کد خبر: کارکردهای-مهم-غدد-بزاقی-در-بدن-انسان
۱۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۲۴
غدد بزاقی و کارکردهای آن در بدن انسان

غدد بزاقی و سلامت دندان‌ها

غدد بزاقی (salivary glands) نقش های بسیار متنوعی در بدن ایفا می کند یکی از مهمترین آن حفاظت از دندان ها و لثه های حفره دهانی است. پس از کشف دسته ای از پروتئین های موجود در بزاق دانشمندان به این نتیجه رسیدند که چهار پروتئین خاص در ترشحات بزاقی نقش کلیدی در مراقبت از فازی ایمن برای دندان ها و لثه ها دارند، به شکل عجیبی در کشفیات آنها اینگونه یافت شد که می توان گفت بزاق مانند خون است البته با درصد پایین تری از مواد موجود و خون هم به دلیل وجود پاره ای از مواد که به موقع شرح داده خواهد شد یکی از مهمترین محافظان بدن است. لذا بزاق هم با 4 پروتئین تخصصی خود به نام های استاتین ها، هیستاتین، استارین و پرولین ها یکی از مبارزان بر علیه انواع عفونت های لثه، دندانی و با دامنه فعالیت بالاتر محافظت مستمری در رابطه با سرطان دهان و حفره دهانی نقش دارند. معمولا با کاهش ترشح بزاق و تغییر PH درون دهان عفونت های لثه ای و پوسیدگی های دندانی بیشتر نمود پیدا می کند. مصرف داروها، پرتو درمانی، شیمی درمانی، اختلالات سیستم بزاقی، افرایش سن و سال و … باعث کاهش ترشح غدد بزاقی شده و بیشترین تاثیرات را می تواند بر روی بر هم خوردگی PH حفره دهانی ایجاد کرده و مشکلات آغاز شود. دندان ها با متریال اصلی کلسیمی خود به راحتی در معرض فرسایش و حل شدن در محیط اسیدی هستند و این فرایند با ایجاد یک لایه محافظ بر روی مینای دندان انجام می پذیرد.

تشخیص بیماری یکی از کارکردهای بزاق

در مطالب قبلی متوجه حساسیت مایع غدد بزاقی شدیم، حال با توجه به این که مایع بزاقی در برخورد با نواسانات غذایی ترکیبات متنوعی را ترشح می نماید، اختلال در این نوع ترشح، می تواند شامل کاهش و یا افزایش ترشح بوده و همچنین می تواند نشانگر شروع پروسه یک بیماری در بدن باشد، این بیماری می تواند از پوسیدگی دندان ها آغاز و تا از کار افتادن سیستم گوارشی نیز پیش برود. با تست ساده بزاق که به راحتی با برداشت اندکی از بزاق قابل انجام است شما می توانید متوجه فعالیت های دهانی‌ باشید و حتی می توانید نشانه های آغاز پوسیدگی در دهانتان را به واسطه چند آزمایش ساده متوجه شوید، در نهایت کدهایی که بواسطه تغییرات شیمیایی بزاق شکل گرفته مثل یک دفترچه راهنما نشانه های مشخصی از شروع پروسه بیماری را به شما خواهد داد. کارکردهای مهم غدد بزاقی در بدن انسان

معتدل و مرطوب نگاه داشتن حفره دهانی

ایجاد فضای معتدل و مرطوب در حفره دهانی جدای کمک نمودن به جویدن و بلع راحت دلیل مهم دیگری هم دارد، حتما دیده اید وقتی گلویتان خشک است نمی توانید حرف بزنید، پر واضح است یکی از مهمترین کارکردهای غدد بزاقی ایجاد فضای مرطوب برای این است که بتوانیم با هم حرف بزنیم. به همین دلیل خشکی ها و بیماری هایی که باعث غلظت و تغییر میزان ترشح غدد بزاقی می شود، همه جانبه مشکلات عدیده ای بوجود می آورد. از سویی غدد بزاقی یکی از مهمترین عناصر نگهداری از بافت های نرم درون دهانی می باشد، این نقش بسیار مهم در روکش نمودن یک لایه نازک مرطوب برای حفظ قابلیت نرمی و کش سانی این بافت ها بوده که یکی از مهمترین وضعیت هایی است که حفره دهانی باید داشته باشد.

کارکردهای غدد بزاقی در مبارزه با باکتری‌ها

مایع بزاقی یکی از بهترین محلول های ضد باکتری مضر وارد شده به بدن است که در حیطه گستره تدافعی خود با قارچ و میکروب های زیادی دست و پنجه نرم می کند. در کنار این موارد خاصیت مهم دیگر غدد بزاقی در رفع لخته شدن خون بوده که در صورت پارگی، بریدگی و باز شدن رگ های خونی بخصوص در مواردی که فرد در حیطه دندان پزشکی وارد پروسه جراحی یا کشیدن دندان شده، به وجود می‌آید. غدد بزاقی با پروتئین هایی که در آن محلول است می تواند روند انعقاد خون را سرعت ببخشد و در ثانی در روند بهبود زخم و ترمیم آن نیز بسیار موثر رفتار نماید. عملکرد بزاق در 2 بخش مورد بررسی قرار خواهد گرفت:
  • بخش اول همان گونه که در بالا اشاره شد مربوط به ساختار و بخشی از غدد بزاقی است که مربوط به ایمنی دهان و حفره دهانی و تاثیرات آن بر سلامت سخت افزاری بخش های دهان است
  • بخش دوم که باید کاملا بر روند بزاق بر تغذیه و روند تاثیر بر مواد و محتویات غذایی ما بررسی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha