کد خبر: پیشگیری-از-آسیب-دیدگی-در-ورزش-با-ارزیاب
۲۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۷

سبک زندگی و پیشگیری از آسیب دیدگی

پرسیدن برخی سؤالات پیش پا افتاده در مورد سابقه یا پیشینه شخصی یک فرد، میتواند اطلاعات فراوانی به ارمغان بیاورد. درک دو مورد مهم شامل شغل و سبک زندگی فرد میباشد.آگاهی از شغل مراجع می تواند به متخصص سلامتی و آمادگی جسمانی، اطلاعاتی در مورد ظرفیت حرکتی او و اینکه در طول روز، چه نوع الگوهای حرکتی را انجام می دهد، ارائه دهد.اطلاع از نشستن برای مدت طولانی بسیار مهم است و اطلاعات زیادی را فراهم می آورد. نخست، اگر فردی برای مدت زیادی از روز بنشیند، رانهای او برای یک مدت طولانی خم می مانند. این مسأله، موجب کوتاهی خم کننده های ران می شود که نتیجه ی آن بروز عدم تعادل وضعیت بدنی در زنجیره حرکتی است. دوم، اگر فردی برای مدت زمان طولانی بنشیند، مخصوصاً جلوی رایانه، شانه ها و ستون فقرات ناحیه ی گردنی، به دلیل تأثیر مداوم نیروی جاذبه، دچار خستگی خواهند شد. این موضوع، اغلب منجر به عدم تعادل وضعیت بدنی شانه های گرد و سر به جلو میشود

بررسی نکات حرکتی در پیشگیری از آسیب دیدگی

حرکات مکرر می توانند باعث ایجاد یک الگوی بار اضافی بر روی عضلات و مفاصل شوند که این امر ممکن است موجب آسیب بافتی و در نهایت نقص در عملکرد زنجیره ی حرکتی شود. این مسأله در شغل هایی که نیاز به کارکردن دست در بالای سر دارد، مانند کارهای ساختمانی و نقاشی، دیده می شود. کار کردن دست در بالای سر برای مدت زمان طولانی، میتواند منجر به کوتاهی عضلات پشتی بزرگ و سینه ای، ضعف عضلات چرخاننده ی دستی، و خشکی شانه شود. چنین عدم تعادلی، اجازه ی حرکت مناسب یا پایداری شانه را در خلال فعالیت نداده و موجب درد گردن و شانه خواهد شد.پوشیدن کفش های پاشنه دار، مجموعه مچ پا را برای مدت طولانی در حالت پلانتار فلکشن قرار میدهد. این امر می تواند موجب کوتاهی عضلات دوقلو و نعلی شده که نتیجه ی آن عدم تعادل وضعیت بدنی مانند پرونیشن بیش از حد مجموعه ی پا و مچ (صاف شدن قوس پا) و در نهایت آسیب دیدگی آنها خواهد بود.

بررسی های روانشناختی در پیشگیری از آسیب دیدگی

استرس روانی یا نگرانی، میتواند باعث نقص در عملکرد الگوهای تنفسی شود که در نهایت موجب انحراف وضعیت بدنی و نقص عملکردی زنجیره حرکتی خواهد شد.متخصص سلامتی و آمادگی جسمانی با آگاهی از فعالیت های تفریحی فرد، بهتر می تواند برنامه ای طراحی کند که پاسخگوی نیازهای او باشد. همچنین این اطلاعات می توانند نوع فشارهایی که به ساختار وی وارد می شود و باعث بروز عدم تعادل عضلانی می گردند را مشخص سازد. برای مثال، بسیاری از افراد مایلند تا در اوقات فراغست، به فعالیت هایی نظیر گلف، اسکی، تنیس یا سایر فعالیت های ورزشی بپردازند. راهبردهای طراحی برنامه ی مناسب باید طوری اجرا شوند که همزمان با رفع عدم تعادل بالقوه ی عضلانی که ممکن است در نتیجه ی نوع فعالیت فرد باشد، موجب بهینه سازی کارایی سیستم حرکتی انسان نیز شوند.بررسی سرگرمی ها در پیشگیری از آسیب دیدگی نیز مهم است. در حوزه ی ارزیابی، سرگرمی به فعالیتهایی گفته می شود که ضرورتاً ماهیت ورزشی ندارند اما فرد آنها را به طور منظم انجام می دهد. از جمله ی سرگرمیها میتوان به باغبانی، تعمیر خودرو، مطالعه، تماشای تلویزیون و بازی ویدیویی اشاره کرد. در بسیاری از این موارد، فرد مجبور است تا برای مدت طولانی، یک وضعیت بدنی خاص را به خود بگیرد و شکل بالقوه باعث بروز عدم تعادل عضلانی شود.

سابقه پزشکی و آسیب دیدگی های قبلی

سابقه پزشکی و آسیب دیدگی های قبلی در پیشگیری از آسیب دیدگی های ورزشی فوق العاده مهم و ضروری است. این مورد نه تنها باعث فراهم آوردن اطلاعاتی راجع به هرگونه بیماری مزمن و خطرناک می شود (بیماری عروق کرونری قلب، پرفشار خونی دیابت)، بلکه اطلاعاتی مانند آسیب دیدگیهای پیشین، اعمال جراحی، عدم تعادل و بیماری مزمن، و همچنین مواردی در خصوصی ساختار و عملکرد فرد بدست میدهند.

آسیب دیدگی ها

اسپرینهای مچ پا یافته ها نشان داده اند که اسپرین های مچ پا می توانند باعث کاهش کنترل عصبی روی عضلات سرینی میانی و بزرگ شوند. این امر می تواند منجر به کنترل ضعیف اندام تحتانی در خلال بسیاری از فعالیت های عملکردی و در نتیجه آسیب دیدگی گردد. آسیبهای زانو از جمله لیگامنت ها آسیب زانو میتواند موجب کاهش کنترل عصبی روی عضلاتی شود که مفاصل کشککی رانی و درشت نئی رانی را پایدار می کنند، که این موضوع باعث بروز آسیب بیشتر خواهد شد. آسیب های غیربرخوردی زانو، اغلب نتیجه ی نواقص عملکردی مچ یا ران می باشند. زانو در میان مچ و ران قرار دارد. اگر مفصل مچ یاران شروع به عملکرد نامناسب نمایند، نتیجه ی آن نقص در حرکت و توزیع نیرو توسط زانو خواهد بود. به مرور زمان، این مشکل می تواند موجب وقوع آسیب بیشتر شود. آسیبهای کمر، میتوانند باعث کاهش کنترل عصبی روی عضلات پایدار مرکزی تنه شده و در نتیجه موجب پایداری ضعیف ستون فقرات گردند. می تواند منجر به نقص در عملکرد اندام فوقانی و تحتانی شود.آسیب های شانه باعث بروز کنترل عصبی تغییر یافته روی عضلات چرخاننده ی دست، و در نتیجه ناپایداری مفصل شانه در خلال فعالیت های عملکردی خواهند شد.آسیبهایی که از عدم تعادل سیستم حرکت انسان ناشی می شوند شامل استرین های مکرر عضلات همسترینگ، استرین کشاله، التهاب تاندون کشکک (زانوی پرندگان)، التهاب نیام کف پایی (درد در قوس کف پا)، التهاب تاندون عضله ی ساقی خلفی(اسپلینت ساق پا)، التهاب تاندون دوسربازو (درد شانه) و سردرد میباشند. باید تمامی آسیبهای قبلی را در هنگام ارزیابی افراد، مورد توجه قرار داد، چرا که انواع عدم تعادل هایی که ذکر شد، خود را در طول زمان نشان میدهند، مگر اینکه تحت درمان مناسب قرار گیرند. با این وجود، در بهترین حالت، افراد قادرند تا تنها نیمی از آسیبهای پیشین خود، و اکثراً آسیبهای حاد را به یاد بیاورند. از این رو، معاینهای دقیق عدم تعادل، از طریق ارزیابی های انجام شده توسط متخصص سلامتی و آمادگی جسمانی می تواند زمینه های بالقوه ی خطر را مشخص سازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha