کد خبر: ۱۱-غذا-کم-کالری-که-به-لاغری-کمک-می‌کنن
۲۵ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۱۳
۱۱ غذا کم کالری که به لاغری کمک می‌کنند!

به مقدار انرژی موجود در غذاها کالری می‌گویند. کالری برای عملکرد و زنده ماندن بدن نیاز است.

در این مقاله غذاهای صفر کالری را بررسی می‌کیک غذای کم کالری ممکن است کمتر از انتظاری که از آن داریم برای بدن کالری فراهم کند چراکه بدن برای گوارش این غذاها از انرژی استفاده می‌کند. ادعای غذاهای صفر کالری یا کالری منفی این است که با خوردن آن‌ها، کالری‌ای که برای جویدن، هضم و سوخت و ساز مصرف می‌کنید، از کالری خود غذا بیشتر است. همچنین کم کالری‌ترین غذاهایی که به رژیم لاغری کمک می‌کنند را معرفی خواهیم کرد. با خبرگزاری سلامت (طبنا) همراه باشید.  

آیا غذا کم کالری یا کالری منفی حقیقت دارند؟

بیشتر غذاهای صفر کالری سالم‌اند. فقط انتظار نداشته باشید که با خوردن چنین غذاهایی دچار کمبود کالری شوید. حتی اگر غذای صفر کالری آنگونه که گفته شد کار کنند، مقدار انرژی و کالری که از دست می‌دهید، رقم بالایی نیست. خبر خوب اینکه غذاهای کالری منفی سرشار از آب و فیبرند و کالری پایینی دارند.  

زیاده روی در مصرف غذاهای کم کالری

هر جا ادعا شد که غذاهای کالری منفی می‌توانند چربی سوزی کنند یا سرعت سوخت و ساز را بالا ببرند، باید شک کرد. خوردن غذاهای کم کالری که سرشار از مواد مغذی‌اند، ایده خیلی خوبی است؛ اما کاهش وزن و سلامت کلی بدن شاخص‌های فراوان دیگری دارد.  

بدن چگونه از کالری استفاده می‌کند؟

بدن با روش‌های مختلف از انرژی غذاها استفاده می‌کند. جامع‌ترین راه مصرف انرژی مربوط به میزان متابولیسم پایه است. متابولیسم پایه مربوط به فرآیندی است که باعث به کار افتادن بدن و زنده ماندن‌مان می‌شود.  

راه هایی برای تلنگر به میزان متابولیسم پایه

با حرکت دادن هر عضله، بدن انرژی مصرف می‌کند تا آن‌‌ها را به حرکت درآورد. هرچقدر عضلات را بیشتر تکان دهیم مقدار انرژی مصرفی نیز بیشتر می‌شود. این بزرگ‌ترین کاریست که می‌توان با انجامش روی مقدار انرژی مصرفی بدن در طول روز تأثیر گذاشت. به جای یک غذا به کل برنامه غذایی خود نگاه کنید برنامه‌های غذایی بسیار کم کالری، به‌خصوص برنامه‌هایی که فقط روی یک نوع غذا تمرکز می‌کنند، نتیجه چندانی ندارند و موقتی‌اند.  

هیچ غذای کاملی وجود ندارد که بتواند پاسخ تمام نیازهای بدن باشد

به همین دلیل است که باید در برنامه غذایی خود از انواع غذاها، میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده کنید. غذاهای صفر کالری معروف کرفس، گیاهان سبز برگ و معمولاً سبزی‌های غیر نشاسته‌ای را با نام غذاهای کالری منفی می‌شناسیم. برخی میوه‌ها و گیاهان دارویی نیز به‌عنوان غذاهای کالری منفی شناخته می‌شوند. با اینکه ادعای غذاهای کالری منفی آنچنان هم درست نیست، اما خوردن این غذاهای سرشار از مواد مغذی بسیار مفید است. بنابراین بهتر است به‌جای واژه کالری منفی از کلمه کم کالری استفاده کنیم.

برنامه غذایی سرشار از میوه و سبزی‌ها

برنامه غذایی سرشار از میوه و سبزی‌ها می‌تواند خطر چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد. چند نمونه از کم کالری‌ترین غذاها با مواد غذایی صفر کالری می‌توانید غذاهای خوش طعمی درست کنید که کالری چندانی ندارند.  

در ادامه چند نمونه از این غذاهای خوش طعم را برایتان آورده‌ایم

 
  • ناگت سبزی‌ها؛ برای پخت این غذا به سیب زمینی، روغن زیتون، پیاز، کدو سبز، هویج، پنیر کم چرب، تخم مرغ، شیر کم چرب، پودر سوخاری و سس تند نیاز دارید.
فکر نکنید ناگت غذا ناسالمی است. شما می‌توانید با همین سبزی‌های تازه ناگت رژیمی درست کنید و از طعم آن لذت ببرید.  
  • باقالاقاتق؛ این غذای رژیمی و کم کالری، افتخار گیلانی‌هاست.
مواد غذایی که برای تهیه باقالاقاتق نیاز دارید روغن زیتون، باقالا تازه، شوید تازه خرد شده، سیر خرد شده، نمک و زردچوبه، آب و تخم مرغ است.  
  • استیک گوشت با سس قارچ؛ لازم نیست حتما سبزی بخورید تا کالری کمی دریافت کنید.
برای تهیه غذاهای کم کالری پروتئینی، نوع طبخ غذا مهم است. شما می‌توانید با خواندن طرز تهیه استیک گوشت با سس قارچ، وعده غذایی تمام پروتئینی با ۲۰۳ کالری داشته باشید.  
  • خوراک بامیه با مرغ؛ خوراک بامیه را به جای گوشت، با مرغ امتحان کنید تا به علاوه طعمی نو، کالری کمی وارد بدنتان کنید.
خوراک بامیه با مرغ نیز سبزی زیادی دارد. وجود این سبزی‌ها کمکتان می‌کند تا ویتامین‌ها و فیبر بالایی را دریافت کنید.  
  • اسنک مرغ و قارچ رژیمی؛ اسنک‌ها غذاهای کم کالری خوبی برای افرادی‌اند که مشغله کاری دارند.
اگر می‌خواهید لاغر شوید و تمام مدت را بیرون از خانه‌اید، نیازی نیست برای خوردن غذا به رستوران بروید.   ۱۱ غذا کم کالری که به لاغری کمک می‌کنند!  
  • سالاد ایتالیایی با کلم؛ سالادها همه کاره‌اند. شما می‌توانید سالادها را به عنوان پیش غذا، میان وعده و حتی وعده اصلی نوش جان کنید.
خوبی سالادها به کم کالری بودن آن‌هاست. مزیت دیگر آن‌ها، متنوع بودنشان است. سالاد ایتالیایی از سالادهای فوق‌العاده خوشمزه و کم کالری‌ است.  
  • خورشت کرفس؛ بله. پلو و خورشت هم می‌توانند جز کم کالری‌ترین غذاها باشند.
با خوردن این غذا تنها ۱۳۶٫۵ کالری وارد بدنتان کرده‌اید.  
  • کتلت سیب زمینی و اسفناج؛ چه کسی گفته است که رژیمی‌ها اجازه خوردن کتلت را ندارند؟
به راحتی می‌توانید با سیب زمینی، پودر سوخاری، پودر سیر، فلفل و نمک، تخم مرغ، روغن زیتون و اسفناج کتلتی رژیمی درست کنید.  
  • حلیم؛ بارها و بارها شنیده‌اید که صبحانه مهم‌ترین وعده است.
اگر صبحانه پر و پیمانی میل کنید، کمتر گرسنه می‌شوید و سراغ پرخوری می‌روید.  
  • سوپ شیر رژیمی؛ برای شام چه غذایی بهتر از سوپ؟
باید شام را سبک بخورید تا بتوانید خواب راحتی داشته باشید. از طرف دیگر شام باید مواد مغذی بالایی از جمله فیبر داشته باشد تا بتواند تا صبحانه سیر نگه‌تان دارد.  
  • میرزا قاسمی؛ اگر مزه سیر را دوست دارید، میرزا قاسمی را برای شماست.
میرزا قاسمی بادمجان زیادی دارد. بادمجان منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان است و از سلول‌های بدن محافظت می‌کند. به همین خاطر بادمجان خاصیت زد سرطانی دارد.  

فریب غذاهای کالری منفی را نخورید!

کم کالری‌ترین غذاها، آن‌هایی‌اند که بیشتر از سبزی‌ها در پختشان استفاده شده باشد. برای داشتن یک غذای کم‌کالری، از کباب کردن، گریل کردن، آب‌پز کردن و بخارپز کردن استفاده کنید. همچین سعی داشته باشید غذاهایی بخورید که سبزی‌های زیادی دارند. سالادها از کم کالری ترین غذاهایند که می‌توانید کنار غذای اصلی میل کنید.

کالری منفی یا کم کالری؟

فلسفه کالری منفی اشتباه است. کالری منفی به این معناست که غذایی، کالری خیلی کمی داشته باشدو شما برای خوردن آن، کالری بیشتری از کالری خود غذا مصرف کنید. این برداشت از غذاهای کالری منفی غلط است. غذاهای صفر کالری یا کالری منفی، عموما غذاهایی‌اند که کالری بسیار کمی دارند، مانند کاهو و انواع سبزی‌ها. منبع:kermany.com

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha