کد خبر: آبزیان-سهم-کمی-از-سبد-مصرف-خانوار-را-دار
۲۰ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۰۵
به گزارش خبرنگار سلامت طبنا(خبرگزاری سلامت)، عیسی گلشاهی مدیرکل کنترل کیفیت و تنظیم بازار سازمان شیلات کل کشور در نشست خبری با خبرنگاران در محل جهاد کشاورزی استان تهران با بیان این مطلب افزود: وضعیت کشورمان در مصرف سرانه آبزیان به عنوان یک غذای سالم نسبت میانگین سرانه مصرف در جهان مطلوب نیست، از سال‌های گذشته و براساس وظایفی که در برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم برای سازمان شیلات ایران به عنوان تنها گروه کالاهای کشاورزی به عهده آن گذاشته شده، باید سرانه مصرف آبزیان را افزایش دهیم. وی ادامه داد: در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه بیشترین برنامه‌های سازمان شیلات ایران متمرکز بر دسترسی آسان مردم به آبزیان مختلف و افزایش سطح تولیدات بوده است، در سال گذشته میزان تولید به بیش از ۱.۲تن رسید و می‌توانستیم آبزیان مورد نیاز کشور را تامین کنیم. گلشاهی اضافه کرد: در سال ۹۷ میزان مصرف سرانه آبریان برای هر نفر ۱۲.۱ کیلوگرم برای هر نفر رسید که این میزان در دنیا ۲۰ کیلوگرم است و ما باید به این میزان برسیم. برای رسیدن به این سطح سرانه مصرف آبزیان هم باید کارهای مختلفی انجام شود. در جامعه‌ای که تصمیم سازی و تصمیم گیرنده هستند کار فرهنگی و اطلاع‌رسانی باید انجام شود تا بتوانیم میزان آگاهی آنها را درباره ارزش غذایی مصرف آبزیان نشر دهیم.

درباره سنین مختلفی که باید از آبزیان تغذیه کنند، اظهار کرد: در این باره هم باید کار فرهنگ‌سازی و حمایت‌های اصولی صروت بگیرد تا در آنها هم بتوانیم تاثیرگذاری مناسب را داشته باشیم، بر همین اساس با سازمان فنی و حرفه‌ای و همچنین شیلات استان تهران در این دوره ، قرار شد تا دوره بازآموزی را در کنار کنگره و نمایشگاه داشته باشیم و کسانی که در گروه‌های مختلف تغذیه درمانی جمعی مانند بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و رابطان بهداشتی، بتوانیم تاثیرگذاری لازم را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: باید بر دست اندرکاران طبخ در مراکز جمعیتی مانند رستوران‌ها و پادگان‌ها تاثیرگذار گذاشته و ضریب نفوذ سرانه مصرف آبزیان را بالا ببریم. گلشاهی گفت: جدا از موضوعات سلامت زایی‌ای که در اقشار مختلف هدف بوجود می‌آید، ما در کشوری زندگی می‌کنیم که آبزیان به عنوان غذای اصلی در سبد خانوار نیست، در حال حاضر با اقداماتی که صورت گرفته است الان آبزیان به عنوان غذای جایگزین در سبد خانوار جایگاه خودش را پیدا کرده اما باید بتوانیم آن را به جاییگاهی تثبیت شده در سبد کالایی خانوار برسانیم. تاکید کرد: براساس معیارهایی که فائو به کشورهای مختلف اعلام کرده است باید حدود ۳۰ درصد سبد غذایی خانوار به لحاظ تامین پروتئین حیوانی از آبزییان تامین شود، این در حالی است که این رقم در ایران با توجه به میزان دسترسی به آبزیان، بین ۷ تا ۱۷ درصد است و بقیه آن هم از گوشت سفید مرغ، گوشت قرمز و لبنیات تامین می‌شود.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha