کد خبر: ارتباط-سیگار-و-بیماری-برونشیت-مزمن-چیس
۱۶ شهریور ۱۳۹۹، ۱۸:۰۸
ارتباط سیگار و بیماری برونشیت مزمن چیست؟

دکتر سيروس شعبانی متخصص داخلی و فوق‌تخصص ریه در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به علت بیماری برونشیت، گفت: برونشیت یک بیماری التهابی ریوی است و علامتی که در بدن ایجاد می کند، سرفه‌های خلط دار است.

وی افزود: برونشیت دو نوع حاد و مزمن دارد که معمولا نوع حاد این بیماری با سرماخوردگی هم ارتباط دارد. بیماری برونشیت حاد می‌تواند یک عفونت تنفسی و یا عفونت ویروسی باشد، البته این بیماری نوع باکتریایی هم دارد.

این فوق تخصص ریه با بیان اینکه برونشیت حاد معمولا گذرا است، اظهار داشت: این نوع بیماری در مدت زمان یک تا دو هفته می‌تواند  برطرف ‌شود؛ البته می‌تواند طولانی تر هم باشد. معمولاً ما برای درمان این نوع بیماری مشکلی نداریم.

شعبانی در ادامه با اشاره به اینکه عفونت‌های ویروسی نیاز به داروی خاصی ندارند، تصریح کرد: عفونت‌های باکتریایی هم با یک دوره کوتاه مصرف آنتی بیوتیک‌های مناسب درمان می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه ما با نوع مزمن بیماری برونشیت مشکل داریم، گفت: این نوع بیماری هفته‌ها و ماه‌ها طول می‌کشد که بتوانیم این بیماری را درمان کنیم. در حقیقت فردی که برونشیت مزمن دارد چند ماه از سال با با یک نوع سرفه دست به گریبان است و در این چند ماه سرفه خوب نمی‌شود.

این فوق تخصص ریه با بیان اینکه معمولاً این نوع برونشیت مزمن با سیگار ارتباط دارد، افزود: تا مصرف سیگار قطع نشود بیماری برونشیت مزمن قابل درمان نیست، این نوع بیماری می‌تواند منجر به انسداد تنفسی شود و وقتی انسداد تنفسی ایجاد شد، فرد دچار بیماری مزمن انسدادی ریه یا COPD می‌شود.

به گفته شعبانی در نوع مزمن این بیماری مریض‌ها دچار تنگی نفس می‌شوند. به هر حال بیماری برونشیت مزمن پیچیده و سخت است و با توجه به اینکه در بسیاری از موارد سیگار عامل آن است بدون قطع مصرف سیگار؛ درمان این بیماری امکان‌پذیر نیست.

وی به درمان این بیماری اشاره کرد و افزود: برونشیت حاد اگر درمان هم نشود بعد از گذشت یک مدت زمان کوتاه خود برطرف می‌شود اما برونشیت مزمن به خاطر اینکه خود یک بیماری خاص است؛ درمان خاص خود را دارد.

این فوق تخصص ریه با اشاره به تفاوت ریه و برونشیت بیان داشت: غیر سیگاری‌ها به آسم مبتلا می‌شوند اما برونشیت مزمن را تنها سیگاری‌ها به آن مبتلا می‌شوند. آسم و برونشیت دو نوع بیماری جداگانه هستند و درمان آن هم با یکدیگر متفاوت است.

شعبانی تاکید کرد: برونشیت حاد و مزمن هر دو سرفه‌های خلط‌دار دارند و سرفه های خشک در این گروه قرار نمی‌گیرد.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha