کد خبر: موانع-لاغری-و-کاهش-وزن
۱۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱۸:۵۳

رژیم ندارم ولی کم میخورم

گفتن این جمله می تواند برخورد با مهمترین موانع لاغری محسوب شود! برخی از افراد به اشتباه تصور می کنند رژیم غذایی یعنی فقط کم خوردن و یا نخوردن. برنامه ی غذایی یعنی رساندن مواد غذایی مورد نیاز به بدن از جمله درشت مغذی ها، ویتامین ها و مواد معدنی اما به اندازه ی کافی و در زمان مناسب. شاید برای کسی که قصد ایجاد تغییر در وضعیت جسمانی خود ندارد، الزامی برای خوردن از جمله محدود کردن مصرف غذاهای پرچربی، پرشکر و پرنمک و مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات کافی باشد اما وقتی تصمیم دارید از وزن چربی های بدن خود کم کنید، مسأله کمی متفاوت می شود. در این حالت تمام موارد موجود در برنامه ی غذایی شما باید حساب شده و برنامه ریزی شده باشند. اینکه چه مقدار کالری دریافت کنید، این کالری ها را از کدام مواد غذایی دریافت کنید و کدام نوع از مواد غذایی را در چه زمان هایی و به چه اندازه هایی مصرف کنید، نقش عمده ای در موفقیت شما خواهد داشت. وقتی یک برنامه ی مدون و مشخص نداشته باشید رعایت تمام این موارد بسیار دشوارتر خواهد شد و احتمال موفقیت شما در مبارزه با چاقی کاهش خواهد یافت. وقتی از یک برنامه ی غذایی مشخص پیروی نکنید ممکن است یک روز ۱۰۰۰ کالری کمتر از حد نیاز دریافت کنید، یک روز ۱۵۰۰ کالری بیشتر، که در هر دو مورد ضرر کرده اید. بنابراین حتما سعی کنید یک برنامه ی غذایی مکتوب داشته باشید. حتی اگر این برنامه توسط خود شما تدوین شده باشد. عدم وجود برنامه غذایی مکتوب کاهش وزن را دشوار تر می کند.

زیاده روی در مصرف غذاهای سالم و مفید

شاید گمان می کنید چون یک ماده ی غذایی مجاز است و در برنامه ی غذایی شما وجود دارد، میزان مصرف آن اهمیتی ندارد. شاید هم به اشتباه مربی یا مشاور به شما توصیه کرده است که از فلان ماده ی غذایی هر قدر میخواهی بخور. مثلا برخی افراد خود را در مصرف مرغ یا سفیده ی تخم مرغ آزاد می پندارند، برخی مشاوران مصرف میوه را به هر میزان مجاز می دانند، یا در برخی رژیم های غذایی عباراتی چون: مصرف لبنیات محدودیتی ندارد، سوپ به میزان دلخواه و میان وعده آجیل آزاد دیده می شوند، برخی افراد هم گمان می کنند روغن های گیاهی مثل روغن زیتون را به مقدار نامحدود می توانند مصرف کنند. مرغ، تخم مرغ، لبنیات، آجیل و روغن زیتون مواد غذایی بسیار مفید و سالمی هستند که قطعا باید مقادیر مناسبی از آنها در یک برنامه ی غذایی وجود داشته باشد. اما زیاده روی در مصرف هر کدام از این خوراکی های مفید، میزان کالری دریافتی شما را از آن چیزی که برای شما در نظر گرفته شده است بالاتر می برد و وقتی کالری دریافتی شما بیشتر از میزان تعیین شده باشد، چه از شکر باشد چه از سینه ی مرغ، کاهش وزن دچار مشکل می شود. تنها موادی که تا حدودی در مصرف آنها آزاد هستید مواد کم کالری و سرشار از فیبر مانند سبزیجات هستند. مصرف بیش از حد غذاهای سالم و مفید هم باعث چاقی می شود و در دسته ی موانع لاغری قرار می گیرند!

گرسنگی یکی از مهمترین موانع لاغری

شاید شنیده باشید که گرسنگی مانع کاهش وزن می شود اما برای کاهش وزن نیازی نیست گرسنگی بکشید و جملاتی از این دست که باعث می شوند تحمل گرسنگی بیش از پیش برای شما دشوار شود و در مواقعی که دچار گرسنگی می شوید احساس کنید یک جای کار اشتباه است. اما این جملات ممکن است شما را دچار اشتباهاتی کنند که باعث می شود هرگز رنگ کاهش وزن را نبینید. طبیعتا کاهش کالری دریافتی و در پی آن کاهش قند دریافتی روزانه ممکن است احساس گرسنگی در شما پدید بیاورد که اصلا چیز عجیب و خطرناکی نیست. چرا فکر می کنید کم خوردن و گرسنگی کشیدن باعث کاهش وزن نمی شود اما مصرف ساعتی یک میان وعده و وعده و غیره می تواند وزن شما را کم کند؟ در واقع هیچ پشتوانه ی علمی برای اینکه گرسنگی مانع کاهش وزن می شود وجود ندارد. علاوه بر این بسیاری از گرسنگی ها بیشتر جنبه ی ذهنی و روانی دارند تا اینکه واقعا ناشی از کمبود انرژی باشند. مطمئن باشید نمی توانید تنها با تبدیل قند به خرما، نان لواش به سنگک، برنج به نان، شکلات شیرین به شکلات تلخ و تغییراتی از این دست (که البته ممکن است برای سلامتی مفید باشند) دائم در حال خوردن باشید و توقع داشته باشید وزنتان کم شود. در مسیر کاهش وزن گاهی اوقات باید گرسنگی را تحمل کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha