کد خبر: ابتلای-کودکان-بهبود-یافته-کرونا-به-دیا
۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۷:۴۶
ابتلای کودکان بهبود یافته کرونا به دیابت نوع 1!

زهرا عبدی متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به علت عدم بهبودی کامل بسیاری از مبتلایان به کووید 19 بعد از گذشت چند ماه از درگیری با این بیماری، اظهار داشت: هنوز علت اصلی اینکه چرا برخی بیماران حتی بعد از گذشت چند ماه از زمان ابتلا به کرونا به طور کامل بهبود نیافته اند مشخص نشده به همین دلیل باید منتظر نتایج تحقیقات جدید در این زمینه بمانیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر با بیمارانی سر و کار داریم که بعد از گذشت یک تا 2 ماه هنوز به طور کامل خوب نشده‌اند و یا بعد از گذشت 2 تا 3 ماه مجدد به کووید 19 مبتلا شده‌اند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه بهبودی کامل به شدت بیماری هم بستگی دارد، گفت: شدت بیماری فاکتورهای زیادی دارد که مهمترین آن واکنش سیستم ایمنی بدن در مقابله با ویروس است. برخی ضعف‌های نهفته در سیستم ایمنی بدن باعث افزایش شدت بیماری در افراد می‌شود.

عبدی ادامه داد: شدت آلودگی بدن به ویروس هم می‌تواند یکی دیگر از دلایل افزایش شدت بیماری باشد. در بررسی میزان آلودگی بدن با ویروس مشخص می‌شود.

وی با اشاره به تغییراتی که ویروس در بدن بیمار ایجاد می‌کند، افزود: در بسیاری از بیماران بعد از گذشت 2 هفته به طور کامل همه علائم آنها از بین می‌رود اما در برخی از بیماران حتی بعد از گذشت چند ماه از ابتلا به بیماری کووید 19 هنوز به طور کامل حس بویایی، چشایی و یا دیگر علائم آنها بهبود نیافته است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: احتمال اینکه برخی بیماران به طور صد در صدی بهبود پیدا نکنند وجود دارد. متاسفانه بسیاری از بیماران بهبود یافته کووید 19 بعد از گذشت چند ماه دچار مشکلات قلبی و عروقی به خصوص آریتمی قلبی یا اختلال ریتم قلبی شده‌اند.

عبدی اضافه کرد: همچنین با ام آر آی و نوار قلب متوجه نارسایی قلبی در برخی بیماران بهبود یافته کووید 19 شدیم.

وی تصریح کرد: عده‌ای از پزشکان بعد از بررسی برخی بیماران بهبود یافته به خصوص کودکان متوجه شدند که این کودکان بعد از گذشت چند ماه از بهبودی دچار دیابت نوع 1 شده‌اند. معتقدم باید همچنان منتظر تحقیقات بیشتر در مورد علت این موضوع بمانیم چراکه هنوز بررسی‌ها در مورد ویروس کرونا کامل نشده است.

به گفته استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ شروع کننده بسیاری از بیماری‌های غیر عفونی مانند دیابت و رماتیسم انواع ویروس‌ها هستند. انواع ویرو‌س‌ها می‌توانند به غده پانکراس حمله کنند و عوارض آن را به صورت مشکلات در تولید انسولین بروز دهند.

عبدی ادامه داد: در بسیاری از بررسی‌ها علت بروز دیابت به خصوص دیابت نوع یک می‌تواند هم ژنتیکی و هم به خاطر درگیری بدن بیمار با ویروس باشد.

وی با اشاره به از دست دادن حس بویایی و چشایی در برخی بیماران مبتلا به کووید 19 گفت: احتمال اینکه حس بویایی و چشایی این افراد به طور صد در صدی برنگردد، وجود دارد اما همه این عوامل به فاکتورهای میزبان، ویروس و همچنین زمینه‌های ژنتیکی بستگی دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری به مدت زمان ماندگاری آنتی بادی در بدن بیمار اشاره کرد و افزود: هنوز مدت زمان ماندگاری آنتی بادی در بدن بیماران اثبات نشده به همین دلیل نمی‌توانیم زمان درستی برای آن در نظر بگیریم.

عبدی یادآور شد: با وجود اینکه برخی بیماران به کووید 19 مبتلا شده و بهبود یافته‌اند اما در بررسی و تست‌های انجام شده مشخص شد که بدن این بیماران هنوز آنتی بادی یا ای جی‌جی تولید نکرده است.

وی بیان کرد: با بررسی باید میزان پاسخ گویی سیستم ایمنی فردی که میزبان این ویروس بوده مشخص شود. بر اساس برخی مشاهدات مشخص شده که افرادی که بیماری آنها شدت کمتری دارد یا بدون علائم هستند این افراد معمولا تولید آنتی بادی در بدن آنها بسیار کم است و نمی‌تواند پیشگیری کننده ورود ویروس به بدن باشد.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha