کد خبر: نحوه-مراقبت-از-موهای-شکننده-و-ضعیف
۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۲۵
نحوه مراقبت از موهای شکننده و ضعیف

شکنندگی مو و ضعیفی آن، می‌تواند زیبایی موها را محو کند و اغلب باعث می‌شود موها خشک، شکننده و آسیب دیده به نظر برسند.

برای بسیاری از ما، موهای‌مان بسیار بر روی زیبایی ما تأثیر دارند، اما شکنندگی مو و ضعیفی آن، می‌تواند این مزیت را محو کند. با این مقاله از garnierusa با خبرگزاری سلامت همراه باشید.

شکنندگی مو اغلب باعث می‌شود موها خشک، شکننده و آسیب دیده به نظر برسند. ضعیفی مو ناشی از هر چیزی که باشد، از بیش از حد گرما دادن مو تا استفاده بیش از حد از فرآیندهای شیمیایی متوالی، کنترل موهای ضعیف می‌تواند مشکل باشد. اما با رعایت چند نکته و ترفندهای ساده برای مراقبت از مو و یک ظاهر مرتب و یک روش معمول برای مراقبت از مو، شما می‌توانید به ترمیم موهای خود برای رسیدن به زیبایی سابق کمک کنید. در ادامه، ما دقیقاً نحوه مراقبت از موهای ضعیف و جلوگیری از شکنندگی مو را بررسی می‌کنیم.

چه عواملی باعث شکنندگی مو و ضعف آن‌ها می‌شوند؟

موهای ما از دو قسمت مجزا تشکیل شده است:

  1. ریشه
  2. ساقه مو
شافت بخشی از موها است که می‌توانیم ببینیم رشته‌ای که از پوست سر رشد می‌کند و پوسته خارجی این شافت را کوتیکول می‌نامند. با گذشت زمان، کوتیکول می‌تواند به خطر بیافتد. در حالی که بسیاری از عوامل خارج از کنترل کامل ما وجود دارند که می‌تواند باعث شود این اتفاق رخ دهد.

همچنان عواملی هستند که ما با آن‌ها باعث شکنندگی مو خودمان می‌شویم:

  • موهای خود را به صورت اشتباه برس کشیدن
  • استفاده بیش از حد از وسایل گرم مانند سشوار و اتوی مسطح
  • خیلی از فرآیندهای شیمیایی (مانند صاف کردن و رنگ آمیزی)
  •  شامپو کردن بیش از حد
همگی این موارد می‌توانند کوتیکول را به خطر بیافتند و تغییر در ظاهر فیبر مو ایجاد کنند. هنگامی که مو به خطر بیافتد، موهای شما ضعیف و شکننده می‌شود و با گذشت زمان این امر می تواند منجر به موارد مختلفی از ریزش مو و خشکی گرفته تا شکاف انتهای مو و حتی آسیب بیش از حد موها مانند شکستگی آن‌ها شود. برای اینکه مو به حالت مطلوب خود برگردد و نرم، براق، ابریشمی و قوی به نظر برسد، باید چند قانون ساده را رعایت کنید.

نحوه مراقبت از موهای ضعیف و جلوگیری از شکنندگی مو

از آنجایی که درست کردن موی روزمره نقش اصلی در شکنندگی و ضعیفی مو دارد، شما نیز باید از آنجا شروع کنید. شکنندگی مو نگاهی به روال فعلی خود بیاندازید: آیا موهای ژولیده را هنگامی خیس هستند شانه می‌کنید؟ آیا هر روز موهایتان را می‌شویید و این کار را تکرار می‌کنید؟ آیا اغلب موهای خود را رنگ می‌کنید؟ آیا همیشه به دنبال سشوار و ابزار های گرمایی دیگر هستید؟ اگر به هر یک از این سؤالات پاسخ مثبت دادید، زمان آن رسیده است که تغییری در زندگی خود ایجاد کنید.

1. برای جلوگیری از شکنندگی مو با موهای مرطوب ملایم باشید

آیا می‌دانید موهای شما هنگام خیس شدن در آسیب پذیر ترین حالت خود هستند؟ به همین دلیل، با موهای مرطوب فوق العاده ملایم رفتار کنید. سعی کنید موهای خود را قبل از حمام برس بکشید تا موهای زائد را از سر خود بردارید و بعد از شستشو از شانه‌های دندان عریض یا برس‌های مرطوب مخصوص استفاده کنید تا از هرگونه کشیدگی مو جلوگیری کنید. نکته مهم دیگر اینکه، به جای استفاده از حوله سنتی برای خشک کردن موهای خود، از یک حوله ریز فیبر  یا حتی یک تی شرت قدیمی استفاده کنید و آب آن را به آرامی پاک کنید.

2. ابزارهای گرمایش مو را روی موهای خود خاموش کنید

دشمن شماره یک سلامتی موهای شما گرما است. هنگامی که در معرض آفتاب گرم هستید، با پوشیدن کلاه یا با ایجاد سایه موهای خود را در برابر اشعه ماوراء بنفش و آسیب دیدن در برابر آن که باعث شکنندگی مو می‌شود، محافظت کنید. هنگامی که حمام می‌کنید، آب را در دمای ولرم نگه دارید و سعی کنید موها را با آب سرد بشویید تا کوتیکول‌ها به حالت صاف در بیایند. سرانجام، سعی کنید در صورت امکان از ابزارهای گرمایشی برای حالت دادن مو استفاده نکنید. گرما ناشی از خشک کن‌ها، اتوهای مسطح و دستگیره‌های حلزونی می‌تواند تمام رطوبت موهای شما را از بین برود. بنابراین اگر از آن‌ها استفاده می‌کنید، آن‌ها را در تنظیمات پایین خود نگه دارید و همیشه ابتدا از محصول محافظ حرارتی استفاده کنید.

3. از محصولات مناسب مراقبت از مو استفاده کنید

موهای ضعیف اغلب خشک هستند، بنابراین اگر می‌خواهید موهای خشک خود را با رطوبت دوباره پر کنید، ترکیب محصولات آبرسان برای مراقبت از موهای شما مهم است.

به دنبال شامپو‌های مرطوب کننده، نرم کننده‌های مو و ماسک‌هایی باشید که با روغن مو و عصاره‌های مرطوب کننده فرموله شده‌اند و بعد از شستشو از محصولاتی مانند سرم مو و تهویه مطبوع استفاده کنید.

4. بیش از حد شامپو نکنید زیرا باعث شکنندگی مو می‌شود

دقیقاً درست همانند این‌که شما باید از زیاد حرارت دادن موها دوری کنید، باید از استفاده بیش از حد از شامپو نیز دوری کنید. شامپو کردن بیش از حد موهای شما می‌تواند باعث ضعف، آسیب پذیری و شکنندگی مو شود. به جای شامپو کردن هر روز مو، سعی کنید در صورت نیاز به یک شستشوی سریع با استفاده از یک شامپوی خشک بسنده کنید. توجه: موهای همه متفاوت است و اگر موهای شما چرب به نظر می‌رسد، اگر تازه عرق کرده‌اید، یا اگر می‌توانید بگویید که نیاز به شستشو دارید، انجام این کار مهم است. فقط مطمئن شوید که رطوبت موهای خود را حفظ می‌کنید .

5. موهای خود را آرایش مرتب کنید

اگر موهای ضعیف شما، وقت آن است که برای مرتب کردن حرفه‌ای موهای خود به آرایشگاه مراجعه کنید. شکنندگی مو بنابرین با این روش‌ها شما می‌توانید از شکنندگی مو جلوگیری کنید.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha