کد خبر: فواید-مصرف-روغن-آلوئه-ورا-برای-سلامتی
۳ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۰۹
فواید مصرف روغن آلوئه ورا برای سلامتی

خواص روغن آلوئه ورا

در بسیاری از فرهنگ‌ها از آلوئه ورا (Aloe vera) به عنوان یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی یاد می‌شود. دانشمندان باور دارند که این موضوع ریشه در ترکیبات بی نظیری دارد که در این گیاه یافت می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که برگ‌های آلوئه ورا سرشار از آنزیم‌ها، مواد معدنی، قندها، لیگنین، ساپونین ها، اسید سالیسیلیک، اسیدهای آمینه، ویتامین‌های A (بتا کاروتن)، C و E، ویتامین B12، اسید فولیک و کولین هستند. هر کدام از این ترکیبات می‌توانند بر روی بخش‌های مختلف بدن شما تأثیرات مثبت فراوانی بگذارند. به همین دلیل است که از روغن آلوئه ورا در ساخت داروها و مواد بهداشتی متعددی استفاده می‌شود.

آیا روغن آلوئه ورا بی خطر است؟

روغن آلوئه ورا در صورت استفاده موضعی کاملاً بی خطر است. روغن نارگیل که معمولا بی ضرر است ممکن است باعث ایجاد شکستگی در افراد خاص شود. می توان آن را با روغن آفتابگردان جایگزین کرد، که گزینه ای ارزان تر و غیر کمدوژنیک است. اگر قصد مصرف روغن آلوئه را به صورت خوراکی دارید، ممکن است فرد دچار کمبود آب بدن و اختلالات معده شود، زیرا این روغن حاوی روغن نارگیل است.

ترکیبات روغن آلوئه ورا

  • اسیدهای آمینه روغن آلوئه ورا دارای 20 اسید آمینه از جمله اسیدهای آمینه ضروری است.
  • مواد معدنی آلوئه ورا غنی از مواد معدنی و مملو از مس ، منیزیم ، سدیم ، پتاسیم ، منیزیم و کلسیم است.
  • آنتراکونون ها ترکیبات ضد ویروسی هستند که شامل آلوئین، اسید سینامیک استر و آلوئه امودین می باشند.
  • ترکیبات چربی روغن آلوئه ورا از اسیدهای چرب مانند اسید آراشیدونیک، اسید گاما لینولئیک تشکیل شده است.
  • ویتامین ها این روغن شامل بسیاری از ویتامین ها از جمله ویتامین C، ویتامین E، ویتامین B1، ویتامین B2 و ویتامین B6 است.

روشن کننده پوست

گیاه آلوئه ورا حاوی آلوئوزین اس ، ترکیبی که بر روی پوست شما تأثیر می گذارد. آلوئوزین در تولید ملانین دخالت می کند. این کار باعث می شود تا رنگ پوست روشن شود. پرتوهای UV همچنین باعث ایجاد لکه های تیره و رنگدانه می شوند. کاربرد موضعی یک داروی غنی از آلوئوزین ممکن است باعث کاهش قابل توجه در لکه ها شود. ترکیب روغن نارگیل فوق العاده با عصاره های آلوئه ورا 5 تا 100٪ پوست را روشن تر می کند. این روغن آماده سازی روغن آلوئه ورا در هنگام استفاده با زردچوبه صافی، اکسیداسیون نامطلوب یا بوی نامطبوع را بروز نمی دهد.

خواص روغن آلوئه ورا

مرطوب کننده و ضد نیش پشه

مخلوطی از ژل آلوئه ورا و روغن زیتون را می توان به عنوان ماده دفع کننده موضعی پشه استفاده کرد. مطالعه ای با هدف بررسی تأثیر روغن آلوئه-زیتون در جلوگیری از گزش پشه انجام شده است. بسته به حساسیت شما به ژل آلوئه ورا و روغن زیتون، می توانید نسبت های مختلفی از این اجزاء را مخلوط کنید. استفاده از این روغن می تواند شما را از بیماری های مالاریا، دنگو و بیماری های انگلی محافظت کند و پوست شما را نیز تغذیه کند. این مطالعه تحریک و حساسیت خفیفی را در افرادی که از روغن آلوئه با نسبت ژل آلوئه ورا بالاتر استفاده کرده اند، گزارش کرد.

عامل ضد آکنه

یک مطالعه نشان داد که ترکیبی از آلوئه ورا و روغن اکسیژن می تواند به کاهش ضایعات آکنه کمک کند. آلوئه بر روی خواص ضد آکنه روغن Ocimumgratissimum اثر هم افزایی داشت. اعمال مخلوط به مدت 2 تا 5 روز ضایعات آکنه را 50٪ کاهش می دهد. فعالیت ضد باکتریایی ژل آلوئه به درمان موارد مزمن و بسیار ملتهب نیز کمک می کند. استفاده از مخلوط روغن آلوئه با روغن درخت چای می تواند آکنه را بهبود بخشد. روغن درخت چای ترشح سبوم را کاهش داده و رشد باکتری های ایجاد کننده آکنه را سرکوب می کند. ترکیب آن با ژل آلوئه ورا باعث افزایش فعالیت ضد آکنه می شود. اجزای این ژل، از جمله مانوز 6-فسفات، باعث کاهش اریتم (برجستگی های قرمز) و زخم های التهابی در افراد می شود. این ترکیب همچنین باعث ترمیم سریع بافت و باز شدن منافذ مسدود شده در مناطق آسیب دیده شد.

کنترل کلسترول و قند خون

فواید روغن آلوئه ورا همچنین شامل کنترل مقادیر کلسترول خون و در عین حال کم کردن سطح قند خون است تا بتوانید همیشه سالم و قوی عمل کنید. برای بهره مندی از این فایده، باید به خصوص در هنگام خرید به روغن خوراکی آلوئه ورا توجه داشته باشید، چیزی که به راحتی به رژیم غذایی روزمره شما افزوده خواهد شد. آلوئه ورا با خاصیت دارویی خود میزان سطح قند خون را در حالی که میزان کلسترول شما را تنظیم می کند، کنترل می کند.

عامل ضد میکروبی

آلوئه ورا با خاصیت ضد میکروبی غنی شده است، چیزی که ارزش دارویی آن را نشان می دهد. با از بین بردن میکروب های موجود در داخل، روغن آلوئه ورا، دارویی است که می تواند به رژیم های غذایی اضافه شود تا هضم مناسب و عملکرد صحیح عملکرد بدن را به ارمغان آورد. مشابه همین مسئله برای مشکلات پوستی است که آلوئه ورا بار دیگر از خصوصیات ضد میکروبی خود برای سفت و محکم نگه داشتن پوست استفاده می کند.

درمان کننده زخم

روغن آلوئه ورا به طور طبیعی برای پوست بسیار خوب است. یعنی بهبود سریع زخم ها را افزایش می دهد. زخم های باز روی پوست ممکن است ناخوشایند به نظر برسند و حتی ممکن است زمان بیشتری برای بهبودی بگیرند. در چنین شرایطی از مزایای روغن آلوئه اساسی برای بهبود یا ترمیم زخم با سرعت بالاتر استفاده کنید.

درمان عفونت قارچی با روغن آلوئه ورا

آلوئه ورا خاصیت ضد قارچی دارد. غالباً عفونت های قارچی در پوست ایجاد می شود که باعث ایجاد علائم نامطبوع و حتی شرایط ناگوار برای پوست شما می شود.در چنین حالتی، حتی پوست سر نیز می تواند قربانی مشکلات قارچی شود. فقط از مزایای روغن آلوئه ورا برای درمان مشکلات قارچی استفاده کنید.

جلوگیری از سرطان با روغن آلوئه ورا

تسکین دهنده درد

روغن آلوئه ورا به عنوان روغن ماساژ خوبی عمل می کند و می تواند دردهای مفاصل، آرتروز و سایر دردهای بدن را درمان کند. با مخلوط کردن نعناع و روغن های سرد، می توانید خواص آن را تقویت کنید تا تسکین دهنده درد باشند. همچنین می توانید از التهاب ناشی از صدمات یا فشار عضلات رهایی یابید.

جلوگیری از سرطان با روغن آلوئه ورا

از جمله مهم‌ترین خواص روغن آلوئه ورا می‌توان به جلوگیری از سرطان اشاره کرد. این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد چرا که در طول سال بیش از 2 میلیون نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست می‌دهند. دانشمندان اعتقاد دارند که رادیکال‌های آزاد یکی از دلایل اصلی برای ایجاد سرطان به شمار می‌روند. این مولکول‌ها با اکسیده کردن سلول‌های سالم بدن آنها را به بافت‌های سرطانی تبدیل می‌کنند. آنتی اکسیدان ها می‌توانند تأثیر منفی رادیکال‌های آزاد را خنثی کنند. به همین دلیل موادی که در خود مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان را دارند می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند. آلوئه ورا سرشار از آنتی اکسیدان های قدرتمند است.

جلوگیری از پیری زودرس

جلوگیری از پیری زودرس یکی دیگر از خواص شگفت انگیز روغن آلوئه ورا محسوب می‌شود. همان طور که در بالا اشاره شد، در این گیاه می‌توانید با طیف گسترده‌ای از آنتی اکسیدان ها و ویتامین C آشنا شوید. آنتی اکسیدان ها شما را از شر مشکلاتی مانند آکنه، اگزما و سایر بیماری‌های پوستی در امان نگه می‌دارند و ویتامین C نیز با کمک به ساخت کلاژن، به شما در مقابله با چین و چروک کمک می‌کند. جالب است بدانید که کلاژن در ایجاد خاصیت کشسانی پوست نقش مستقیم دارد.

تقویت سیستم امنی بدن

اگر شما از این روغن به صورت خوراکی استفاده کنید، می‌توانید سیستم ایمنی بدن خود را مورد تقویت قرار دهید. این موضوع نیز ناشی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین C دارد. ویتامین C در بدن نقش‌های مختلفی دارد که بدون تردید مهم‌ترین آنها ساخت گلبول‌های سفید می‌باشد. این گلبول‌ها به عنوان اصلی‌ترین عوامل برای مقابله با میکروب‌ها به شمار می‌روند. هر چه تعداد گلبول‌های سفید بیشتر باشد، خطوط دفاعی شما از قدرت بالاتری برخوردار خواهند بود. آنتی اکسیدان ها نیز شما را در مقابل طیف گسترده‌ای از بیماری‌های مزمن در امان نگه می‌دارند.

تقویت دستگاه گوارشی

سیستم گوارشی نیز می‌تواند از خواص روغن آلوئه ورا بهره ببرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد ترکیباتی که در این روغن وجود دارند می‌توانند ترشح برخی از آنزیم‌های گوارشی را افزایش بدهند. این موضوع می‌تواند به شما در مقابل بسیاری از بیماری‌های گوارشی مانند یبوست، سندرم روده تحریک پذیر و نفخ شکم کمک کند. آمارها نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر، نرخ مشکلات گوارشی رشد چشمگیری داشته است. این موضوع ناشی از استفاده بی رویه از غذاهای فراوری شده شده مانند فست فود می‌باشد.

کاهش التهاب با استفاده از روغن آلوئه ورا

التهاب یکی از عوامل خطرناکی است که با بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات ارتباط مستقیم دارد. التهاب می‌تواند منجر به ایجاد بسیاری از بیماری‌ها مانند آرتریت، نقرس و آرتروز شود. متأسفانه بیشتر این بیماری‌ها هیچ گونه درمانی ندارند و به همین دلیل بهتر است با استفاده از موادی که دارای خواص ضد التهابی هستند از ابتلا به آنها جلوگیری کرد. هر چند بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که مصرف موضعی روغن آلوئه ورا می‌تواند بسیاری از علائم این بیماری‌ها مانند درد و گرفتگی‌های عضلانی را کاهش بدهد. به این ترتیب شما می‌توانید برای سال‌ها بدون هیچ مشکلی به زندگی روزمره خود ادامه دهید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha