کد خبر: اختلال-شخصیت،-هزینه-بسیاری-برای-بیمار
۱۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۷:۰۰
اختلال شخصیت، هزینه بسیاری برای بیمار دارد

متین نصری روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به بیماری اختلال شخصیت اظهار کرد: بیماری اختلال شخصیت عبارت است از الگوی ناسازگارانه و بادوام تجربه ی درونی و رفتاری که به زمان نوجوانی یا جوانی بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه این بیماری حداقل در دو زمینه آشکار می‌شود، افزود: شناخت، هیجان پذیری، عملکرد میان فردی و کنترل تکانه این الگوی انعطاف ناپذیر، در موقعیت های فردی و اجتماعی مشهود است و موجب پریشانی یا اختلال می شود.

این روانشناس بیان کرد: اختلال شخصیت بیانگر مجموعه ای از الگوهای رفتار گوناگون و پیچیده است.

جلوه ی آشفتگی روانی

نصری تصریح کرد: جلوه ی آشفتگی روانی در هر یک از این اختلال ها کاملا متفاوت است؛ با این حال مشکلاتی که افراد مبتلا به اختلال های شخصیت تجربه می کنند هر روز و در اغلب تعامل های آنها با دیگران مشاهده می شود.

وی ادامه داد: مشکلات این افراد می تواند وابستگی شدید، ترس زیاد از صمیمیت، نگرانی شدید، رفتار استثمارگرانه و یا خشم کنترل ناپذیر آنها باشد. معمولا این افراد ناخشنود و ناسازگار هستند.

شیوه های برقراری ارتباط مشکل آفرین

این روانشناس توضیح داد: این بیماران در دور معیوبی گرفتار می شوند که در آن سبک شخصی و آشفته شان دیگران را از آنها بیزار می کند و از این رو شیوه های برقراری ارتباط مشکل آفرین آنها را تشدید می کند.

نصری اضافه کرد: با توجه به اینکه اختلال شخصیت، کل ساختار موجودیت فرد را در بر می گیرد معمولا جزو دشوار ترین اختلال ها محسوب می شوند و برای ارزیابی این افراد تاریخچه ی زندگی آنها و مشکلات فردی شان مورد بررسی قرار می گیرد که اغلب مشکلات فردی طولانی مدت بوده و در سراسر زندگی فرد دیده می شود.

وی بیان داشت: گاهی در دوره ای یک رویداد خاص اما با شدت زیاد برای فرد اتفاق افتاده است که اگر معلوم شود این مشکلات عمیقا تثبیت شده و بادوام هستند؛ روش های شاخص احساس کردن و رفتار کردن محسوب می شوند و در این صورت فرد به اختلال شخصیت مبتلا است.

تشخیص اختلال شخصیت

این روانشناس عنوان کرد: تشخیص اختلال شخصیت به این علت دشوار است که خیلی از اختلال های شخصیت، ویژگی های مشابهی دارند.

نصری گفت: باید توجه داشت که اختلال شخصیت الگوهای رفتاری عمیقا تثبیت شده ای هستند که عوارض زیادی دارند و برای فرد و کسانی که با وی در ارتباط هستند هزینه روانی بسیاری به بار می آورد.

وی خاطرنشان کرد: علت های ژنتیکی روان شناختی و عوامل اجتماعی فرهنگی می تواند در بروز این اختلال نقش داشته باشند.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha