کد خبر: فواید-شگفت-انگیز-گیاه-دم-شیر
۱۳ اسفند ۱۳۹۹، ۹:۵۴
فواید شگفت انگیز گیاه دم شیر

خواص دم شیر

دم شیر (Leonurus) یکی از باستانی‌ترین گیاهان دارویی مورد استفاده بشر محسوب می‌شود. برای اولین بار در آثار تئوفراست، گیاه شناس معروف یونانی، به خواص و فواید این گیاه اشاره شده است. در طب سنتی بسیاری از فرهنگ‌ها، این گیاه جایگاه ویژه‌ای دارد. خواص ضد اسپاسم، ضد فشار خون، تحریک کننده و دیورتیک این گیاه باعث شده تا از آن در ساخت و تهیه بسیاری از داروها استفاده شود. در سال‌های اخیر دانشمندان اثبات کرده‌اند که برگ‌های این گیاه یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها مانند اسید مالیک، اسید اولئیک، ترپنوئید و آلکالوئیدها به شمار می‌رود.

تقویت سلامت قلب با مصرف گیاه دم شیر

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث ترغیب شما به استفاده از عصاره این گیاه می‌شود، تقویت سلامت قلب می‌باشد. دم شیر خاصیتی مانند پونه سا دارد. این بدان معنی است که مصرف دم شیر می‌تواند به آرام کردن ضربان قلب شما که ناشی از مشکلات تیروئیدی می‌باشد، کمک کند. این خاصیت بی نظیر دم شیر باعث شده تا سازمان حمایت از بیماران قلبی، این گیاه را در میان 10 ماده برتر غذایی، برای بیماری‌های قلبی معرفی کند. دکتر استیون برندج، متخصص گیاهان دارویی در دانشکده پزشکی سن دیگو معتقد است مصرف این ماده نقشی اساسی در جلوگیری از بیماری‌های قلبی دارد.

رهایی از استرس با مصرف گیاه دم شیر

اما بدون هیچ تردیدی مهم‌ترین خاصیتی که به این گیاه نسبت می‌دهند، کاهش اضطراب و استرس می‌باشد. تحقیقات حاکی از این است که مصرف دمنوش های این گیاه تأثیر شگفت انگیزی در از بین بردن استرس دارد چرا که ترکیبات ارگانیک موجود در دم شیر قادر هستند ترشح هورمون کورتیزول را کاهش بدهند. این موضوع می‌تواند به صورت موثری در درمان میگرن نیز نقش داشته باشد. بسیاری این خاصیت دم نوش دم شیر را با چای بابونه مقایسه می‌کنند. گیاه دم شیر

جلوگیری از سرطان

سرطان یکی از بیماری‌های مزمن بسیار خطرناک است به طوری که تا به حال بیش از 200 میلیون نفر به خاطر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. متاسفانه این روزها به دلیل تغییر عادت‌های صحیح سبک زندگی، این بیماری در حال ازدیاد می‌باشد. بیماری سرطان به دلیل رشد بیش از اندازه سلول‌های سالم بدن ایجاد می‌شود. مهم‌ترین عاملی که در این زمینه نقش دارد، رادیکال‌های آزاد هستند که سلول‌ها را اکسیده می‌کنند. آنتی اکسیدان های موجود در دم شیر قادر هستند تا فعالیت این رادیکال‌ها را کاهش بدهند. این موضوع می‌تواند در نهایت به جلوگیری از سرطان و سایر بیماری‌های مزمن منجر شود.

تسکین قاعدگی‌های دردناک

یکی از مشکلات رایجی که خانم‌ها را عذاب می‌دهد، قاعدگی‌های دردناک می‌باشد. تحقیقاتی که در سال 2009 توسط محققان آمریکایی با شرکت بیش از 500 خانم 15 تا 35 ساله انجام شده، نشان می‌دهد از هر 10 نفر، 5 نفر در طول سال دچار قاعدگی‌های دردناک می‌شوند. معمولاً خانم‌ها از داروهای شیمایی یا هورمونی برای بر طرف کردن این موضوع استفاده می‌کنند که البته این کار عوارض جانبی بسیاری دارد. عصاره دم شیر به دلیل خواص ضد التهابی و تسکین دهنده، می‌تواند یک جایگزین بسیار عالی برای چنین داروهایی باشد.

درمان بی‌خوابی

یکی از اصلی‌ترین جنبه‌های حفظ سلامت عمومی، خواب کافی است. اگر شما در طول شب نتوانید خواب مورد نیاز بدن خود را تأمین کنید، با مشکلات متعدد و خطرناکی مواجه می‌شوید. آمارهای موسسه بهداشت و سلامت عمومی ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد، 42 درصد از مردم آمریکا دچار بی‌خوابی هستند. به حداقل رساندن استرس و اضطراب می‌تواند تأثیر مستقیمی بر روی زمان به خواب رفتن شما بگذارد. مصرف یک فنجان چای دم شیر می‌تواند ذهن آشفته شما را تسکین دهد و به همین روش به شما در خوابیدن کمک کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha