کد خبر: ماسک-زردچوبه-؛-طرز-تهیه،-خواص،-مزایا
۱۲ خرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۵۰
ماسک زردچوبه ؛ طرز تهیه، خواص، مزایا

یکی از کارهای ساده و کم‌هزینه‌ای که می‌توانید برای زیبایی بیشتر پوست صورت خود انجام دهید، استفاده از ماسک‌های صورت مثل ماسک زردچوبه است. با اینکه ماسک‌های آماده‌ی بسیاری در بازار وجود دارند، اما ماسک‌های خانگی ارزان‌تر و فاقد مواد شیمیایی مضر هستند. در تهیه‌ ماسک‌های خانگی می‌توان از انواع میوه‌ها، گیاهان و حتی ادویه‌ها استفاده کرد.

یکی از کارهای ساده و کم‌هزینه‌ای که می‌توانید برای زیبایی بیشتر پوست صورت خود انجام دهید، استفاده از ماسک‌های صورت مثل ماسک زردچوبه است. با اینکه ماسک‌های آماده‌ی بسیاری در بازار وجود دارند، اما ماسک‌های خانگی ارزان‌تر و فاقد مواد شیمیایی مضر هستند. در تهیه‌ ماسک‌های خانگی می‌توان از انواع میوه‌ها، گیاهان و حتی ادویه‌ها استفاده کرد. زردچوبه (Turmeric) که به‌دلیل رنگ زرد متمایل به نارنجی‌اش به زعفران هندی معروف است، در طول تاریخ به‌عنوان یک چاشنی و همچنین برای رنگ کردن پارچه استفاده می‌شده است. همچنین زردچوبه، خواص التیام‌دهندگی شگفت‌انگیزی هم برای داخل بدن و هم برای پوست‌تان دارد. عروس‌های هندی سال‌هاست که برای پاکسازی و تمیزی بدن‌ و همچنین درخشنده و روشن کردن پوست خود قبل از مراسم عروسی از اسکراب‌های بدن و ماسک‌های صورت زردچوبه استفاده می‌کنند.

ماسک زردچوبه را چطور آماده کنیم؟

تهیه ماسک زردچوبه در خانه کار کم زحمتی است و ترکیبات آن در هر خانه‌ای یافت می‌شود. برای تهیه این ماسک کافی است وسایل زیر را داشته باشید:
  • پودر زردچوبه ارگانیک:1 تا 3 قاشق چایخوری
  • ماست:1 قاشق غذاخوری
  • عسل خام:1 قاشق چایخوری
  • روغن نارگیل فرابکر:1 قاشق چایخوری
  • قاشق‌های اندازه گیری
  • کاسه

نحوه استفاده از ماسک زردچوبه

برای استفاده از ماسک زردچوبه در ابتدا، صورت را عمیقا بشویید و به آرامی‌ خشک کنید. به کمک انگشتان تمیز یا فرچه آرایشی، ماسک را روی صورت بمالید. اجازه دهید ماسک به مدت 15 دقیقه روی پوست بماند. در آخر ماسک را با آب ولرم بشویید. یک بار در هفته از این ماسک استفاده کنید تا از داشتن پوستی بی عیب و نقص لذت ببرید. همیشه قبل از تماس دست با صورت، دست‌هایتان را بشویید.

راز اثرگذاری ماسک زردچوبه

چه چیزی باعث می‌شود که زردچوبه، این‌قدر مؤثر باشد؟ ثابت شده است که زردچوبه به‌علت روغن فرّار و رنگ‌دانه‌ زرد یا نارنجی‌اش که کورکومین نامیده می‌شود، خواص ضدالتهابی بسیاری دارد. کورکومین، فیتونوترینتی با خواص ضدالتهابی است که طبق تحقیقات انجام‌شده، با بسیاری از داروهای موجود در بازار مقایسه‌کردنی است اما برخلاف آنها هیچ‌گونه سمّیتی ایجاد نمی‌کند. ماسک زردچوبه برای لایه برداری پوست صورت فوق‌العاده است و فقط با استفاده از چند ماده‌ تشکیل‌دهنده می‌توان آن را به‌آسانی در خانه آماده کرد. با این حال باید توجه داشته باشید که بعضی از افراد پس از تماس زردچوبه با پوست‌شان دچار واکنش‌های آلرژیک می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود که اول آن را روی ناحیه‌ کوچکی از پوست‌تان امتحان کنید. ممکن است لازم باشد برای پاک کردن رنگ زرد ایجاد شده روی پوست‌تان، از یک صابون ملایم و آب استفاده کنید. استفاده‌ی مداوم از ماسک زردچوبه در درخشان شدن پوست شما بسیار مؤثر است.

فواید ماسک زردچوبه در رفع جای جوش

زردچوبه خواص آنتی اکسیدانی دارد که به مبارزه با آسیب‌های به وجود آمده بر اثر رادیکال‌های آزاد، کمک و مسیر را برای داشتن یک پوست بی‌عیب و نقص آماده می‌کند. زردچوبه خواص آنتی باکتریایی دارد که به کشتن باکتری‌های آکنه که دلیل به وجود آمدن آکنه است، کمک می‌کند. علاوه بر این زردچوبه خاصیت ضد التهابی نیز دارد که موجب کاهش التهاب و درد می‌شود. همگام با زردچوبه، موادی نظیر عسل، روغن نارگیل و ماست هستند که هر کدام با دارا بودن خواصی به تقویت ترکیب ماسک زردچوبه کمک می کنند. عسل برای مرطوب کردن پوست عالی است. عسل همچنین دارای خواص ضدالتهابی است که التهاب و قرمزی اطراف آکنه را کاهش می‌دهد. همچنین می‌تواند اسکار ناشی از آکنه را درمان کرده و پوست را نرم و صاف کند. روغن نارگیل علاوه بر خواص آنتی باکتریایی، خواص آنتی اکسیدانی نیز دارد که برای پوست مفید است، این ماده برای حفظ ظاهر جوان پوست و محو کردن اسکار و لکه‌ها عالی است. ماست حاوی اسیدلاکتیک است که می‌تواند سلول‌های مرده پوست را که با نشانه‌های پیری مانند چین و چروک در ارتباط هستند، از بین ببرد. ماست همچنین به حفظ PH پوست نیز کمک می‌کند. اگر این ماسک صورت زردچوبه به طور منظم استفاده شود، می‌تواند این مشکلات رایج پوست، که پیر و جوان را آزار می‌دهد برطرف کند. فواید ماسک زردچوبه در رفع جای جوش

انواع ماسک زردچوبه

ماسک زردچوبه با ماست برای رفع عارضه‌های پوستی

یک قاشق غذاخوری ماست بدون آب را داخل کاسه بریزید.
  1. عسل را به آن اضافه کنید.
  2. سپس روغن نارگیل فرابکر را به کاسه بیافزایید.
  3. در نهایت، زمان اضافه کردن زردچوبه فرا رسیده است.
  4. همه مواد را با هم مخلوط کنید.
برای جدا کردن آب ماست، ماست را داخل پارچه کتان بریزید و برای 3 تا 4 ساعت بالای یک کاسه آویزان کنید، این ماست بافت غلیظ تری دارد. محصول نهایی شما باید یک خمیر بدون توده و دارای بافت نرم باشد.

ماسک زردچوبه با نخودچی برای پوست خشک

پوست خشک همیشه مستلزم رطوبت رسانی و هیدراتاسیون اضافی، بدون توجه به شرایط آب و هوا است، وضعیت در زمستان و تابستان‌های شدید بدتر می‌شود. ماسک‌های صورت رطوبت طبیعی را به پوست می‌بخشند و زردچوبه به صورت درخشش می‌دهد. برای تهیه ماسک صورت زردچوبه و آرد نخودچی به مواد زیر نیاز داریم:
  • 1 قاشق کرم چای
  • 2 قاشق چای خوری آردنخودچی
  • کمی‌زردچوبه
  • 1 قاشق چایخوری چوب صندل
  • روغن بادام یا روغن زیتون (اختیاری)
مراحل آماده سازی:
آردنخودچی، پودر چوب صندل، کرم (مالای) و کمی‌پودر زردچوبه را باهم مخلوط کنید و اگر پوست بسیار خشکی دارید، چند قطره روغن بادام یا روغن زیتون نیز اضافه کنید. تمام مواد تشکیل دهنده را با هم مخلوط کنید تا خمیر صاف تشکیل شود. این ماسک را در سراسر صورت خود بزنید، از جمله گردن خود، و اجازه دهید15 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید. این کار را 2-3 بار در هفته انجام دهید.

ماسک سفیده تخم مرغ و زردچوبه

ماسک ترکیبی زردچوبه برای صورت با تم مرغ هم با مواد و مراحل زیر آماده می‌شود:
  • 1 عدد تخم مرغ
  • روغن زیتون یا بادام
  • 1/2 قاشق چای خوری گلاب
  • 1/2 قاشق چای خوری آب لیمو
  • زردچوبه
مراحل آماده سازی:
تخم مرغ را با چند قطره روغن زیتون یا روغن بادام مخلوط کنید و بعد گلاب، آب لیمو و کمی‌زردچوبه را اضافه کنید. این مخلوط را به تمام مناطق خشک بدن خود، به خصوص صورت، آرنج و زانو بزنید. صبر کنید تا زمانی که ماسک خشک شود و سپس با آب گرم شستشو دهید. از این روش سه تا چهار بار در هفته استفاده کنید. ماسک‌های پوستی زردچوبه

ماسک شیر، بادام و پودر زردچوبه

برای تهیه ماسک شیر بادام و زردچوبه برای صورت باید از این مواد استفاده کرد:
  • 1 قاشق چایخوری شیر
  • 1 قاشق چای خوری پودر بادام
  • پودر زردچوبه به مقدار لازم
مراحل آماده سازی:
شیر، پودر بادام و کمی‌زردچوبه را با هم مخلوط کنید تا خمیری بدست آید. اگر خیلی سفت بود، می‌توانید شیر ​​بیشتری اضافه کنید. این ماسک را روی پوست تمیز بمالید و اجازه دهید به مدت 15 تا 20 دقیقه بماند. سپس با پارچه تمیز و گرم پاکش کنید و با شستشوی آب سرد تمام کنید. فراموش نکنید که حتما از مرطوب کننده استفاده کنید!

ماسک‌های پوستی زردچوبه برای پوست چرب

مقدار زیادی سبوم و روغن توسط غدد چربی پوست تولید می‌شود و بدین ترتیب، با تمیز کردن آن به طور مرتب، صورت را از روغنی بودن زیاد محافظت کنید. زردچوبه به منظور تنظیم میزان تولید سبوم استفاده می‌شود و بنابراین برای پوست‌های چرب مفید است.

پک چوب صندل و زردچوبه برای پوست چرب

ماسک چوب صندل و زردچوبه هرگونه چربی اضافی را جذب می‌کند و پوست شما را صاف و غیر چرب می‌کند. برای تهیه این نوع ماسک زردچوبه نیاز به:
  • پودر چوب صندل
  • پودر زردچوبه
  • گلاب
مراحل آماده سازی:
پودر چوب صندل و پودر زردچوبه را در یک کاسه بریزید و همه آنها را ترکیب کنید و با افزودن گلاب، آن را تبدیل با خمیر کنید. اجازه دهید 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشورید. حدودا دو بار در هفته استفاده کنید.

ماسک آلوئه ورا و زردچوبه برای پوست‌های حساس

مواد لازم برای تهیه ماسک زردچوبه مخصوص پوست‌هایی با حساسیت بالا شامل:
  • 2 قاشق چای خوری خاک رس
  • 1 قاشق چایخوری ماست
  • 1/2 قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا
  • پودر زردچوبه
مراحل آماده سازی:
خاک رس، ماست، ژل آلوئه ورا تازه و کمی‌پودر زردچوبه را خوب مخلوط کنید تا یک خمیر صاف تهیه شود. مخلوط را روی صورتتان قرار دهید و اجازه دهید مدت 20 دقیقه بماند. سپس آن را با آب سرد شستشو دهید. اگر گیاه آلوئه ورا را در خانه ندارید، می‌توانید از ژل آلوئه ورا موجود در بازار استفاده کنید. این ژل تازه بهتر از محصولات بسته بندی شده تجاری است. چند بار در هفته یا هر زمانی که متوجه تحریک پوستتان شدید، استفاده کنید. فواید زردچوبه

ماسک زردچوبه، نشاسته ذرت، و عسل برای پوست‌های بی روح

این ماسک مخصوص درخشش پوست است و دستور تهیه آن به ترتیب زیر است:
  • 1/4 قاشق چای خوری پودر زردچوبه
  • عسل (چند قطره)
  • 2 قاشق غذاخوری نشاسته ذرت
بر اساس این که آیا پوست روغنی یا خشک دارید، می‌توانید مواد زیر را انتخاب کنید:
  • پوست چرب - 1/4 فنجان ماست و 1/2 قاشق چای خوری آب لیمو
  • پوست خشک - 1/2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل، روغن زیتون یا روغن بادام
مراحل آماده سازی:
زردچوبه و نشاسته ذرت و عسل را مخلوط کنید تا خمیری تشکیل شود. برای پوست‌های چرب، آب لیمو و ماست را بریزید تا مخلوط کرمی‌ و خامه‌ای ایجاد شود. در مورد پوست‌های خشک، کمی‌روغن را به خمیرتان اضافه کنید. ماسک را به صورت و گردنتان بزنید. اجازه دهید 15-20 دقیقه بماند. برای پاک کردن ماسکتان از یک پارچه مرطوب استفاده کنید و یک بار در هفته استفاده کنید.

دیگر فواید این ماسک

درمان ترک پوست

برای درمان ترک پوست، مخلوطی از ۳قاشق غذاخوری زردچوبه و ۳قطره روغن نارگیل را روی ترک‌ها بمالید تا مانع از عفونت‌های قارچی مخصوصا عفونت بین انگشتان پا شود.

رفع شوره سر

شوره سر به راحتی با زردچوبه و روغن زیتون قابل درمان است. مخلوطی از آن را به پوست سر بمالید و پس از ۱۵دقیقه سر خود را با شامپو بشویید.

درمان خارش پوست

برای درمان خارش پوستی ۲۰ گرم زردچوبه، ۱۰ گرم حنا با عرق کاسنی مخلوط کرده به محل بمالند. برای رفع خارش یک روش دیگر پوست پودر زردچوبه را با روغن گل سرخ و سرکه مخلوط کرده به محل بمالید.

درمان لکه‌های پوست

مخلوطی از زردچوبه و آب لیمو را به مدت ۲۰دقیقه روی لکه‌های پوست بمالید.

لایه برداری پوست

برای لایه برداری پوست زردچوبه را با سوپ جو دو سر مخلوط کنید. دو قاشق غذاخوری آرد، یک قاشق چای‌خوری زردچوبه و چند قطره عسل را مخلوط کنید. یک لایه نازک از این خمیر را روی صورتتان بگذارید. ۲۰ دقیقه فرصت دهید تا خشک شود. به آرامی‌آن را بخراشید و صورتتان را با آب تمیز کنید. این خمیر حکم یک پاک کننده طبیعی را دارد.

حذف موهای زائد

با کمک زردچوبه به راحتی می‌توانید موهای زائد خود را از بین ببرید و همچنین برای پوست صورت هم می‌توانید از آن استفاده کنید. مقدار قند موجود در این مخلوط می‌تواند به پاکسازی پوست کمک کند از دیگر مواد تشکیل دهنده این خمیر شیر می‌باشد که باعث نرمی‌ و صافی پوست می‌شود.

طرز تهیه خمیر زردچوبه

اول از همه زردچوبه و آب، به جای آب از شیر هم می‌توانید استفاده کنید را به نسبت ۱:۲ با هم مخلوط کنید و روی حرارت کم قرار دهید آنقدر مخلوط را هم بزنید تا حالت خمیری پیدا کند. اجازه دهید سرد شود در صورت لزوم می‌توانید در یخچال خمیر زردچوبه را قرار دهید. مقدار کمی ‌نمک یا شکر و ۱ قاشق غذاخوری آرد را به خمیر خود اضافه کنید.

روش استفاده

ابتدا مقداری آرد ذرت را به مناطقی که می‌خواهید پاکسازی کنید بزنید، سپس لایه‌ای نازک از خمیر را در جهت رشد مو روی قسمت مورد نظر پخش کنید و آن را با یک تکه پارچه تمیز بپوشانید بعد از ۱۵ دقیقه خمیر جذب پوست می‌شود. سپس پارچه را بردارید و پوست را با آب گرم بشویید این روش را ۲ بار در هفته تکرار کنید تا زودتر به نتیجه موردنظر برسید. این روش معمولا در هند استفاده می‌شود که یک اثر عالی در حذف موهای زائد دارد بر خلاف دیگر روش‌ها می‌توانید ۱ بار از این روش هندی استفاده کنید و شاهد درد کمتر و نتیجه بهتر باشید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha