کد خبر: مصرف-سویا-مفيد-است-يا-مضر-؟
۱۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۳۰
مصرف سویا مفید است یا مضر ؟

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری سلامت مصرف سویا فواید زیادی دارد. اما فقط به یاد داشته باشید که همه محصولات سویا به طور برابر ایجاد نمی‌شوند. به عنوان مثال، مواد غذایی مانند سویای فرآوری شده می‌توانند حاوی مواد افزودنی و مواد نگهدارنده باشند. در حالی که غذایی مانند ادمام یا سویا، یک منبع طبیعی و کامل از سویا است. اما به طور کلی، سویا می‌تواند منبع خوبی برای تغذیه باشد.  

مصرف سویا مفید است یا مضر؟

خود سویا سرشار از پروتئین است. در حقیقت، غذاهای کامل سویا مانند سویا، تمپه و توفو دارای پروتئین‌های کامل هستند. به این معنی که آن‌ها حاوی ۹ اسید آمینه ضروری هستند که بدن به آن نیاز دارد. اما بدن به تنهایی قادر به تولید آن نیست. مصرف پروتئین کامل به ویژه برای گیاهخواران بسیار مهم است. خوب است بدانید که بسیاری از گوشت‌ها منبع اصلی پروتئین کامل هستند. علاوه بر پروتئین، برخی از مواد مغذی مفید دیگر موجود در سویا وجود دارد. به عنوان مثال، سویا حاوی فیبر، کلسیم، ویتامین A، ویتامین C و آهن است. همچنین حاوی پروبیوتیک‌هایی است که برای سلامتی روده و میکروبی شما مفید هستند.  

چه کسی باید از مصرف سویا اجتناب کند؟

سویا برای افرادی که شرایط تیروئید دارند می‌تواند مشکل ساز باشد. همه افراد باید در رژیم غذایی خود ید دریافت کنند، زیرا بدن یّد را به طور طبیعی تولید نمیکند. ید برای تولید هورمون‌های تیروئید بسیار مهم است. سویا حاوی گیتروژن است، که می‌تواند جذب ید را کاهش دهد. بدون ید کافی شرایط برای ایجاد کم کاری تیروئید مهیا می‌شود. کمبود ید می‌تواند منجر به علائمی مانند تیروئید بزرگ شده و احتمالاً عدم توانایی تمرکز شود. بنابراین افرادی که دارای شرایط شدید تیروئید هستند باید از مصرف سویا خودداری کنند. اگر وضعیت خفیف تیروئید دارید، میتواند اشکالی نداشته باشد. اما ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. همچنین پیرامون مصرف سویا در کودکان اختلاف نظر وجود دارد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ که در تحقیقات تغذیه‌ای منتشر شد. تقریباً ۴۰۰ فرد را مورد بررسی قرار داد. این مطالعه نشان داد کودکانی که سویا مصرف کرده اند،دو و نیم برابر ایزوفلاون بیشتری دارند. همچنین این افراد احتمال ابتلا به بیماری کاوازاکی دارند. یماری کاوازاکی باعث ایجاد التهاب در شریان‌ها و غدد لنفاوی می‌شود. این بیماری در کودکان بیشتر از بزرگسالان شایع است. یک بررسی در سال ۲۰۱۷  Nutrition Review نتیجه گرفت که ایزوفلاون‌های موجود در سویا اثرات منفی بر روی بلوغ ندارند. اما این تحقیقات همچنان ناقص و محدود است.   چه کسی باید از مصرف سویا اجتناب کند؟

خط آخر

خوب و بد بودن مصرف سویا برای شمابه وضعیت سلامتی خاص، نوع سویایی که میخورید و رژیم غذایی بستگی دارد. در مصرف سویا توصیه‌های رژیم غذایی باید فردی باشد. زیرا غذاهای خاصی وجود دارد که برای بعضی از افراد مفید و برای برخی دیگر مضر است. مثلا اگر مبتلا به سرطان سینه یا از نظر ژنتیکی مستعد آن هستید بهتر است که سویا نخورید. همچنین، در صورت وجود بیماری تیروئید باید از مصرف سویا خودداری کنید. برای برخی از افراد، مانند گیاهخواران، وقتی صحبت از سویا است، جنبه های مثبت بیشتر از منفی است. فقط روزانه بیش از دو وعده میل نکنید تا از خطرات احتمالی سلامتی در امان باشید. همچنین توصیه می‌ شود به رژیم غذایی خود نگاه کنید و الگوهای کلی رژیم را بررسی کنید. این سبب می شود از داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل اطمینان حاصل کنید. منبع:صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha