کد خبر: آغاز-واکسیناسیون-خانواده-کارکنان-شهر
۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۳۶
آغاز واکسیناسیون خانواده کارکنان شهرداری تهران از ابتدای هفته آینده

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شرکت شهر سالم،درباره موضوعات مختلف در حوزه سلامت شهر تهران از جمله واکسیناسیون کارکنان شهرداری و شهروندان در پایتخت، ایجاد تیم‌های سیار واکسیناسیون، بیشترین آمار فوتی در سیستم حمل و نقل عمومی به دلیل کرونا و اختصاص درمانگاه‌های ویژه برای درمان سرپایی کرونا همچنین ماجرای ناپدید شدن دستگا‌ه‌های اکسیژن در شهرداری با حمید چوبینه مدیرعامل شرکت شهرسالم به گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است:

واکسیناسیون کارکنان شهرداری مدتی است که آغاز شده روند واکسیناسیون به چه صورت بوده و چه اقداماتی انجام گرفته است؟

* بر اساس ظرفیت بالا و امکانات موجود در شهرداری تهران و به لطف الهی واکسیناسیون همکاران ما در شهرداری تهران، مناطق 22‌گانه، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه مدتی است که آغاز شده و تعداد زیادی از کارکنان موفق به دریافت واکسن کرونا شده و در مقابل این بیماری ایمن شده‌اند البته رعایت پروتکل‌ها پس از واکسیناسیون نیز ضرورت دارد ولی به هر حال دریافت واکسن آمار مرگ و میر و ابتلا به کرونا را به شدت کاهش می‌دهد و بر اساس اولویت اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و تیم‌های مربوطه در شهرداری ابتدا واکسیناسیون کارکنان بهشت‌زهرا (س)، سازمان پسماند، رانندگان و راهوران حمل و نقل عمومی انجام گرفت و اکنون دریافت واکسن به سایر کارکنان شهرداری رسیده است.

تاکنون چند نفر در شهرداری تهران واکسن کرونا را دریافت کرده و در مقابل بیماری منحوس کووید-19 ایمنی پیدا کرده‌اند؟

فقط در طی دو هفته اخیر 23هزار نفر در شهرداری تهران واکسینه شده‌اند که البته ناگفته نماند که در ماه‌های اخیر کارکنان بهشت‌زهرا (س) و پاکبان‌ها واکسن کرونا دریافت کرده بودند واکسیناسیون طبق جدول زمان‌بندی در حال انجام است و طی روزهای اخیر خوشبختانه شاهد تسریع در امر واکسیناسیون در کشور و در شهرداری تهران هستیم.

میزان استقبال کارکنان شهرداری جهت دریافت واکسن چگونه است؟

اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی برای دریافت واکسن بسیار حائز اهمیت است یک فرصت خوب فراهم شده که به لطف خداوند و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی واکسیناسیون کارکنان شهرداری انجام گیرد اما متأسفانه برخی از روزها میزان مراجعات کمتر از تعدادی است که پیش‌بینی می‌کنیم به طور مثال اگر 600 نفر سهمیه دهیم مثلا برخی از روزها 150 نفر مراجعه می‌کنند که البته این نشان می‌دهد برخی پیش از این بر اساس رده سنی واکسن دریافت کرده‌اند یا متأسفانه برخی به اثربخشی واکسن‌ها باور ندارند. در حالی که این مسئله بسیار حائز اهمیت است چرا که دریافت نکردن واکسن نه تنها ریسک و احتمال آلودگی آنها به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد بلکه می‌تواند سبب آسیب به سایر افراد جامعه در صورت ابتلا آنها به کرونا شود لذا دریافت واکسن یک الزام حرفه‌ای است و نه تنها سبب حفاظت جان خودشان می‌شود بلکه حفاظت از جان مخاطبان و شهروندان‌شان را نیز به همراه دارد.

سرانجام واکسیناسیون خانواده کارکنان شهرداری تهران به کجا رسید و این موضوع از چه زمانی محقق می‌شود؟

ببینید شهرداری تهران خوشبختانه ظرفیت‌های بالایی جهت امر واکسیناسیون دارد و از روزهای آینده بنا به دستور علیرضا جاوید سرپرست شهرداری تهران و صحبت‌های مهدی چمران رئیس شورای شهر و هیأت رئیسه خانواده کارکنان شهرداری بر اساس نوبت تحت پوشش دریافت واکسن قرار می‌گیرند و ان‌شاءالله از اول هفته آینده سهمیه‌بندی، اولویت‌بندی و نام‌نویسی خانواده‌ها بر اساس دستورالعمل‌ها انجام می‌گیرد.

آیا واکسیناسیون شهروندان هم در کنار واکسیناسیون کارکنان شهرداری در دستور کار است؟

بله. در حال حاضر یک سوم از ظرفیت موضوع واکسیناسیون طی تعامل با وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی برای شهروندان در نظر گرفته شده یک بخش هم برای پرسنلی که تاکنون واکسن دریافت نکرده‌اند و بخش دیگر برای خانواده‌های آنها اختصاص یافته است که امیدواریم هر چه سریع‌تر واکسیناسیون عمومی انجام گیرد و شاهد کاهش هر چه بیشتر آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در پایتخت باشیم.

وضعیت تیم‌های سیار واکسیناسیون چگونه است و کارهای در این حوزه چگونه پیش رفته است؟

طی روزهای اخیر تیم‌های سیار به ویژه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و 5 تیم سیار فعالیت آنها امروز در مناطق 4، 8 و 13 به اتمام می‌رسد و پس از آن به نواحی و مناطق دیگر و حتی سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌روند روزانه این 5 تیم سیار هزار تا 1500 نفر را امکان تزریق واکسن دارند و امیدواریم کارها هر چه بهتر و جامع‌تر پیش رود.

آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا در شهرداری تهران چه تعداد بوده است؟

در حال حاضر آمار دقیقی در این زمینه ندارم ولی آنچه مسلم بوده اینکه بیشترین فوتی و مبتلایان مربوط به سیستم حمل و نقل عمومی مانند رانندگان اتوبوس، تاکسی و راهبران مترو بوده است. بر همین اساس ما زودتر از موعد کار واکسیناسیون آنها را آغاز کردیم ولی متأسفانه درصد مشارکت کم بوده است و ما انتظار داشتیم 100درصد از این افراد جهت دریافت واکسن اقدام کنند ولی حدود 50 درصد فقط مراجعه کرده‌اند. نباید از این مسأله غافل شد که حجت شرعی و حرفه‌ای است برای کسانی که نوبت‌شان به دریافت واکسن می‌رسد درصد مرگ و میر در گروه‌های واکسینه بسیار کاهش یافته لذا باید افراد به هر واکسنی که دسترسی دارند جهت دریافت و تزریق آن به سرعت اقدام کنند.

تعداد کل خانواده کارکنان شهرداری که مشمول دریافت واکسن می‌شوند چقدر است؟

هنوز ما آمار در این زمینه احصاء نکرده‌ایم ولی از امروز از سازمان‌ها، شرکت‌ها و مناطق شهرداری خواستار خواهیم شد که آمار را به ما ارائه دهند و پس از آن جمع‌بندی‌ها را انجام و از ابتدای هفته آینده واکسیناسیون آنها را آغاز کنیم.

وضعیت درمانگاه‌های شهرداری تهران چگونه است و چقدر شرکت شهرسالم از طریق این درمانگاه‌ها جهت درمان کرونا اقدام کرده‌ است؟

خوشبختانه 20 درمانگاه زیرمجموعه شهرداری داریم که مجهز به تجهیزات و ملزومات لازم جهت مقابله با کرونا است و اکنون ارائه سرویس‌های درمانی انجام می‌گیرد. مدتی پیش با حضور علیرضا زالی و مسئولین دانشگاه علوم پزشکی ایران درمان سرپایی کرونا برای تزریق رمدسیور در 5 مرکز شرکت شهرسالم با نرخ مصوب آغاز شد که پس از آن این مراکز تعدادشان به 9 مورد رسید و اکنون حدود 12 مرکز درمان سرپایی کرونا را برای تزریق این دارو انجام می‌دهند. این خدمات هم برای شهروندان و هم برای کارکنان و خانواده شهرداری تهران است و نرخ خدمات بر اساس نرخ عمومی غیردولتی است که 50 درصد کمتر از بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.

روز گذشته برخی از اعضای شورا در مورد ناپدید شدن دستگاه‌های اکسیژن در شهرداری تذکر دادند ماجرا از چه قرار بود و چرا چنین مسئله‌ای در شهرداری ایجاد شده است؟

ببینید همانطور که از روز گذشته من اعلام کردم بعضی از خانواده شهرداری تهران کپسول‌های اکسیژن‌ساز دریافت کرده‌اند و تا پایان دوره درمان این دستگاه‌ها در اختیار آنها است و اینکه دستگاه‌هایی تحویل داده نشده قطعا به این معنی است که هنوز دوره درمان آنها به پایان نرسیده است. دستگاه‌های اکسیژن‌سازی که گفته می‌شود به غیر از کارمندان شهرداری ارائه شده مربوط به کسانی بوده که از سمت دفتر شهردار و یا سازمان‌های مختلف اعلام شده‌اند تا به صورت امانت و در مدت زمان اندک در اختیارشان قرار گیرد از طرفی ناگفته نماند که برخی ممکن است کارمند شهرداری باشند ولی بیمه آنها مربوط به شهرداری نباشد که این افراد هم می‌توانند از دستگاه‌های اکسیژن‌ساز بهره‌مند شوند.

دستگا‌ه‌های اکسیژن‌سازی که از طریق دفتر مدیران و مسؤولان در اختیار برخی قرار گرفته است به طور مثال مربوطه به کسانی بوده که در شرایط خاصی قرار داشته‌اند مثلا جانباز بوده و به شدت به این دستگاه نیاز داشته است، لذا دستگاه‌هایی که بازگردانده نشده مربوط به دستگاه‌هایی است که هنوز در اختیار بیمار نیازمند به دستگاه اکسیژن‌ساز است. البته اعضای شورای شهر اگر گزارشی از تخلف دارند برای ما ارسال کنند و ما آنها را به صورت ویژه بررسی خواهیم کرد.

سخن پایانی شما در مورد موضوع واکسیناسیون چیست و چه توصیه‌ای برای شهروندان و کارکنان شهرداری در این رابطه دارید؟

از شهروندان و کارکنان شهرداری درخواست دارم اصلا به شایعات مربوط به واکسن توجه نکنند در حال حاضر بهترین زمان ممکن برای دریافت واکسن ایجاد شده اگر یک روز از دریافت واکسن کرونا بگذرد ممکن است آسیب‌های غیرقابل جبرانی برای افراد و خانواده‌هایشان ایجاد شود شهروندان و کارکنان باید از این فرصت بهره‌مند شوند و ان‌شاءالله با تسریع هر چه بیشتر در امر واکسیناسیون شاهد مقابله با این ویروس منحوس به صورت سراسری باشیم با توصیه مسؤولان کشور به ویژه مقام معظم رهبری جهت تسریع واکسیناسیون ان‌شاءالله هر چه سریع‌تر واکسیناسیون هموطنان انجام خواهد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha