کد خبر: آثار-لغو-طرح-ترافیک-در-همه‌گیری-کرونا
۱۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۴۱
آثار لغو طرح ترافیک در همه‌گیری کرونا/ نتایج متعجب کننده بودند

مینا افسریان: این روزها اجرا و لغو طرح ترافیک پایتخت به یکی از پر بحث‌ترین مسائل در بین مسوولان تبدیل شده است به همین دلیل خبرنگار شهری گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت در گفت‌وگوی مفصل با شهربانو امانی رییس کمیته TOD و عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران این موضوع را بررسی کرده که در ادامه می‌خوانید.

آیا لغو طرح ترافیک تاثیری در کاهش مسافران حمل و نقل عمومی داشته است؟

علی‌رغم اینکه لغو طرح ترافیک در زمان پیک شیوع ویروس کرونا به کمک سیاست‌های بازدارنده آمد و به کاهش استفاده از حمل و نقل عمومی ‌مانند مترو و اتوبوس کمک کرد اما در حال حاضر با وجود لغو این طرح، تغییری در تعداد مسافران حمل و نقل عمومی مشاهده نشده است.

آیا شهرداری تهران همه پروتکل‌های ستاد ملی کرونا را اجرایی کرده است؟

شهرداری تهران همه دستورالعمل و پروتکل‌های ستاد ملی کرونا را اجرا کرده است و علی‌رغم اینکه شهرداری تهران طرح ترافیک را به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا لغو کرده اما برخی گزارش‌های آماری و رسمی معاونت حمل و نقل ترافیک نشان می‌دهد که لغو طرح ترافیک هیچ تاثیری در کاهش رفت و آمد مسافران مترو و اتوبوس نداشته است.

لغو طرح ترافیک تاثیری در کاهش مبتلایان به کرونا دارد؟

لغو طرح ترافیک هیچ تاثیری در کاهش آمار مبتلایان به کووید 19نداشته است و متاسفانه لغو این طرح در مرکز شهر و محدوده این طرح باعث ایجاد ترافیک‌های بسیار سنگین شده است. لغو طرح ترافیک باعث شده که مردم بیشتر در سطح شهر به خصوص مناطق مرکزی تردد داشته باشند. تردد بیشتر خودروها می‌تواند در افزایش آلودگی هوا نقش داشته باشد.

علت نگرانی بسیاری از مسوولان در خصوص لغو طرح ترافیک و یا اجرای آن چیست؟

با توجه به شرایط سخت و اینکه در آستانه ماه محرم قرار داریم امیدواریم همه مردم به پروتکل‌های ستاد ملی کرونا و هشدارهای سازمان بهداشت جهانی توجه داشته باشند و لغو طرح ترافیک سبب نشود که مردم شرایط را عادی در نظر بگیرند و بیشتر از گذشته در خیابان‌ها حضور پیدا کنند. همچنین با توجه به اینکه تصمیم به برگزاری کنکور سراسری هم گرفته شده امیدوارم مردم شرایط عادی زندگیشان را با رعایت پروتکل‌ها مانند بسیاری از کشورهای دنیا اجرایی کنند.

اگرچه دولت در خصوص رعایت بهتر پروتکل‌های بهداشتی همچنان در حال تبلیغ است اما دغدغه و نگرانی بسیاری از کارشناسان، پزشکان و کادر درمانی نسبت به موضوع برگزاری کنکور و مراسم محرم این است که با روشی که در پیش گرفته شده احتمال افزایش آمار فوتی‌ها و تعداد مبتلایان در کشور وجود دارد و حتی ممکن است این موضوع تبدیل به یک فاجعه بی بازگشت شود لذا حفظ جان شهروندان برای همه یکی از واجبات و الزامات است و امیدواریم که اطلاع رسانی در خصوص این موضوع در کشور با جدیت در بخش دولتی و رسانه ملی دنبال شود.

امیدوارم جوانان هم از طریق شبکه‌های اجتماعی کمک کنند که دغدغه و نگرانی نسبت به تغییر روش عزاداری ماه محرم و شیوه آزادی و آزادی خواهی امام حسین (ع) برای همه نسل‌ها، امسال متفاوت تر از سال‌های گذشته باشد.

امیدواریم با تغییر روش عزاداری کمتر شاهد تردد در سطح شهر باشیم. بدون تردید حفظ جان بسیار حائز اهمیت است. در طول تاریخ عزاداری هیچ وقت جزو واجبات نبوده اما حفظ جان انسان جزو واجب است.

آیا لغو طرح ترافیک مشکلات اقتصادی شهرداری تهران را افزایش خواهد داد؟

شورا و شهرداری تهران هم به عنوان یکی از نهادهای عمومی کشور قبل از هر تصمیمی اول به حفظ جان شهروندان فکر می‌کنند و در خصوص این موضوع حضور فعالانه و بسیار جدی دارند. با توجه به اینکه بخشی از درآمدهای شهرداری در حوزه تقویت و توسعه حمل و نقل عمومی ‌از محل طرح ترافیک است اما ما آن را واجب‌تر از حفظ جان مردم نمی‌دانیم به همین دلیل تصمیم به لغو آن گرفتیم. در واقع شهرداری تهران با لغو طرح ترافیک نشان داد که جان شهروندان برای مدیریت شهری و شورای شهر بسیار اهمیت دارد.

ما در همه ایام سعی کردیم پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا را اجرایی کنیم و علی‌رغم اینکه با مشکلات بسیار جدی در حوزه نقدینگی مواجه بوده و هستیم و شهرداری تهران باید ماهانه بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان حقوق دستمزد پرداخت کند اما حفظ جان مردم را در اولویت قرار دادیم. امروز در شرایطی قرار داریم که درآمدهای شهرداری تهران کاهش پیدا کرده اما با وجود همه مشکلات هر تصمیمی‌که گرفته شد مدیریت شهری به آن گردن نهاده است.

بر اساس مباحث مطرح شده در خصوص تعداد مبتلایان فکر می‌کنید حمل و نقل عمومی نقشی در افزایش تعداد مبتلایان داشته است ؟

متاسفانه در اوایل شیوع ویروس کرونا مطرح شد که حمل و نقل عمومی مقام اول افزایش انتقال این بیماری را دارد به همین دلیل در فروردین ماه شورا و شهرداری تهران خود به صورت داوطلبانه و پیشگام‌تر از ستاد ملی کرونا نسبت به لغو طرح ترافیک اقدام کردند اما تغییری در سبک عبور و مرور و سبک زندگی مردم در خصوص کرونا ایجاد نشد.

طبق نظر کارشناسان اگر بیش از ۹۰ درصد از مردم از ماسک استفاده کنند می‌توانیم مانند بسیاری از کشورهای دنیا ویروس کرونا را مهار کنیم اما در غیر این صورت همچنان شاهد افزایش تعداد مبتلایان به کووید 19خواهیم بود. بر اساس بسیاری از گفته‌های کارشناسان باید با ویروس کرونا زندگی کنیم اما نیاز نیست که به صورت داوطلبانه و پیشگام خود را در معرض آلودگی و درگیری با این ویروس قرار دهیم و آن را به خانه‌هایمان ببریم. متاسفانه می‌بینیم که به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی ،کادر پزشکی ما هر روز بیشتر از گذشته فرسوده‌ و خسته می‌شوند چراکه مردم همچنان هشدارها را برای مهار این بیماری جدی نمی‌گیرند لذا افزایش مشکلات در خصوص لغو طرح ترافیک نشان داد که نبودن این طرح می‌تواند تاثیرات منفی بیشتری داشته باشد.

فکر می‌کنید لغو طرح ترافیک نقشی در افزایش تردد مردم در سطح شهر تهران داشته باشد؟

لغو طرح ترافیک اشتیاق مردم را برای تردد در سطح شهر بیشتر کرده است چراکه مردم مدت زمان زیادی است که به خاطر ویروس کرونا از سفرهای غیر ضروری خودداری کرده‌اند. معتقدم لغو طرح ترافیک شرایطی را فراهم کرده که مردم تمایل بیشتری برای تردد در سطح شهر داشته باشند. عده‌ای از شهروندان نسبت به سلامتی خود بی‌اهمیت هستند و زندگی دیگر شهروندان را با عدم رعایت قوانین به خطر می‌اندازند. متاسفانه عده‌ای از شهروندان به نوعی در شیوع ویروس کرونا و درگیر شدن بیشتر جامعه با این بیماری مقصر هستند.

نظر بسیاری از کارشناسان این است که با نبود طرح ترافیک هیچ مشکل حل نمی‌شود و فقط زمینه افزایش تعداد رفت‌وآمدها در سطح شهر به خصوص محدوده بازار و مراکز تجاری را فراهم کرده است. با توجه به اینکه بازار بزرگ یه مکان سرپوشیده است شرایط انتقال بیماری در آن به راحتی اتفاق می‌افتد به همین دلیل باید نسبت به لغو و اجرای طرح ترافیک تصمیمات بسیار دقیق اتخاذ شود.

معتقدم مردم نمی‌توانند در عرض چند ماه سبک زندگی چندین ساله خود را تغییر دهند اما باید هشدارها جدی گرفته شود چرا که مسئله زندگی و حفظ جان مردم در میان است. افرادی که عزیزانشان را به خاطر این بیماری از دست می‌دهند به شرایط بسیار سخت و دشواری دچار می‌شوند و به خاطر اینکه مانند گذشته مراسم سوگواری هم ندارند تحمل زندگی برای آنها بسیار سخت‌تر خواهد شد.

با توجه به اینکه تهران قطب صنعت، سیاست، اقتصاد و فرهنگ است و هم اکنون هم به قطب شیوع کرونا تبدیل شده است به همین خاطر به عنوان یکی از نمایندگان مردم در شورای شهر تهران عاجزانه از مردم تقاضا دارم هشدارها را نسبت به این بیماری جدی بگیرند تا بتوانیم هر چه سریعتر این بیماری را شکست دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha