کد خبر: آخرین-جزئیات-از-برقراری-سفرهای-زیارتی
۱۴ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۵۳
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، علیرضا رشیدیان رییس سازمان حج و زیارت ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید سلیمانی ابراز امیدواری کرد: راه این شهید بزرگوار همواره در کشور ادامه داشته باشد.
وی با اشاره به فداکاری کادر درمان و مدیریت سلامت در شرایط موجود که با تحریم های غیرقانونی و ظالمانه رو به رو هستیم، مطرح کرد: امیدوارم در مسیری که در آن قرار دارید خداوند به شما قوت داده و از ادامه راه خسته نشوید تا این ویروس منحوس از کشورمان ریشه کن شود.
رشیدیان با بیان اینکه تمام سفرهای زیارتی از ابتدای شیوع این بیماری در کشور لغو شدند، گفت: به دنبال لغو سفرها، روال کاری بیش از ۲۵۰۰ دفتر زیارتی و ۶۰ هزار کارگزار با محدودیت هایی همراه شد.
رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: ما در راستای کمک به بهبود شرایط موجود هرچه در توان داشتیم را به کار گرفتیم تا به مردم خدمت کنیم. تلاش کردیم در قالب کمیته اماکن متبرکه مجموعه وظایفی را که بر عهده داشتیم را منطبق با سیاست های ستاد ملی مقابله با کرونا انجام دهیم.
وی به مجموعه اقداماتی که توسط نهادهای مردمی با کمک خیران انجام شده است، اشاره و بیان کرد: در قالب طرح مواسات مومنانه بسته های غذایی تهیه و در مناطق محروم توزیع می شود؛ توزیع کپسول های اکسیژن، ماسک، مواد ضدعفونی از دیگر اقداماتی بوده که توسط این نهاد ها انجام شده است.
رشیدیان در ادامه نشست با اشاره به آخرین جزئیات از برگزاری حج در سال جاری با بیان اینکه حج سال گذشته با توجه به سیاست عربستان به صورت محدود و تنها با حضور اتباع عربستانی و اتباع مقیم این کشور برگزار شد، تصریح کرد: حج عمره هم به صورت محدود برگزار شد؛ و براساس شواهد و برنامه ریزی هایی که انجام داده اند، حج امسال برگزار خواهد شد.
رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: براساس اعلام وزارت حج عربستان مذاکرات حج امسال در دو‌مرحله ویدئو کنفرانسی و حضوری برای امضای قرارداد برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: با ارسال نامه ای رسمی  برای وزیر حج عربستان خواستار ارائه توضیحاتی درباره دستورالعمل‌های بهداشتی این کشور شدیم.
رشیدیان به سه سناریوی عربستان در خصوص حج اشاره و عنوان کرد: عدم برگزاری، برگزاری با ۵۰ و  یا ۳۰ درصد سهمیه هرساله، سناریوهای پیش روی عربستان است.
رییس سازمان حج و زیارت در ادامه با بیان اینکه هنوز مشخص نیست که واکسیناسیون جزو شروط حج است یا خیر، به مجموعه شروطی که برای حج عمره مطرح شده بود اشاره و تصریح کرد: در عمره شروطی همچون منفی بودن تست کرونا، قرنطینه سه روز پیش از ورود و خروج به کشور، میانگین سنی زائر از ۱۸ تا ۵۰ سال و نداشتن بیماری زمینه ای مطرح شده بود.
وی ادامه داد: هرکه وارد عربستان می شد یک طواف عمره می‌توانست انجام دهد و  تعداد نفرات برای حضور در نماز جمعه مسجد النبی و مسجد الحرام را ۶۰ هزار نفر پیش بینی کرده بودند که متقاضیان باید ابتدا در سامانه مربوطه ثبت نام می کردند؛ ممکن است برای حج امسال هم همین محدودیت ها را در نظر گرفته باشند.
رشیدیان واکسیناسیون را از دیگر شروط احتمالی عربستان برای ورود زائران در حج امسال عنوان کرد.
رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به ورود مردم عراق به ایران طی ماه های اخیر، خاطرنشان کرد: در ماههای تابستان ورود عراقیها به کشور ما ملموس بود؛ در شهریور ماه از ۲ فرودگاه امام خمینی (ره) و شهید هاشمی نژاد بیش از ۷ هزار عراقی وارد کشور شده اند. بر اساس اظهارات مسجدی سفیر ایران در عراق این افراد زائر نبوده و با ویزای درمانی و یا به بهانه بازدید اقوامشان به ایران آماده اند.
وی ادامه داد: در همان برهه زمانی تلاش کردیم محدودیت هایی برای تردد آنها در سطح شهرها در نظر گرفته شود که متاسفانه این موضوع محقق نشد.
رشیدیان با بیان اینکه ماه گذشته حدود ۳ هزار ایرانی از مرزهای زمینی و ۱۲۰۰ نفر از مرزهای هوایی به عراق سفر کرده اند، بیان کرد: براساس اخبار غیر رسمی متوجه شدیم ویزاهای زیارتی توسط دلال ها خرید و فروش می شود که‌ این موضوع روبه افزایش است.
رییس سازمان حج و زیارت در ادامه از برگزاری کمیسیون مشترک ایران و عراق با محوریت وزیر نیرو و با موضوع بررسی ورود و خروج غیرقانونی به کشور که سبب انتقال بیماری خواهد شد، خبر داد.
وی ادامه داد: درنظر داشته باشیم ویروس کرونا وجود دارد و باید بتوانیم با شرایط کنونی زندگی کنیم؛ برای همین در بحث زیارت هم با رعایت پروتکل های بهداشتی کار را دنبال می کنیم.
رشیدیان همچنین با بیان اینکه سفر به سوریه هم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی باید انجام شود، اظهار کرد: ما پروتکل سلامت را که وزارت بهداشت تهیه کرده است از طریق وزارت امور خارجه برای آنها ارسال کرده و اعلام آمادگی کرده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha