کد خبر: مواد-افزودنی-غذایی-و-تاثیر-آن-بر-سلامتی
۲۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۲

مواد افزودنی غذایی

هر ماده ای که به طور طبیعی به عنوان غذا مصرف و به هر میزانی به ماده غذایی افزوده شود، یا در داخل ماده غذایی و یا روی ماده غذایی استفاده گردد تا بتواند روی کیفیت های محافظتی ماده غذایی بافت – استحکام – ظاهر – طعم – بو – قلیاییت و یا اسیدیته ی آن با به کار گرفتن هر نوع عمل تکنولوژیکی در ارتباط با غذا تاثیر بگذارد مواد افزودنی نامیده می شود.

مواد افزودنی غذایی در چه گروههایی است؟

اغلب غذاهای فرایند شده و کارخانه ای شامل مواد افزودنی می باشند و در انگلستان استفاده افزودنی ها در گروه های زیر توسط قانون کنترل می شود:
  1. نگاه دارنده ها
  2. آنتی اکسیدان ها
  3. امولسی فایر ها و پایدار کننده ها
  4. رنگ ها
  5. شیرین کننده ها
  6. افزودنی های متفرقه و گوناگون
در هر گروه فقط موادی که به عنوان مواد افزودنی مجاز شناخته شده اند ممکن است در غذا مصرف شوند. 4 گروه اول با طبقه بندی E.E.C مطابقت دارد. گروه 6 یا افزودنی های متفرقه شامل حلال ها – روغن های معدنی – تغییر دهنده ها یا اصلاح کننده های طعم – عوامل ضد کیک شدن و عوامل ور آمدن می باشد. هر ماده ای که در گروه های کنترل شده ی بالا قرار نداشته باشد، ممکن است به غذا افزوده شود ولی طبق قوانین وضع شده توسط Food –Act نباید به سلامتی هیچ ضرری برساند. به اکثر مواد افزودنی مجاز، یک شماره سریال داده شده است. اگر مصرف انها توسط E.E.C کنترل شود شماره سریال یک پیشوند E به خود می گیرد. بعضی از مواد افزودنی مجاز، مواد طبیعی هستند. مثلا پکتین از سیب گرفته می شود و به عنوان یک عامل ژل شدن مصرف می شود. سایر افزودنی های مجاز از روی ماده ی طبیعی آن ساخته می شوند. مثلا اسید اسکوربیک – L که در سطح وسیعی ساخته می شود و به عنوان افزودنی غذایی مصرف می گردد و از هر نظر با ویتامین C (کیوی منبعی از ویتامین C) طبیعی یکسان است. به علاوه ترکیبات طبیعی و یا شبه طبیعی تعداد قابل توجهی از افزودنی های مجاز وجود دارند که به طور طبیعی یافت نمی شوند و به طور خالص سنتتیک و مصنوعی می باشند. این به ان معنا نیست که انها مضرند ولی اصولا مردم با چنین افزودنی هایی مخالف هستند. دی کربن آمید ازت دار که به عنوان بهبود دهنده آرد مصرف می شود مصالی از این نوع افزودنی هاست. مواد افزودنی غذایی اکثرا برای سلامتی مفید نیست. برای همین است که میگویند سعی کنید از غذاها، خوراکیها، شیرینی ها و …. مدل خانگی استفاده کنید تا از سلامتی ما مطمین باشید و هیچ گونه افزودنی نداشته باشند. خب این افزودنی ها همه شیمیایی هستند و برای سلامتی مضر می باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha