کد خبر: لمینت-سرامیکی-بهتر-است-یا-کامپوزیت؟
۱۶ دی ۱۴۰۰، ۰:۳۷
لمینت سرامیکی بهتر است یا کامپوزیت؟

لمینت دندان،روکش نازکی هم‌رنگ دندان برای زیبایی دندان‌ها هنگام لبخند است.لمینت دندان می‌تواندبسیاری از عیوب و نواقص ظاهری دندان را برطرف کندو باعث زیبایی بیشتر صورت و چهره شخص شود.

بنابراین لمینت فقط در ظاهر دندان تاثیر ندارد و تغییراتی را نیز در چهره فرد به ویژه هنگام لبخند زدن ایجاد می‌کند.

  با خبرگزاری سلامت همراه باشید.  

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی کامل لمینت دندان بپردازیم.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان راه حل مناسبی برای اشخاصی است که دندان‌های سفید یا مرتب ندارند و همین موضوع باعث شده تصور کنند چهره آن‌ها به ویژه در زمان لبخند، ظاهر خوبی ندارد.

لمینت دندان به این اشخاص کمک می‌کند تا اعتماد به نفس از دست رفته خود را بازیابند و با لذت بیشتری و با خیال راحت بدون نگرانی از ظاهر شدن نواقص دندان‌هایشان، از ته دل بخندند.

لمینت دندان هرچند از مواد نازکی ساخته می‌شود، اما اغلب طول عمر طولانی دارد. لمینت در واقع یک ونیر سرامیکی (پوسته بسیار باریکی از جنس سرامیک) است که برای دندان کاربرد زیبایی و ترمیمی دارد.

این روکش‌های جذاب البته از نوع کامپوزیتی نیز وجود دارند که شما می‌توانید بسته به بودجه خود، از میان روکش کامپوزیتی یا سرامیکی، یکی را برای دندان‌های خود انتخاب کنید.

لمینت‌ها متناسب با شکل و خصوصیات دندان هر فرد، مخصوص او ساخته می‌شوند. این روکش‌ها امروزه بسیار محبوب شده‌ و بسیاری از مراجعان به مراکز دندان‌پزشکی را اشخاصی تشکیل می‌دهند که برای انجام لمینت آمده‌‌اند.

این اتفاق اصلا عجیب نیست، زیرا داشتن لبخندی زیبا و چهره‌ای دلنشین، آرزوی همه انسان‌ها است. پس طبیعی است که چنین استقبالی از این روکش‌های محبوب انجام شود.

ویژگی‌های لمینت دندان

لمینت‌های دندان که معمولا به عنوان روکش دندان هم شناخته می‌شوند، همان‌طور که گفتیم از مواد پرسلن (سرامیکی) یا کامپوزیتی تشکیل شده‌اند.

این لایه نازک از مواد روی دندان‌های طبیعی قرار می‌گیرد و می‌تواند به محافظت از دندان مقابل پوسیدگی و همچنین بهبود ظاهر لبخند کمک کند.

مزایای لمینت دندان

اگرچه بسیاری از مردم لمینت‌های دندان را به عنوان یک روش اختیاری برای بهبود زیبایی می‌دانند، اما ونیر دندان مزایای زیادی دارد که در ادامه بیان می‌کنیم.

رفع تغییر رنگ

امروزه محبوبیت روش‌های سفیدکننده دندان همچنان افزایش می‌یابد اما در برخی موارد، روش‌های سفید کردن یا نمی‌توانند انجام شوند یا موثر نیستند.

برخی از لکه‌ها، مانند لکه‌های ناشی از داروهای تجویزی یا استفاده بسیار از فلوراید آن‌قدر شدید هستند که نمی‌توان از طریق سفید کردن ساده آن‌ها را از بین برد.

در این شرایط می‌توان لمینت رنگ سفیدتری را روی دندان‌های طبیعی اعمال کرد تا ظاهر دلخواه را به دست آورد.

دندان‌های فرسوده یا شکسته را اصلاح کنید

گاهی اوقات یک دندان ساییده، تراشیده یا شکسته می‌شود، اما گزینه‌های سنتی مانند سوراخ کردن و پر کردن کار نمی‌کنند یا به خوبی نگه نمی‌دارند.

بسته به شرایط می‌توان لمینت‌ها را روی چند دندان در یک زمان یا فقط برای یک دندان استفاده کرد.

بهبود ظاهر دندان‌ها

دندان‌های دارای برآمدگی یا سوراخ، دندان‌های ناهموار یا دندان‌های نامرتب را می‌توان با افزودن روکش‌ها بهبود بخشید.

قبل از قرار دادن لمینت‌ها، یک متخصص دندانپزشکی مقدار کمی از مینای دندان را برش می‌دهد.

این کار نه تنها از ضخامت بیش از حد روکش‌ها جلوگیری خواهد کرد، بلکه به یکنواخت شدن شکل دندان‌ها نیز کمک می‌کند.

شکاف‌های دندان‌ها را بپوشانید

فاصله بین دندان‌ها نه صرفا به عنوان یک موضوع زیبایی شناختی، بلکه می‌تواند باعث تحلیل رفتن استخوان فک و تغییر موقعیت دندان‌ها و قرار گرفتن آن‌ها در موقعیت‌های غیرطبیعی شود.

استفاده از لمینت‌ها می‌تواند شکاف‌ها را ببندد و از بروز این مشکلات جلوگیری کند.

انواع لمینت دندان

دو نوع لمینت وجود دارد که معمولا توسط متخصصان دندانپزشکی استفاده می‌شوند. هر نوع هم مزایا و معایب خاص خود را دارد.

رزین کامپوزیت

گزینه ارزان‌تر، لمینت‌های رزین کامپوزیت هستند که معمولا بین ۵ تا ۷ سال بدون نیاز به تعویض، دوام می‌آورند. این نوع لمینت می‌تواند فشرده‌سازی کمتری داشته باشد و نیاز به آسیب کمتری به دندان‌های طبیعی دارد.

لمینت‌های سرامیکی

لمینت‌های سرامیکی به طور کلی در انعکاس نور مانند دندان‌های واقعی می‌مانند و بنابراین ظاهر طبیعی‌تری نسبت به ونیرهای کامپوزیت دارند.

لمینت‌های سرامیکی همچنین طول عمر بیشتری دارند و بیشتر آن‌ها بین ۱۰ تا ۲۰ سال ماندگاری دارند.

از آنجایی که مواد سرامیکی متراکم‌تر هستند، مقابل لکه‌ها مقاوم‌تر خواهند بود. اگر فقط یک یا دو دندان دارای روکش لمینت باشند، این امر می‌تواند اهمیت ویژه‌ای داشته باشد، بنابراین این دندان‌ها به طور مشخص رنگ متفاوتی نسبت به بقیه دندان‌ها نخواهند داشت.

آیا لمینت دندان می‌تواند دندان‌های شما را خراب کند؟

خیر، اگر دندانپزشک شما متخصص زیبایی با تجربه‌ای باشد و تجربه کافی در این زمینه داشته باشد، دندان‌های طبیعی شما آسیبی نمی‌بینند.

دندانپزشک از شما می‌خواهد که از دهان و فک خود عکس‌برداری با اشعه ایکس انجام دهید و دندان‌های شما را معاینه می‌کند تا مطمئن شود لمینت دندان برای شما مناسب است.

اگر دندانپزشک تشخیص داد که لمینت؛ انتخاب مناسبی برای شما نیست، گزینه‌های دیگری مانند کامپوزیت ونیر، باندینگ دندان، ارتودنسی، سفید کردن دندان یا فقط کانتور کردن دندان را پیشنهاد می‌کند.

شما باید اطلاعات کافی در مورد همه گزینه‌ها داشته باشید تا بتوانید بهترین راه را انتخاب کنید.

معایب لمینت دندان

ساخت لمینت سرامیکی زمان‌بر است و نصب لمینت را حداقل یک هفته به تاخیر می‌اندازد. در صورتی که لمینت‌ها به درستی چسبانده شوند و عوامل تخریب دندان محدود یا از بین رفته باشد، بیمار می‌تواند از لمینت به عنوان دندان طبیعی استفاده کند.

علیرغم پایداری بالا، لمینت‌ها ممکن است شکننده باشند. لمینت نباید تحت فشار قرار بگیرد، زیرا دندان‌های طبیعی نیز نباید تحت فشار باشند.

به عنوان مثال، باید از جویدن ناخن، خوردن یخ یا باز کردن در نوشیدنی با لمینت خودداری کنید.

روش لمینت دندان

فرآیند ساخت لمینت دندان شامل مراحل مختلفی است:

مرحله اول

در یک جلسه مراحل آماده‌سازی مورد نیاز روی دندان‌ها با دقت بالایی انجام می‌‎شود که با دقت میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شود.

مرحله دوم

در همان جلسه، دندانپزشک شما مدلی از هر دو دندان فک را می‌سازد حتی اگر برای انجام لمینت فقط یک دندان باشد.

بقیه مراحل به جلسه دیگر حدود یک هفته بعد موکول می‌شود. ضمنا مدل‌ها به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می‌شوند، لمینت‌ها به صورت پوسته سرامیکی نازک ساخته شده و در کوره یا سوهان روی بلوک سرامیکی قرار می‌گیرند تا زیباترین، براق‌ترین و شفاف‌ترین‌ها لایه ساخته شود. در واقع لایه‌ای شبیه مینای دندان ساخته می‌شود.

در جلسه دوم لمینت‌ها روی دندان قرار می‌گیرند و با چسب بسیار قوی با رزین روی سطح دندان می‌چسبند.

در صورت نصب صحیح در تمام مراحل، لمینت‌ها با دندان‌ها یکپارچه می‌شوند، هیچ شکاف و نابرابری وجود ندارد و می‌توانید از نخ دندان برای تمیز کردن دندان‌های طبیعی استفاده کنید.

بدیهی است برای ایجاد چهره طبیعی و حفظ سلامت لایه‌ها، دقت دندانپزشک و همکاری آزمایشگاه متخصص ضروری است و همچنین استفاده صحیح از مواد مناسب؛ بسیار موثر است.

تعمیر و نگهداری لمینت دندان

نگهداری از لمینت دندان بسیار ساده است و باید با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن معمولی، آن‌ها را مانند دندان‌های اصلی خود در نظر بگیرید.

معمولا دندانپزشک استفاده از خمیر دندان غیرساینده حاوی فلوراید را به شما پیشنهاد می‌کند.

یک هفته بعد باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا عملکرد لمینت و واکنش دهان شما به لمینت را بررسی کنید.

حتی ممکن است با لمینت‌ها مشکلی نداشته باشید، اما باید پس از یک هفته برای بررسی سلامت دهان و دندان خود به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر عادت به قروچه یا فشردن دندان‌های خود دارید، دندانپزشک به شما توصیه می کند که از محافظ دندان استفاده کنید تا از دندان مقابل گاز گرفتن در هنگام خواب محافظت کنید.

همچنین باید به طور مداوم به پزشک خود مراجعه کنید، زیرا لمینت سرامیکی باید توسط خمیر مخصوص غیرساینده تمیز شود.

دندانپزشک شما باید در مدت زمان کوتاهی دندان‌های شما را بررسی کند تا بتواند هر نشانه کوچکی از خرابی را پیدا کند.

لمینت سرامیکی بهتر است یا کامپوزیت؟

لمینت‌های سرامیکی که به آن روکش‌های سرامیکی نیز گفته می‌شود؛ لایه‌های نازکی از سرامیک (پرسلن) هستند که روی دندان چسبانده می‌شوند.

این روکش‌ها طبق دستور دندانپزشک در آزمایشگاه ساخته شده و معمولا اولین انتخاب درمانی هستند، زیرا عیوب را می‌پوشانند و زیبایی دندان‌ را افزایش می‌دهند.

لمینت‌های کامپوزیت که به ونیرهای کامپوزیت نیز معروف هستند، ثبات رنگ کمتری دارند؛ اما در عوض دارای یک ویژگی خاص هستند و آن تراش کمتر مینای دندان است یا حتی گاهی نیازی به از بین بردن مینای دندان نیست.

البته شایان ذکر است که در تکنیک‌های جدید روکش سرامیکی، دندان در اکثر مواقع بسیار کم تراشیده می‌شود، مگر اینکه شرایط دندان نیاز به تراش بیشتر مینا داشته باشد تا به زیبایی ایده‌آل دست یابد.

در سوی دیگر، لمینت‌های کامپوزیت هزینه کمتری دارند.

لمینت‌ها یا ونیرهای کامپوزیت توسط دندانپزشک در مطب ساخته و آماده می‌شوند. بنابراین برای ساخت آن‌ها نیازی به آزمایشگاه نیست.

لمینت کامپوزیتی که برای اهداف زیبایی استفاده می‌شود انواع مختلفی دارد و کیفیت آن بر اساس میزان جذب لکه، براقیت سطح و میزان انعکاس نور آن است.

لمینت‌های سرامیکی در مقایسه با کامپوزیت؛ دوام بیشتری دارند. از دیگر مزایای لمینت‌های سرامیکی، ثبات رنگ و ظاهری زیبا است.

به همین دلیل لمینت‌های سرامیکی (پرسلانی) نسبت به انواع کامپوزیت هزینه بیشتری دارند.

آیا لمینت‌ها می‌توانند تمام تغییر رنگ‌ها یا بدشکلی‌های دندان را پوشش دهند؟

این درمان، همه تغییر رنگ‌ها، ناهنجاری‌ها، ناهماهنگی‌ها یا شکاف‌های بین دندان‌ها را پوشش نمی‌دهد و فقط در مشکلات جزئی تا متوسط ​​دندان قابل استفاده است.

پوسیدگی‌های عمده و آسیب‌های شدید را باید با روکش دندان پس از ترمیم دندان برطرف کرد. علاوه بر این، اگر بیمار عاداتی مانند دندان قروچه داشته باشد، نیروی بیش از حد وارد شده به دندان در اثر این عادت می‌تواند لمینت را بشکند.

کاربردهای لمینت دندان

    افرادی که از تغییر رنگ دندان رنج می‌برند و می‌خواهند همیشه دندان‌های ظریف‌تر و درخشان‌تری داشته باشند می‌توانند از این درمان سود ببرند

    افرادی که دندان‌های کوتاهی دارند یا دندان‌هایشان کمی روی هم قرار گرفته است یا شکاف‌های دندانی جزئی دارند نیز می‌توانند از این شیوه بهره‌مند شوند

    افرادی با دندان‌های ناهموار

    تراز کردن دندان‌های قدامی و خلفی و تنظیم خط لثه

    اصلاحات جزئی، تقویت لبخند و صاف کردن دندان‌های جلو از مشکلاتی است که با درمان لمینت برطرف می‌شود

تفاوت بین روکش دندان و لمینت

لمینت دندان و روکش دندان دو روش رایجی هستند که برای بهبود ظاهر کلی لبخند افراد انجام می‌شوند. از رنگ گرفته تا شکل و اندازه، هر دو گزینه در نهایت درمان‌های غیرتهاجمی را برای لبخندهای ناخوشایند ارائه می‌دهند. اما تفاوت این دو چیست؟

روکش دندانی چیست؟

روکش‌های دندانی، پوسته‌های نازکی به رنگ دندان هستند که برای بهبود ظاهر دندان‌ها روی سطح دندان قرار می‌گیرند و به بیماران لبخندی زیباتر می‌دهند.

روشی که برای قرار دادن روکش‌ها استفاده می‌شود کمی تهاجمی است و نیاز به برداشتن مقدار کمی از مینای دندان برای جا افتادن آن‌ها دارد.

 

لمینت‌های دندان هم عملکردی مشابه روکش‌ها دارند و گاهی اوقات این دو اصطلاح به جای هم استفاده می‌شوند.

 

لمینت‌ها از این نظر متفاوت هستند که بسیار نازک‌تر هستند و برای قرار دادن آن‌ها نیاز به برداشتن مینای کمتری است.

آیا این تفاوت مهم است؟

دانستن تفاوت بین لمینت‌های دندانی و روکش‌های دندانی مهم است. زیرا می‌تواند به بیمار کمک کند تا تصمیم بگیرد که کدام گزینه برای دندان‌ها و لبخندش بهترین است.

به عنوان مثال، افرادی که دندان‌های کج دارند یا دارای شکاف هستند، بهتر است روکش‌هایی را که انعطاف‌پذیرتر و پایدارتر از لمینت‌های دندانی هستند، تهیه کنند.

با این حال، اگر مشکل تغییر رنگ یا تراشه‌های جزئی باشد، لمینت‌ها گزینه بسیار خوبی هستند، زیرا سبک وزن هستند و نیازی به حذف مینای دندان ندارند.

تفاوت‌های اولیه روکش‌های دندانی

روکش‌های دندانی از دو ماده متفاوت کامپوزیت و پرسلن ساخته می‌شوند. ونیرهای کامپوزیت انتخاب اشخاص کمتری هستند، زیرا برای ایجاد لکه مستعدند.

با این حال، روکش‌های کامپوزیت به کار مقدماتی کمتری روی دندان‌های طبیعی نیاز دارد و بیمار می‌تواند در همان روز با آن‌ها بیرون بیاید.

از طرف دیگر، روکش‌های سرامیکی معمولا دو برابر قیمت روکش‌های کامپوزیت هستند و برای قرار دادن آن‌ها نیاز به حذف مینای دندان است.

همچنین روکش‌های سرامیکی اگر تراش یا آسیب ببینند قابل تعمیر نیستند. با این حال، ظاهر طبیعی دارند، دوام بیشتری دارند و می‌توانند تا ۱۰ سال دوام بیاورند.

قرار دادن روکش‌ها به خصوص روکش‌های سرامیکی نیازمند برداشتن مقداری از مینای دندان و تغییر شکل دندان است.

این کار به منظور صاف قرار گرفتن روکش و جلوگیری از داشتن ظاهری حجیم و غیرطبیعی انجام می‌شود.

این امر می‌تواند مشکل‌ساز باشد. زیرا محافظ طبیعی دندان برداشته می‌شود و تنها چیزی که برای محافظت از آن باقی می‌ماند روکش است.

در حالی که آن‌ها امکان دارد جایگزین یا برای مدتی برداشته شوند و پس از برداشتن روکش، دندان محافظت خود را از دست می‌دهد.

لمینت‌ها را می‌توان به عنوان روکش سرامیکی پیشرفته نامید. زیرا هر دو عملکرد و مزایای مشابهی دارند. با این حال، هنگام قرار دادن لمینت‌ها، مینا و ساختار دندان نیازی به تغییر ندارد.

در حالی که این امر ممکن است در دراز مدت برای سلامت دندان بهتر باشد، لمینت‌ها هنوز هم معایبی دارند. لمینت‌ها وقتی روی دندان‌ها قرار می‌گیرند بدون تغییر دندان می‌توانند حجیم شوند. همچنین معمولا گران‌تر از روکش‌ها هستند.

تصمیم در نهایت در دستان بیمار و دندانپزشک است که کدام گزینه بهتر است. این موضوع به آن دلیل است که نیازهای هر بیمار متفاوت بوده و زمانی که نیازهای شخصی، هزینه و سایر عوامل اعمال می‌شود، یک گزینه معمولا بر دیگری برتری دارد.

روکش‌های دندان و لمینت‌های دندان گزینه‌های عالی برای تقویت لبخند هستند. به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا دریابید که آیا شما کاندید مناسبی خواهید بود و کدام گزینه برای شما بهترین است.

منبع:سیو طب

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha