کد خبر: آخرین-وضعیت-واکسن-ایرانی-کرونا-تشریح-ش
۲۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۷:۰۷

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر سعید نمکی، در ارتباط ویدئوکنفرانسی با مسئولان سازمان جهانی بهداشت، ضمن قدردانی از دست ‌اندرکاران تولید واکسن کرونا در جهان، گزارشی از روند پیشرفت های ایران در تولید واکسن کووید۱۹ ارائه داد و گفت: جا دارد که از معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت‌ های دانش‌ بنیان، انستیتو پاستور و رازی و بنیاد برکت نیز تشکر کنم. از سازمان جهانی بهداشت بویژه دکتر احمد المنظری قدردانی میکنم و به ویژه عزیزانی که در قسمت ساخت واکسن و داروهای بیولوژیک با ما همکاری می‌کنند.

آغاز تولید داخلی تستهای آنتی ژن از اواسط هفته آینده

وی افزود: موج جدید و پاییزه، خیز جدیدی از کرونا را در جهان رقم زد و کشور ما هم به گونه ‌ای درگیر این پدیده است. ما با طرح جدیدی که دنبال می‌ کنیم با بیماریابی بیشتر، تست‌ های بیشتر که به زودی به روزی ۱۰۰ هزار عدد تست روزانه خواهد رسید و با توجه به ساخت داخل تست‌ های آنتی‌ ژن در کشور که از اواسط هفته آینده راه‌ اندازی خواهد شد و پروانه صدورش به سرانجام رسیده، خواهیم توانست با بیماریابی فراوان، قرنطینه زودتر، درمان سرپایی و مراقبت بیشتر در بیمارستان‌ها از آمار مرگ و میر و موارد بستری بکاهیم.

پیگیری تامین واکسن کرونا از ۳ طریق

دکتر نمکی ادامه داد: در رابطه با واکسن کووید۱۹ ما همگام با کشورهای جهان از روزهای نخست کار را آغاز کردیم و با سه روش برای تامین واکسن مورد نیاز مردم کشورمان راه را دنبال می‌ کنیم. یکی از این اقدامات مشارکت در کووکس با هدایت سازمان جهانی بهداشت و قرار دادن سهمیه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران در این زمینه است. دیگری هم همکاری‌ های بین ‌المللی که با کوشش همکاران من در روابط بین‌الملل و انستیتو پاستور و در برخی دستگاه‌های دیگر با مشارکت‌ کشورهایی که اعلام آمادگی کردند به شکل پروژه مشترک دنبال می‌کنیم و همچنین با همکاری دوستانم در شرکت‌های دانش‌بنیان در مجموعه‌هایی مثل بنیاد برکت، انستیتو رازی و انستیتو پاستور فعالیت بسیار خوبی از ماه ‌ها قبل در زمینه ساخت واکسن آغاز شد.

وضعیت واکسن های ایرانی کرونا

وی در ادامه تاکید کرد: چندی پیش به مردم شریف کشورم این مژده را دادم که ما در رابطه با ساخت واکسن گام‌های بسیار موثری برداشتیم و خوشبختانه از بین ۱۲ شرکت حدود ۷ یا ۸ شرکت در وضعیت مطلوب ‌تری قرار دارند و ۴ شرکت مراحل پیشرفته فاز یک و دو را طی کردند و وارد فاز ۳ یعنی فاز انسانی می‌ شوند. امروز با نشستی که با عزیزان سازمان جهانی بهداشت داشتیم به شکل مکتوب موارد را به استحضار عزیزان رساندیم و یکی از همکاران من در شرکت‌ های دانش بنیان که گام‌ های پیشرفته تری برداشتند عملکرد خود را به اطلاع کارشناسان سازمان جهانی بهداشت می‌ رسانند و هفته بعد یا هفته بعد از آن، از گروه دیگری که کار پیشرفته ‌تری دارند دعوت می‌کنیم و به همین مکانیزم موارد به اطلاع خواهد رسید.

وزیر بهداشت تصریح کرد: آنچه که به شدت مورد توجه و حمایت ریاست جمهوری و از همه مهم‌تر مورد حمایت ویژه مقام معظم رهبری است، توسعه حرکت‌ های دانش‌بنیان و تکیه بر علم و دانشمندان داخلی است. خوشبختانه واکسن کووید۱۹ یکی از دستاوردهای افتخارآفرین این تفکر است و امیدوارم در آینده ای نزدیک به عنوان یکی از کشورهای پیشتاز ساخت واکسن کووید۱۹ در جهان مطرح شویم.

وی گفت: انتظار داریم سازمان جهانی بهداشت ما را به عنوان کشوری که در اوج تحریم‌ های ظالمانه گام‌ های موثری در این راستا بر می‌ دارد، بیش از پیش حمایت  و مراحل کار کارشناسی را تسریع کنند تا ما زودتر به عنوان تولید کننده منطقه‌ ای مهم در زمینه کووید ۱۹ برای کشور خودمان و مردم جهان گام‌های موثری برداریم.

وزیر بهداشت همچنین در حاشیه این جلسه مجازی، در گفتگو با رسانه‌ ها عنوان کرد: در رابطه با طرح جدید مقابله با کرونا چه محدودیت ها و چه اجرای طرح بسیج، بیماریابی سریع، تست بالا و قرنطینه و غیره موارد به استحضار مردم رسیده و باز هم اطلاع رسانی خواهد شد.

دکتر نمکی با اشاره به جلسه ویدئو کنفرانسی با مقامات سازمان جهانی بهداشت و ارائه جدیدترین گزارش تولید واکسن ایرانی کرونا، گفت: امروز شاهد نشست جدیدی بودیم که نقطه افتخار آفرین جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود؛ امروز گزارش پیشرفت کار ساخت واکسن کرونا در جمهوری اسلامی ایران برای پیشگیری از کووید ۱۹ در ایران را به سمع و‌ نظر مسئولان بهداشتی جهان رساندیم.

وی افزود: در همین راستا سازمان جهانی بهداشت با بررسی های متعدد و رسیدگی به محتویات ارسالی ما، امروز نشست کارشناسی را با همکاران ما در سطح منطقه امرو و ژنو برگزار کرد و آنها نیز باور کردند که گام های دانشمندان ما گام ‌های موثری است.

وی گفت: خوشبختانه چند واکسن از این مجموعه واکسن‌ ها فازهای ۱ و ۲ مطالعات را گذراندند و از هفته آینده یا بعد از آن وارد فاز مطالعات انسانی خواهند شد، همه این حرکت ها مبتنی بر استانداردهای بین المللی است و گام به گام با تایید کارشناسان جهانی بهداشت پیش خواهد رفت و بر همین اساس امروز به عنوان یکی از کشورهای پیشتاز در عرصه ساخت واکسن کووید ۱۹ مطرح می شویم و امیدوارم با لطف خدا و حمایت های بی دریغ مقام معظم رهبری و حمایت های مستمر رئیس جمهور محترم و دعای خیر مردم خبر خوشی که مدتی پیش در مورد واکسن دادم، محقق شود و ما هم یکی از سازندگان اصلی واکسن کووید ۱۹ هم برای مردم سرزمین خودمان و هم نیازمندان کل جهان باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha