کد خبر: کرم-خوردگی-دندان-یا-حفره-ی-دندان
۳ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۱۰
کرم خوردگی دندان یا حفره ی دندان

کرم خوردگی

کرم خوردگی (Tooth decay) به تشکیل حفره ها (سوراخ) در نتیجه عمل باکتری گفته می شود. اسید ایجاد شده از عمل باکتری روی دندان مینای حفاظتی دندان را خورده و نابود می کند و باعث ایجاد حفره می گردد. اگر این حفره درمان نشود، فساد دندان به ریشه مغز دندان که در وسط دندان قرار دارد رسیده و باکتری می تواند به محل بی حفاظ حمله کند که باعث ایجاد درد شده و نهایتا باعث عفونت و مرگ مغز دندان و دندان خواهد شد.

درباره کرم خوردگی دندان باید این نکته را یاداوری کنیم که ممکن است همیشه از حفره هایی که در دهانتان تشکیل می شود آگاه نباشید به همین دلیل مهم است به طور منظم به دندان پزشک مراجعه کنید. اگر دچار درد شدید، معنی آن این است که حفره هایی که از قبل ایجاد شده اند آسیب رساندن را شروع کرده اند. بهداشت دهان مناسب برای جلوگیری از ایجاد حفره مهم است.  

آسیب در چه سنی بیشتر است؟

به نظر شما کرم خوردگی دندان در چه سنی از افراد بیشتر اتفاق می افتد ؟ به تجربه ثابت شده که کرم خوردگی دندان بین ۱۰-۶ سالگی و دوران کودکی و ۳۵-۲۵ سالگی در دوران بلوغ فراوانتر است چه در دوران کودکی خواه بعلت نقص بعضی املاح بدن و خواه بعلت عدم جذب کافی آنها و یا بعلت عدم مراقبت کودکان در شست و شو و تمیز نگاه داشتن دندانها نخستین روزنه باز می شود در صورتیکه در سنین بلوغ خواه بعلت شدت و سرعت رشد بدن و خواه بعلت متابولیسم کافی املاح مختلف و تغذیه مناسب کرم خوردگی دندان کمتر است . در سنین ۳۵-۲۵ سالگی که اغلب جوانان گرفتار ناراحتی های فکری و غمهای گوناگون باز هم زمینه کرم خوردگی دندان موجود است در صورتیکه پس از ۲۵ سالگی بتدریج موضوع استرس و گرفتاریهای روانی و فکری بتدریج حل میشود و زمینه مخصوص کرم خوردگی دندان نیز یا بکلی از بین میرود و یا بحداقل نقصان می یابد بقسمی که پس از پنجاه سالگی کمتر دندانی است که برای اولین بار دچار کرم خوردگی دندان شود.

کرم خوردگی دندان از دیدگاه محققان

محققان در یک پژوهش جدید تصاویر میکروسکوپی از ساختارهای بسیار کوچک و عجیب شبیه به کرم را در درون دندان کرسی انسان بدست آورده‌اند. بر اساس این گزارش،از زمان‌های بسیار قدیم و در بسیاری از فرهنگ‌ها،این اصطلاح در بین مردم رواج داشته است که دندانها دچار کرم خوردگی دندان  شده و پوسیده و تخریب می‌شوند و اکنون محققان با کشف این ساختارهای جدید و بسیار کوچک؛این باور قدیمی را اثبات کردند و نشان داده‌اند. تاثیر قند وشیرینی در ایجاد کرم خوردگی دندان محققان دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند که کاشف این اجزا کرمی شکل هستند،در این باره می‌گویند:ما می‌دانیم که این ساختارها کرم نیستند،اما ماهیت اصلی آنها هنوز نامعلوم است. در این پژوهش معلوم شد که اجرام استوانه‌ای یا لوله‌ای شکلی از میان حفره‌های طبیعی دندان‌ها به سمت بیرون رشد کرده‌اند.درون یک دندان انسان بیش از 500 هزار از این استوانه‌ها در هر میلی متر مربع وجود دارد که بعنوان کانال‌های کشیده شده از اعصاب به سمت دندان عمل می کنند.این استوانه‌ها احساس گرما و سرما را به اعصاب دندان منتقل می نمایند.نظر دندانپزشکان درباره ماهیت و منشا این ساختارها متفاوت است. در پژوهش جدید تصاویر دقیق‌تری از این ساختارها بدست آمده است،اما در عین حال سوالات بیشتری را در ذهن محققان بوجود آورده است.از این رو بررسی‌های دانشمندان برای کشف ماهیت این ساختارها ادامه خواهد داشت.  

تاثیر قند وشیرینی در ایجاد کرم خوردگی دندان

قند و شیرینی جات در کرم خوردگی دندان  تاثیر بسزایی دارد. باید در نظر گرفت محیط قلیایی که توسط ترشح بزاق در دهان ایجاد می شود و حاوی مقدار زیادی املاح لازم است خود حافظ خوبی برای جلوگیری از کرم خوردگی دندان است و بهترین دلیل این مطلب این است که دندانهای ثنایای پائین که تقریبا همیشه آلوده به بزاق است در دوران زندگی کمتر به کرم خوردگی دندان مبتلا می شود و در دنباله بیماری هایی که مدت مدیدی دهان خشک بوده و ترشح بزاق نقصان یافته است کرم خوردگی دندان به تدریج ظاهر می شود . علاوه بر این تا متابولیسم اعضای داخلی بدن بخوبی برقرار است و مواد آهکی و ویتامین به اندازه کافی وارد بدن می شود و جذب می گردد دندانها نیز سالم و بی عیب هستند ولی در طی دوران زندگی گاهی بعلل عصبانیت های مختلف یا کسر مواد معدنی و یا عدم جذب کافی آنها ساختمان اصلی دندانها خلل می یابد و در این حال اولین نقطه ناراحت و کسر مواد در داخل مغز دندان رو به پیدایش می گذارد و مسلما در این حال بدن در ترمیم ضایعات داخلی دندان بکوشد و تا حدی نیز موفق می شود ولی بتدریج این نظم بهم می خورد. در بین شیرینی ها، شیرینی معمولی و شکلات از همه مقصرترند و بیش از همه سبب ایجاد محیط اسید در دهان و ایجاد آزار مخصوص می شوند. در صورتیکه سایر شیرینی ها مثل قند و اسید میوه ها لااقل سبب تحریک مخاط دهان و ترشح مقدار بیشتری بزاق می شود که بتدریج محیط را دوباره قلیائی می سازد.
  • برای جلوگیری از آسیب بعد از خوردن هر چیزی هم مسواک صحیح بزنید و هم نخ دندان صحیح بکشید.
  • همچنین مصرف کلسیم تان را افزایش دهید تا بدنتان دچار کمبود کلسیم نشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha