کد خبر: آبخیزداری-در-ایران-حال-مساعدی-ندارد-نی
۲۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۴۳
آبخیزداری در ایران حال مساعدی ندارد/ نیازمند برنامه آمایش سرزمینی هستیم

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، داود نیک کامی رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری در برنامه یه روز تازه گفت: آبخیزداری به معنای مدیریت حوزه بزرگ عرصه‌های منابع طبیعی است. شهرها و روستاها در داخل حوزه‌ای قرار می‌گیرند که در این حوزه آب بارش باران از یک محل خارج می‌شود. کل منطقه‌ای که آب موجود در آن سرزمین از محلی خارج می‌شود را حوزه آبخیزداری می‌نامند.

نیک کامی اظهار داشت: آبخیزداری علمی است که منابع یک سرزمین را مدیریت می‌کند. آبخیزداری در ایران حال مساعدی ندارد. مدیریت هر قسمت آبخیزداری به صورت بخشی انجام می‌گیرد که با قوانین خاص هر بخش و دور از منابع و مدیریت کلان لطمه به آبخیزداری زده‌ایم. برای داشتن مدیریت جامع نیازمند برنامه آمایش سرزمینی هستیم.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد که میزان تبخیر و تعرق با شیب 5 میلی‌متر در سال افزایشی است. از سویی میزان بارش با شیب منفی یک میلی‌متر در سال ثبت‌شده است. این آمارها نشان می‌دهد که مدیریت مناسب بر سرزمین نداریم. جنگل‌ها و مراتع ما در حال تخریب هستند. 16 تن در سال فرسایش خاک داریم. منابع خاک در حال تخریب است و مقام معظم رهبری هم اشاره داشته‌اند که بحث خاک از آب مهم‌تر است.

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری در خصوص منابع آب کشور گفت: منابع آب زیرزمینی ما به شدت در حال کاهش است. حجم بارندگی‌ها 400 میلیارد مترمکعب در سال است که 294 میلیارد مترمکعب این بارش‌ها تبخیر می‌شود. ظرفیت برداشت از آب‌های زیرزمین برای ما 56 میلیارد است که 67 میلیارد برداشت داریم. سالانه 11 میلیارد مترمکعب بیشتر از ظرفیت برداشت داریم. خشک شدن تالاب هم معضل بعدی است که منبع بروز گردوخاک و آلودگی در شهرها می‌شود.

نیک کامی در پایان گفت: پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری محلی برای ارائه راهکار است. یکی از راهکارها ایجاد اطلس سیمای حوزه‌های آبخیزداری است که از سال 1386 این اطلس گردآوری شده است. در دل این طرح، اطلس سیل‌خیزی حوزه‌های آبخیزی کشور را نیز تهیه کرده‌ایم. یکی از نکات مهم پیشگیری است و برای این کار نیازمند مدیریت جامع حوزه آبخیزداری هستیم. این برنامه ارائه به سازمان‌ها ارائه شده است و در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز این گزارش در حال بررسی است.

گفتنی است «یه روز تازه» کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که با اجرای وحید رونقی و فریبا باقری از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha