کد خبر: مواد-غذایی-مفید-برای-تقویت-بینایی
۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۳
مواد غذایی مفید و موثر برای تقویت بینایی

غذا و تقویت بینایی

تقویت بینایی (eyesight) با تغذیه شامل خوردنی ها و نخوردنی هایی می شود که با شناخت آنها می توانید در مراقبت از چشمانتان از راه خوراکی بهتر عمل کنید. چشم عضو مهمی است که به مراقبت های زیادی نیاز دارد و یکی از این راهها رعایت اصول تغذیه برای داشتن چشمانی سالم است.

ماهی تون

اسیدهای چربی مانند امگا 3 برای سلامت چشم ها بسیار مفید اند. تحقیقات نشان می دهد افرادی که بیشترین مصرف ماهی را دارند کمتر در معرض خطر بیماری های چشمی هستند. حتی اگر در هفته دو یا سه وعده از ماهی هایی مانند تون و سالمون استفاده کنند.

بلوبری

این الماس های بنفش رنگ منبع غنی آنتوسیانین ها و آنتی اکسیدان ها هستند که به عبور جریان خون از شبکیه چشم کمک می کنند و از بینایی محافظت می کنند. همچنین موجب بهبود آب سیاه نیز می شوند. اگر شما مدت زیادی را در آفتاب می گذرانید آنتوسیانین موجود در بلوبری می تواند از شبکیه چشم شما در برابر خطرات پرتو UV  محافظت کند. در مواد غذاییی به رنگ قرمز تیره، آبی و بنفش مانند توت سیاه، مویز و انگور سیاه نیز آنتوسیانین وجود دارد.

تقویت بینایی با شکلات تلخ

تحقیقات نشان می دهد افرادی که از شکلات تلخ استفاده می کنند، حدودا دو ساعت بعد از مصرف، اشیاء را با وضوح بهتری می بینند. این مسئله احتمالا به دلیل افزایش شدت جریان خون است. همچنین فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ به درمان آب سیاه کمک می کند و خطر به وجود آمدن لکه های چشمی را کاهش می دهد.

اسفناج

اسفناج و دیگر برگ های سبز مانند کلم پیچ حاوی دو نوع آنتی اکسیدان (لوتئین و زاکسانتین) هستند که در برابر پرتوهای مضر از چشم محافظت می کنند. لوتئین از چشم ها در برابر پرتوهای آبی منتشر شده از رایانه، تلفن همراه و… محافظت می کند. همچنین این آنتی اکسیدان ها به عبور جریان خون از شبکیه نیز کمک می کنند. بهتر است حداقل هفته ای دو وعده از این مواد استفاده کنید. لوتئین و زاکسانتین چربی های حل شدنی هستند از این رو می توان آن ها را در کنار روغن زیتون استفاده کرد و طعم و خاصیت بیشتری به غذا داد.

تخم مرغ

زرده تخم مرغ هم مانند برگ های سبز منبع غنی آنتی اکسیدان های لوتئین و زاکسانتین است. با استفاده از زرده تخم مرغ می توانید به راحتی آنتی اکسیدان ها را جذب کنید. تحقیقات نشان می دهد مصرف یک تخم مرغ در روز به مدت پنچ هفته، لوتئین موجود در بدن را تا 26 درصد و زاکسانتین بدن را تا 38 درصد افزایش می دهد. نکته قابل توجه این است که این یک تخم مرغ در روز هیچ اثر منفی ای روی کلسترول و تری گلیسرید بدن ندارد. زرده تخم مرغ منبع غنی ویتامین D نیز هست که از به وجود آمدن لکه در چشم جلوگیری می کند.

غذا و تقویت بینایی

صدف خوراکی

صدف خوراکی منبع غنی زینک است که برای داشتن چشمانی سالم ضروری است. زینک به همراه ویتامین A ملانین بدن را تامین می کند و موجب محافظت از چشم می شود. کمبود زینک می تواند موجب تاری دید در شب، شب کوری یا آب مروارید شود. همچنین با مصرف زیاد زینک می توانید از به وجود آمدن لکه در چشم جلوگیری کنید؛ اما مصرف بیش از هشت میلی گرم در روز برای خانم ها و بیش از یازده میلی گرم برای آقایان توصیه نمی شود. با مصرف صدف خوراکی زینک مورد نیاز بدن تامین می شود اما در کنار آن می توان از گوشت گاو، غلات و حلزون نیز استفاده کرد.

تقویت بینایی با چای

افرادی که هرروز چای می نوشند، تا 74 درصد کمتر از افراد دیگر در معرض خطر آب سیاه قرار دارند. پژوهشگران دریافتند هیچ ارتباطی بین به وجود آمدن آب سیاه و مصرف زیاد نوشیدنی ها ( کافئین دار یا بی کافئین، چای سرد، نوشیدنی بدون الکل و…) وجود ندارد.

پرتقال

ویتامین C موجود در پرتقال بیش از آنچه فکرش را بکنید به بینایی شما کمک می کند. آنتی اکسیدان های موجود در آن از به وجود آمدن آب سیاه و لکه های چشمی جلوگیری می کنند و از چشم ها در برابر اشعه های مضر محافظت می کنند. پرتقال همچنین عمل کلاژن سازی را برای محافظت از قرنیه چشم انجام می دهد. توت فرنگی، فلفل دلمه ای قرمز و مرکبات منابع غنی ویتامین C هستند. طبق یک پژوهش کسانی که روزانه حداقل یک وعده پرتقال مصرف می کنند تا 61 درصد کمتر از سایر افراد در معرض پیرچشمی هستند.

دانه آفتابگردان

افرادی که از رژیم غذایی سالم استفاده می کنند و در روز حداقل هشت میلی گرم ویتامین E مصرف می کنند کمتر در معرض خطر آب مروارید و تهدیدات ناشی از قند خون هستند. مقدار پیشنهاد شده برای این آنتی اکسیدان قوی 15 میلی گرم در روز است که این مقدار در حدود 60 گرم دانه آفتابگردان موجود است. از دیگر منابع غنی ویتامین E لوزتین، فندق و کره بادام زمینی هستند.

تقویت بینایی با هویج

هویج منبع غنی بتاکاروتن است؛ آنتی اکسیدانی که سازنده اصلی ویتامین A است و برای بینایی بسیار ضروری است. ویتامین A به ساخت سلول های میله ای و مخروطی کمک می کند که این دو نوع سلول عوامل اصلی دید در تاریکی و دیدن رنگ ها هستند. بتاکاروتن از چشم ها در برابر پرتوهای خطرناک نیز محافظت می کند. استفاده از آن از چشم ها در برابر آب سیاه، آب مروارید و لکه های چشمی محافظت می کند. بتاکاروتن در میوه های زرد، نارنجی و قرمز رنگ و همچنین سبزیجاتی مانند سیب زمینی شیرین و کلم بروکلی یافت می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha