کد خبر: مدیتیشن-و-مزایای-فراوان-آن-در-زندگی-روز
۱۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۲۰
مدیتیشن و مزایای فراوان آن در زندگی روزمره!

محبوبیت مدیتیشن هرچه بیشتر مردم فواید آن را دریابند در حال افزایش است. مراقبه یا مدیتیشن یک فرآیند برای آموزش دادن تمرکز و تغییر مسیر افکار به ذهن است.

محبوبیت مدیتیشن هرچه بیشتر مردم فواید آن را دریابند در حال افزایش است. مراقبه یا مدیتیشن یک فرآیند برای آموزش دادن تمرکز و تغییر مسیر افکار به ذهن است. با این مقاله از Healthline برای آشانایی با اثرات مدیتیشن روی زندگی روزمره خود با خبرگزاری سلامت همراه باشید. می‌توانید از مدیتیشن برای افزایش آگاهی از خود و اطرافیان خود استفاده کنید. بسیاری از افراد از آن به عنوان راهی برای کاهش استرس و ایجاد تمرکز استفاده می‌کنند. افراد همچنین از مراقبه برای رشد سایر عادات و احساسات مفید مانند خلق و خوی و چشم انداز مثبت، نظم و انضباط فردی، الگوی خواب سالم و حتی افزایش تحمل درد استفاده می‌کنند.

مزایای مدیتیشن یا مراقبه

در این مقاله شش مزیت مدیتیشن یا مراقبه برای سلامتی و تأثیر آن روی سلامتی بررسی شده است.

1. استرس را کاهش می‌دهد

کاهش استرس یکی از شایعترین دلایلی است که افراد مراقبه می‌کنند. استرس یک مطالعه شامل بیش از 3500 بزرگسال نشان داد که مدیتشین به دلیل اعتبار خود در کاهش استرس مشهور است. به طور معمول، استرس روحی و جسمی باعث افزایش سطح هورمون استرس کورتیزول می‌شود. این امر بسیاری از اثرات مضر استرس مانند انتشار مواد شیمیایی تقویت کننده التهاب به نام سیتوکین‌ها را ایجاد می‌کند. این تأثیرات می‌توانند خواب را مختل کنند، افسردگی و اضطراب را افزایش دهند، فشار خون را افزایش داده و به خستگی جسمی و ذهنی کمک کنند که شدت یابند. در یک مطالعه هشت هفته‌ای، یک سبک مراقبه یا مدیتیشن به نام مراقبه ذهن آگاهی پاسخ التهابی ناشی از استرس را کاهش داد. مطالعه دیگر تقریباً در 1300 بزرگسال نشان داده است که مدیتیشن ممکن است استرس را کاهش دهد. این موضوع قابل توجه است که این تأثیر در افرادی که بالاترین میزان استرس را داشتند در قوی‌ترین حالت خود قرار داشت. تحقیقات نشان داده است که مدیتیشن همچنین ممکن است علائم بیماری‌های مرتبط با استرس، از جمله سندرم روده تحریک پذیر، اختلال استرس پس از ضربه (PTSD) و فیبرومیالژیا را بهبود ببخشد.

2. مدیتیشن اضطراب را کنترل می‌کند

استرس کمتر به اضطراب کمتر منجر می‌شود. مدیتیشن و اضطراب به عنوان مثال، یک مطالعه هشت هفته‌ای از مراقبه ذهن آگاهی به شرکت کنندگان کمک کرد تا اضطراب خود را کاهش دهند. همچنین علائم اختلالات اضطرابی مانند فوبیا، اضطراب اجتماعی، افکار پارانوئید، رفتارهای وسواسی-اجباری (OCD) و حملات هراس (Panic) را کاهش داده است. یک مطالعه دیگر با 18 داوطلب سه سال پس از اتمام برنامه مدیتیشن هشت هفته‌ای دنبال شد. بیشتر داوطلبان به تمرین منظم مدیتیشن ادامه داده‌اند و سطح اضطراب کمتری را در دراز مدت تجربه کرده‌اند. یک مطالعه بزرگ‌تر در 2،466 شرکت کننده همچنین نشان داد که انواع استراتژی‌های مختلف مراقبه یا مدیتیشن ممکن است سطح اضطراب را کاهش دهد. به عنوان مثال، یوگا به افراد کمک می‌کند تا اضطراب خود را کاهش دهند. این به احتمال زیاد به دلیل فواید تمرین درمانی و فعالیت بدنی است. مراقبه همچنین ممکن است به کنترل اضطراب ناشی از شغل در محیط‌های کاری با فشار بالا کمک کند. مطالعه‌ای نشان داد که یک برنامه مراقبه باعث کاهش اضطراب در گروه پرستاران می‌شود.

3. سلامت عاطفی را ارتقا می‌بخشد

برخی از اشکال مراقبه یا مدیتیشن نیز می‌تواند منجر به بهبود تصویر از خود و دید مثبت‌تر به زندگی شود. سلامت عاطفی دو مطالعه در مورد مراقبه ذهن آگاهی نشان داد که افسردگی در بیش از 4600 بزرگسال کاهش یافته است. یک مطالعه 18 داوطلب را دنبال کرد که در طی آن، این افراد در طی سه سال مراقبه کرده و مدیتیشن انجام دادند. این مطالعه نشان داد که شرکت کنندگان کاهش افسردگی طولانی مدت را تجربه کرده‌اند. مواد شیمیایی التهابی به نام سیتوکین‌ها که در پاسخ به استرس آزاد می‌شوند می‌توانند بر خلق و خو تأثیر بگذارند و منجر به افسردگی شود. بررسی چندین مطالعه نشان می‌دهد که مراقبه با کاهش این مواد شیمیایی التهابی می‌تواند افسردگی را کاهش دهد. یک مطالعه کنترل شده دیگر، فعالیت الکتریکی را بین مغز افرادی که مراقبه ذهن آگاهی را انجام می‌دهند و مغز دیگران که چنین نکرده‌اند، مقایسه کرد. افرادی که مدیتیشن می‌کردند در مناطق مربوط به تفکر مثبت و خوش بینی تغییرات قابل توجهی در فعالیت نشان دادند.

4. مدیتیشن خودآگاهی را افزایش می‌دهد

برخی از اشکال مراقبه ممکن است به شما در درک بهتر از خود کمک کند و به رشد بهترین شخصیت شما یاری برساند. مدیتیشن و خودآگاهی به عنوان مثال، مراقبه خودآزمایی به صراحت قصد دارد تا به شما کمک کند درک بیشتری از خود و نحوه ارتباط شما با اطرافیان داشته باشید. اشکال دیگر مدیتیشن به شما می‌آموزند افکاری در ذهن خود را بشناسید که ممکن است مضر یا خودکفا باشند. ایده این است که هرچه آگاهی بیشتری از عادت‌های فکری خود کسب می‌کنید، می‌توانید آن‌ها را به سمت الگوهای سازنده‌تر سوق دهید. یک مطالعه بر روی 21 خانم که با سرطان سینه مبارزه می‌کنند، نشان داد که وقتی آن‌ها در یک برنامه تای چی شرکت می‌کردند، عزت نفس آن‌ها نسبت به افرادی که جلسات حمایت اجتماعی دریافت می‌کردند، بیش‌تر از حد عادی بهبود یافته است. در مطالعه دیگر، 40 خانم و مرد سالمند که برنامه مدیتیشن ذهن آگاهی داشتند، در مقایسه با گروه کنترل که در لیست انتظار برای برنامه قرار گرفته بودند، احساس تنهایی را در خود کاهش دادند. همچنین، تجربه در مدیتیشن ممکن است برای حل مسئله به‌صورت خلاقانه‌تر مفید باشد.

5. بازدهی توجه شما را افزایش می‌دهد

مراقبه توجه متمرکز به افزایش استحکام و استقامت توجه شما کمک می‌کند. بازدهی توجه به عنوان مثال، یک مطالعه به بررسی تأثیرات یک دوره مراقبه ذهنیت هشت هفته‌ای پرداخت و نشان داد که توانایی شرکت کنندگان در تغییر جهت مجدد و حفظ توجه آن‌ها بهبود یافته است. یک مطالعه مشابه نشان داد که کارکنان منابع انسانی که مرتباً مدیتیشن یا مراقبه ذهن آگاهی را انجام می‌دادند مدت طولانی‌تری روی یک کار متمرکز بودند. این کارگران همچنین جزئیات وظایف خود را بهتر از همسالان خود که مراقبه نمی‌کردند، به یاد داشتند. علاوه بر این، یک بررسی نتیجه‌گیری کرد که مدیتیشن حتی ممکن است الگوهای مغز را معکوس کند که باعث کاهش نگرانی و سردرگمی می‌شود. حتی مدیتیشن کردن برای یک دوره کوتاه ممکن است به نفع شما باشد. یک مطالعه نشان داد که چهار روز تمرین مراقبه ممکن است برای افزایش توجه کافی باشد.

6. ممکن است از دست دادن حافظه مربوط به سن را کاهش دهد

بهبود در توجه و وضوح تفکر ممکن است به جوانی ذهن شما کمک کند. از دست دادن حافظه مربوط به سن Kirtan Kriya روشی برای مدیتیشن است که یک مانترا یا شعار را با حرکت مکرر انگشتان در هم می‌آمیزد تا افکار را متمرکز کند. این توانایی شرکت کنندگان در انجام وظایف مربوط به حافظه در مطالعات متعدد در مورد از دست دادن حافظه به دلیل سن را بهبود بخشید. علاوه بر این، یک بررسی از 12 مطالعه نشان داد که چندین سبک مراقبه باعث افزایش توجه، حافظه و سرعت ذهنی در افراد داوطلبان با سن بیش‌تر می‌شود. علاوه بر مبارزه با کاهش حافظه به دلیل سن، مراقبه حداقل می‌تواند تا حدودی باعث بهبود حافظه در بیماران مبتلا به زوال عقل شود. همچنين مي‌تواند به كنترل استرس و بهبود مقابله با آن در مراقبت از اعضاي خانواده مبتلا به زوال عقل كمك كند. بنابرین مدیتیشن یا مراقبه می‌تواند با بهبود تتنش‌های ذهنی شما، سبک زندگی شما را نیز بهبود بخشد.    

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha