران که انتظار می رفت در دوران ریاست حسین ثوری و بعد از سال‌ها رکود و عقب ماندگی حاصل از حضور احمد ناطق نوری، در مسیر رشد و ارتقا قرار گیرد، نتوانسته انتظارات را برآورده کند. این روزها، تحلیل ها دلالت بر این دارد که این ورزش المپیکی که می تواند سهم قابل توجهی در مدال آوری کاروان ایران داشته باشد، نیازمند بازنگری و عزمی جدی برای اصلاح روند است. اتفاقی که اگر به زودی روی ندهد، بوکس ایران را در سکون و توقف قبلی که قرار بود اصلاح شود، نگه می دارد.

کادر فنی جدید تیم ملی بزرگسالان، در مسابقات جهانی روسیه که اولین آزمونش بود، نتوانست انتظارات را برآورده کند. اگرچه برای بازسازی بوکس ایران در رده ملی، نیازمند زمان و فرصت هستیم؛ اما بررسی کاروان اعزامی نشان می دهد که هنوز تحولی چشمگیر و محسوس روی نداده است. فدراسیون برای حضور تیم ملی در این رقابت‌ها اردوهای خوب، تدارکات خوب، حقوق و حتی البسه مناسب را در اختیار اعضا قرار داد که نشان از عزم جدی برای اصلاح دارد ولی خروجی این امکانات خوب که بایستی در آینده ادامه یابد، در حوزه نتیجه گیری، دلالت بر راه طولانی پیشرو دارد.

البته سرمربی تیم ملی بوکس پیش از اعزام به مسابقات جهانی در رسانه‌ها مطرح می‌کرد که رقابت های جهانی برای ما یک دیدار تدارکاتی است. او اظهار داشت: "حضور در روسیه به اندازه 5 تورنمنت تدارکاتی برای ما ارزش دارد. ما به دنبال آماده‌سازی هرچه بهتر بوکسورها هستیم و نتایج سهمیه المپیک برایمان اهمیت دارد." اگرچه این صحبت ها استدلالی است و قابل تامل؛ اما باید این را نیز در نظر داشت که پیکارهای جهانی، عرصه ای برای عرضه توانمندی و قدرت کشورها و تیم های ملی است. داشتن رویکرد تجربه اندوزی، استدلالی کارشناسانه و موردپسند اهالی فن به شمار نمی رود.

استکی که اکنون سرمربیگری تیم ملی بزرگسالان را برعهده دارد و برای حضور در مسابقات کسب سهمیه المپیک کنار ملی پوشان فعالیت می کند، بایستی توجه داشته باشد که آینده نگری بدون داشتن نمودهای بیرونی و ملموس، می تواند طرحی شعاری نام گیرد.

در ادامه این ماجرا، زمان اعزام تیم ملی به پیکارهای نوجوانان آسیا فرا رسید. مسابقاتی که تیم ایران با 10 ملی پوش راهی امارات شد تا به مصاف حریفان برود. در این رویداد باوجود قرعه مناسبی که ملی پوشان کشورمان داشتند، نتایج نامطلوبی رقم خورد که دور از انتظار بود.

پنج نفر از مشتزنان کشورمان که در این مسابقات به دور دوم راه یافتند، در رقابت اول، نمایندگان امارات و عراق را شکست دادند که از نظر فنی، در قیاس با ما نبودند. آنها در دومین بازی که اولین سنگ محک جدی بود، مقابل حریفان شکست خورده و از گردونه حذف شدند. 3 نفر دیگر از بوکسورهای نوجوان نیز در بازی نخست مقابل حریفان شکست خوردند و راه به جایی نبردند. 2 بوکسور باقی مانده نیز در اولین بازی، نماینده کره جنوبی و سریلانکا را شکست دادند اما در ادامه برابر رقبا راه به جایی نبردند تا بوکس ایران خیلی زود با قهرمانی آسیا وداع کند.

در رابطه با نتایج تیم نوجوانان، مجتبی فرجی مربی اسبق تیم ملی بوکس به نکته قابل توجهی اشاره می کند: "در مدتی که تیم نونهالان در مسابقات شرکت می‌کرد و در اردوها بود، تیم نوجوانان زیر نظر چه کسی تمرین می‌کرد؟ به هر حال مهدی‌پور (مربی تیم) بیشتر روی نونهالان تمرکز کرده بود. او و سپهوند از بوکسورهای خوب ما هستند و در دوران قهرمانی نتایج خوبی را کسب کردند. بحث من بی‌برنامگی فدراسیون است. کادر فنی مقصر این ناکامی نیست. نتایجی که در ابوظبی رقم خورد، محصول برنامه‌ریزی غلط فدراسیون است."

در هر صورت، مسابقات نوجوانان آسیا هم همچون قهرمانی جهان به پایان رسید. از 16 بوکسور اعزامی به این دو رویداد، تنها 13 پیروزی به دست آمد و هیچ مدالی کسب نشد. قطار بوکس ایران برای آن که از ریل ناکامی بیش از یک دهه اخیر خود دور شود، بایستی تدبیر و اقدامی جدی را در پیش بگیرد. ادامه این مسیر، این ورزش را به سر منزل مقصود نمی رساند و فدراسیون باید تا دیر نشده، اقدامی جدی در پیش گیرد.(فارس)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha