کد خبر: مزایا-و-معایب-ارتودنسی-نامرئی-یا-اینوی
۲۴ خرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۰۱
مزایا و معایب ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین ، جدیدترین فناوری در زمینه ارتودنسی می ‎باشد. این نوع خاص از ارتودنسی ، مناسب افرادی است که نسبت به ظاهر دندان خود حساس بوده و تمایلی به وجود سیم بر روی دندان های خود به ویژه در هنگام لبخند زدن ندارند.

ارتودنسی نامرئی برای چه افرادی مناسب است

روش‌های ارتودنسی نامرئی (Clear aligners) معمولا برای افرادی با انحراف ملایم یا متوسط دندان مناسب است؛ اینگونه افراد فاصله‌‌ و یا انحراف بین دندان‌هایشان اندک می‌باشد، اما افرادی که اختلالات شدید یا جدی‌تر دارند به درمان‌های پیچیده‌تری نیاز دارند.

نحوه‌ی عملکرد ارتودنسی نامرئی

هنگامی که یک دندانپزشک یا ارتودنتیست تصمیم می‌گیرد چگونه فرم دندان‌ها را اصلاح کند، برای انتقال دندان از موقعیت کنونی خود به موقعیت مناسب یک طرح را در نظر می‌گیرد. اگر فرد از ارتودنسی نامرئی استفاده می‌کند چندین نسخه در طول درمان لازم دارد، نسخه‌هایی که تغییرات جزئی را برای حرکت دادن دندان در طول زمان درمان انجام می‌دهند مورد نیاز است زیرا در طول درمان باید چند بار تعویض پلاک‌ها صورت گیرد تا اصلاح فرم در جهت مناسب صورت گیرد. به همین دلیل، مراجعه‌ی منظم در وقت‌های تعیین شده به پزشک بسیار مهم است. ارتودنسی نامرئی از مواد پلاستیکی یا اکریلیک روشن ساخته شده است و بر روی دندان قرار می‌گیرد اما می‌تواند برای خوردن، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان برداشته شود، همچنین نیاز است هر چند هفته یک بار پلاک‌ها دوباره توسط پزشک تنظیم شوند تا حرکت دندان‌ها به فرم دلخواه به درستی صورت گیرد. وقتی فردی که دچار ناهماهنگی در بین دندان‌های خود است به پزشک مراجعه می‌کند ابتدا با استفاده از اشعه‌ی ایکس از دندان‌های او عکس برداری می‌شود سپس با بررسی ساختار صورت در صورتی که شدت ناهنجاری و ناهماهنگی شدید نباشد ارتودنسی نامرئی تجویز می‌شود، ارتودنسی نامرئی برای هر فرد مختص به خود شخص توسط کامپیوتر ساخته می‌شود. توجه داشته باشید در موارد شدید انحراف دندان‌ها، احتمال گزینه‌هایی همچون جراحی فک نیز وجود دارد.

مزایای اردتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی علاوه بر مزایای ظاهری به این دلیل که بر خلاف روش‌های سنتی می‌تواند برداشته شود و فرد می‌تواند در طول درمان از مسواک و نخ دندان استفاده کند در کنار ایجاد سادگی برای فرد استفاده کننده، برای سلامت و بهداشت دهان و دندان نیز مناسب‌تر است. طول درمان ارتودنسی نامرئی

مراحل انجام ارتودنسی نامرئی

  • مراجعه به متخصص ارتودنسی دندان و  معاینه، تهیه قالب و اسکن کردن دندان ها
  • فراهم‌سازی تصاویر سه بعدی از دهان و دندان ها
  • بررسی طرح درمان کامپیوتری توسط متخصص ارتودنسی و تعداد پلاک‌های مورد نیاز، ساخت سفارشی پلاک‌ها در آزمایشگاه تخصصی ارتودنسی دندان، تست کردن پلاک روی دندان‌های بیمار
  • نظارت بر مراحل درمان ارتودنسی نامرئی و پیشرفت جابجایی و حرکت دندان ها

آیا اردودنسی فقط برای زیبایی استفاده می‌شود؟

اصلاح فرم دندان فقط یک روش زیبایی نیست بلکه در دراز مدت به این دلیل که فاصله‌ی مناسب بین دندان‌ها را تنظیم می‌کند به سلامتی دندان‌ها نیز کمک می‌کند.

آیا امکان لک شدن پلاستیک ارتودنسی نامرئی وجود دارد؟

در بیشتر موارد، باید قالب‌های قدیمی را نگه دارید تا دندان پزشک بتواند نحوه پوشش و یا پارگی در آن‌ها را بررسی کند. در طول دوره درمانی شما حدود 5 الی 20 قالب ارتودنسی نامرئی را به مدت 5 تا 15 ماه استفاده خواهید کرد. دقت کنید که احتمال لک شدن قالب ارتودنسی نامرئی وجود دارد که سبب بد شکل شدن آن‌ها می‌شود. این قالب‌ها باید چندین بار در روز تمیز شوند.
با رعایت نکات زیر از لک شدن پلاستیک ارتودنسی نامرئی جلوگیری کنید:
  • زمانی که غذا می‌خورید آن‌ها را در بیاورید.
  • پیش از استفاده از آن، دندان‌های خود را مسواک کرده و نخ دندان بکشید.
  • از مصرف نوشیدنی‌هایی که رنگ مصنوعی دارند، بپرهیزید.
  • خمیردندان و سفید کننده‌های خوب استفاده کنید.
  • خودکار در دهان خود نگذارید.
  • از قرص‌های دندانی برای تمیز کردن دندان استفاده نکنید.
  • از قرار دادن قالب‌ها بر روی سطوح رنگی، خودداری کنید.
  • زمانی که از قالب استفاده نمی‌کنید، آن را در محافظ قرار دهید تا آسیب نبیند.
  • مدام آب بنوشید تا دهان و قالب‌های ارتودنسی نامرئی خود را تمیز کنید.
مزایا و معایب ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین

طول درمان ارتودنسی نامرئی

با توجه به شرایط و نوع بریس های نامریی مصرفی شما طول درمان متفاوت خواهد بود. که حدودا این بریس ها باید به مدت 12 تا 18 ماه مورد استفاده قرارگیرند. هر چند گاهی این مدت درمان طولانی تر نیز می شود. بریس های فلزی بهترین کارکرد را دارند چرا که از سخت ترین مواد ساخته شده اند.بریس های سرامیکی با وجود این که بهتر و محکم تر به نظر می رسند زمان بیشتری باید روی دندان باقی بمانند چرا که استحکام بریس های فلزی را ندارند. همچنین بریس های درونی زمان بیشتری را برای موثر واقع شدن می طلبند . دفعات درمان با الاینرهای شفاف متفاوت است برای مثال در درمان الاینر های نامرئی به 20-30 الاینر برای دندان‌های بالا و پایین به مدت 9-15ماه احتیاج است. دفعات درمان صحیح با الاینر شفاف از 12-24ماه متغیر است و بستگی به مساله ی نامرتبی دندانهای شما دارد. طول درمان به طور متوسط ، 32مرحله ی درمانی دارد که در 8 فاز اجرا می شود، در حالی که در موارد با نامرتبی کمتر، به 12مرحله ی درمانی و 3فاز نیاز است.

نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد:

  • در هنگام استفاده از ارتودنسی نامرئی مواظب استفاده از نوشیدنی‌هایی مثل چایی و قهوه باشید زیرا رنگ‌هایی که در این مواد وجود دارد، پلاک‌ها را کدر کرده و ظاهر ناخوشایند‌ی را ایجاد خواهند کرد.
  • از آنجایی که ارتودنسی نامرئی به اندازه‌ی روش‌های سنتی ارتودنسی دقیق نیستند ممکن است برای بعضی از بیماران این نیاز پیش بیاید که در پایان درمان از روش‌های سنتی استفاده شود تا تغییرات جزئی و کوچک صورت گیرد.
  • روش‌های شفاف ارتودنسی به این دلیل که در طول درمان همکاری زیاد فرد مورد نیاز است، برای کودکان مناسب نیست.
  • در هنگام استفاده از این روش آب زیاد بنوشید.
  • برای حفظ سلامتی دهان و دندان لازم است که دندان‌ها و ارتودنسی‌های خود را بصورت منظم تمیز کنید، برای تمیز کردن پلاک‌های ارتودنسی خود می‌توانید از مسواک نرم استفاده کنید.
  • دقت کنید مدت زمانی که ارتودنسی‌های خود را از روی دندان جدا می‌کنید روزانه بیش از دو ساعت نشود.
بسیاری از افراد به دلیل داشتن مشکلاتی در فرم دندان‌های خود به ناچار از روش‌های پزشکی استفاده می‌کنند اما در این بین، نکته‌ای که باید در نظر گرفته شود پیدا کردن بهترین روش برای حل مسئله است. ارتودنسی‌های شفاف، مزایایی همچون سهولت استفاده و زیبایی را دارا هستند اما نکات منفی نیز در این روش وجود دارد نکاتی همچون قابل حل نبودن مشکلات شدید و استخوانی با این روش، گرانتر بودن این روش از سایر روش‌های ارتودنسی و به این دلیل که این نوع ارتودنسی قابل جدا شدن توسط فرد در طی روز را دارد احتمال آسیب دیدن پلاک‌ها بیشتر است‎‌.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha