کد خبر: چرا-فست-فود-انتخاب-مناسبی-برای-تغذیه-نی
۲۱ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۴۸

عمر کم افراد استفاده کننده از فست فود

برای حفظ و نگهداری درازمدت غذاهای حاضری و خوش طعم کردن آن ها از افزودنی‌های زیادی استفاده می‌شود، این افزوده‌ها به همراه دیگر فرایندهایی که روی غذا انجام می‌شود، موجب از دست رفتن مقدار زیادی از ارزش غذایی آن می‌شود. از طرف دیگر کارشناسان معتقدند که گسترش فست فود، یعنی گسترش چاقی، چاقی هم یعنی گسترش بیماری های قلبی عروقی، دیابت، سرطان روده ، سرطان معده، سرطان سینه، آرتروز، فشار خون بالا، نازایی و … چندی پیش محققان هشدار دادند که سکونت در نزدیکی رستوران‌های فست فود برابر است با عمر کم، کسانی که در نزدیکی رستوران های فست فود سکونت دارند و دسترسی کمتری به خواربار فروشی‌ها دارند، عمرشان کوتاهتر می‌شود. علاوه بر این کارشناسان حوزه سلامت دلایل متعدد دیگری هم برای وحشت از فست فود دارند، بیشتر غذاهای حاضر در منوی رستوران‌ها از نظر محتوای کانونی (چربی، قند، نمک و …) بسیار بالاتر از معیارهای بهداشتی هستند. بیشتر فست فودهایی که در این رستوران‌ها عرضه می‌شود به شکل سرخ شده است و بدتر از آن، این موضوع است که برای سرخ کردن غذاها از روغن‌های نباتی جامد استفاده می‌شود، درصد اسیدهای چرب اشباع و ایزومرهای ترانس در این روغن‌ها بالاست، این نوع چربی همان چربی‌ای است که در دیواره سرخرگ‌ها رسوب کرده و آنها را مسدود می‌کند، گسترش فست فود تنوع غذایی را کم می‌کند و به عبارت دیگر باعث می‌شود که افراد غذاهای سنتی خودشان را فراموش کنند. غذاهای سنتی بخشی از فرهنگ یک ملت است.

چگونه فست فود باعث بیماری قلبی می‌شود؟

فست فود غذایی است که باعث می‌شود همه ما انتخابی اشتباه داشته باشیم، فست فودها سرشار از چربی بوده و آنتی اکسیدان، مواد مغذی و معدنی کمی دارند که ما هم برای یک زندگی سالم به همین مواد نیازمندیم، به همین علت ما به فست فود کالری خالی می‌گوییم، این غذاها هیچ فاکتور مفیدی برای قلب ندارند، فاکتورهای مفید شامل مجموعه کربوهیدرات­های مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که بدن ما برای کار کردن در بهترین حالت خودش به این مواد نیازمند است. به علاوه فست فود اغلب دارای موادی داخل خود می‌باشد که بیماری تصلب شرایین و یا تجمع کلسترول در رگهای قلبی را پیشرفت می‌دهند و می‌توانند به چیزهایی مانند حمله قلبی و سکته مغزی منجر شوند. در کشور آمریکا مصرف فست فود بسیار شایع است و متاسفانه در عصر حاضر، ما شاهد پدیده‌ای خواهیم بود که قبلا اصلا شاهدش نبودیم و اسم این پدیده اورژانسی «سوء تغذیه چاقی» است، جایی که افراد دارای اضافه وزن زیادی هستند، ولی هنوز به خاطر نخوردن مواد مهم مغذی ویتامینی و معدنی که برای داشتن یک سبک زندگی سالم به آنها نیازمند هستد، دچار سوء تغذیه می‌باشند. همچنین فست فود اغلب فاقد محصولات مغذی طبیعی و شامل مواد افزودنی و غیر سالم می‌باشد که این عوامل خودشان به ایجاد اثرات مضر برای سلامتی منتهی می‌شوند، نه تنها برای سلامت سیستم رگی بدن که برای سلامت کلی هم مضر می‌باشند.

نوشابه و اثرات مضر آن

افزون بر فست فودها نوشابه هم یک محصول ناسالم است، نوشابه حاوی مقدار بسیار زیادی شکر است و همچنین حاوی هیچگونه مواد معدنی و مغذی خاصی که بتوان آن را سالم خواند نیست. نوشابه به ما اجازه می‌دهد که در زمان کوتاه مقدار زیادی کالری مصرف کنیم، بدون این که فکر کنیم در حال خوردن چه چیزی هستیم. نوشابه هیچ گونه فایده‌ای که دیگر کالری‌ها می‌توانند برای سلامتی داشته باشند ندارد، مثل مجموعه کربوهیدرات­ها، سبزیجات تازه و یا غذای تازه. به همین علت بیشتر پزشکان دوری کردن از نوشابه را در کل توصیه می‌کنند، جه نوشابه‌های رژیمی چه غیر رژیمی، نوشابه‌ها کوچکترین ماده‌ای در خود ندارند که حاوی ارزش غذایی باشد و در واقع اصلا غذا به حساب نمی‌آیند. بنابراین فست فودها و نوشابه‌ها بخشی از یک رژیم غذایی سالم و یا سبک زندگی با قلبی سالم نیستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha