کد خبر: علل-ریزش-موی-سر-در-زنان-و-روش‌های-درمان
۲۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۰۰
علل ریزش موی سر در زنان و روش‌های درمان آن

علل مختلف ریزش موی جلوی سر در زنان

همانطور که گفته شد؛ ریزش موی سر در زنان (Hair loss) در سنین مختلف، دلایل متفاوتی دارد و علاوه بر اینکه می‌تواند از نظر روحی برای فرد مشکل ساز باشد. در حقیقت ممکن است نشان دهنده هشداری برای وجود یک نقص در سلامت جسمی فرد نیز باشد، بنابراین این وضعیت را دست کم نگیرید و پس از ظاهر شدن بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا پس از مشخص شدن علت، درمان آن آغاز شود. در زیر به معرفی و بررسی علل مختلف ریزش موی جلوی سر در زنان خواهیم پرداخت:
  • استرس‌های روحی و جسمی به جرأت می‌توان گفت که یکی از اصلی‌ترین و در عین حال شایع‌ترین علل پیدایش ریزش موی جلوی سر در زنان، استرس‌های روحی و جسمی می‌باشد. همه ما ممکن است در برهه‌ای از زندگی دچار اتفاقات ناخوشایندی شویم که طی آن استرس‌های روحی و جسمی زیادی را متحمل شویم. اتفاقاتی مانند بیکاری، حادثه ناگوار، عمل جراحی و سایر موارد می‌توانند ما را به نوعی تحت فشار قرار دهند. داشتن استرس علاوه بر آسیب جسمی و صدمه زدن به ارگان‌های بدن، به روح نیز آسیب می‌زند. به طور کلی، استرس می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو در زنان باشد، پس آن را جدی بگیرید.
  • دوران بارداری بسیاری از زنان در دوره بارداری با ریزش موی خود مواجه می‌شوند. علت این ریزش مو، کاهش سطح هورمون استروژن بوده که به آن جریان تلوژن گفته می‌شود، البته تمامی زنان باردار دچار ریزش مو نمی‌شوند و حدود 40 تا 50 درصد با این مشکل دست و پنجه نرم خواهند کرد.
  • کمبود آهن در بدن یکی دیگر از دلایل ریزش موی جلوی سر در زنان کمبود آهن در بدن است. کمبود یا فقر آهن مشکلی است که می‌تواند بسیاری از زنان را درگیر خود نماید. در صورتی که علت ریزش مو، کمبود آهن باشد، پزشک احتمالا مصرف مکمل‌ها را توصیه خواهد کرد. توجه داشته باشید که هیچگاه بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف این داروها نکنید، زیرا اگر علت ریزش مو، کمبود آهن نباشد، مصرف آن می‌تواند منجر به بروز برخی مشکلات شود.
  • اختلالات غده تیروئید کم کاری یا پر کاری غده تیروئید می‌تواند موجب ریزش مو شود. زمانی که مقدار مناسبی از هورمون تیروئید در بدن وجود نداشته باشد، یعنی مقدار آن کم یا زیاد باشد، فرد دچار ریزش مو خواهد شد.
  • ارث گاهی علت ریزش موی جلوی سر در زنان به ارث مربوط می‌شود. داشتن سابقه خانوادگی ریزش مو در ابتدا موجب نازک شدن موهای جلوی سر شده و به مرور موجب کم پشتی آن می‌شود.
  • دوران یائسگی بسیاری از زنان در دوران یائسگی به دلیل کاهش تولید هورمون استروژن در بدن دچار ریزش مو می‌شوند.
  • دوران پس از بارداری پس از اتمام بارداری تا 6 ماه فرد دچار ریزش مو می‌شود و این دقیقا همان وضعیتی است که مقدار هورمون استروژن در خون در حال بازگشت به مقدار طبیعی خود می‌باشد.
  • مصرف داروهای ضد بارداری استفاده از داروهای ضد بارداری موجب بروز برخی تغییرات در هورمون‌ها شده و همین تغییرات هورمونی می‌تواند منجر به ریزش مو شود.
  • کمبود پروتئین کمبود مقدار پروتئین می‌تواند موجب ریزش مو شود. کسانی که جهت لاغر کردن، میزان پروتئین را در رژیم غذایی خود کاهش می‌دهند، دچار کمبود پروتئین و در نهایت ریزش مو می‌شوند. درمان این وضعیت، به راحتی با مصرف مواد غذایی پروتئینی امکان پذیر است.
  • کم‌خونی کم‌خونی نیز می‌تواند موجب ریزش موی جلوی سر در زنان شود. کم‌خونی به دلایل مختلفی اعم از بارداری، کمبود آهن، بیماری و جراحی رخ می‌دهد.
علل مختلف ریزش موی جلوی سر در زنان

درمان این وضعیت به چه صورت است؟

درمان‌های مختلفی برای درمان ریزش مو وجود دارد که با توجه به علت ایجاد آن متفاوت است. در زیر به معرفی و بررسی درمان‌های این وضعیت خواهیم پرداخت:
  • خوردن مواد مغذی مناسب خوردن پروتئین، آهن، روی و ویتامین B12 موجب جلوگیری از ریزش مو می‌شود. دریافت این مواد مغذی با خوردن گوشت کم چرب، آجیل، سبزیجات سبز رنگ، حبوبات و ماهی صورت می‌گیرد.
  • کاهش دادن استرس استرس برای مو سم است، بدین معنی که داشتن استرس و اضطراب می‌تواند موجب ریزش مو در زنان شود. جهت جلوگیری از ریزش مو، استرس خود را کاهش داده و از عواملی که منجر به افزایش استرس شما می‌شوند، دوری کنید. نفس عمیق کشیدن نیز بی‌تاثیر نخواهد بود.
  • ماساژ دادن پوست سر ماساژ پوست سر خصوصا هنگام حمام کردن موجب افزایش جریان خون در پوست شده و بستری بهتر برای رشد موها فراهم می‌نماید.
  • عدم استفاده از سشوار و اتوی مو برای خشک کردن موها از سشوار و اتوی مو استفاده نکنید. انجام این کار به مرور موجب ریزش مو می‌شود، خصوصا اگر به تازگی موهایتان را رنگ کرده باشید.
  • درمان لیزری درمان لیزری موجب کاهش التهاب پوست سر شده و موجب می‌شود که فولیکول‌های مو تکثیر شوند. درمان لیزری، حجم موها را به مقدار زیادی افزایش می‌دهد.
  • مصرف برخی مکمل‌ها گاهی اوقات علت ریزش مو به کاهش برخی ویتامین‌ها و مواد مغذی مربوط است. در صورتی که علت ریزش مو این مسئله باشد، مصرف برخی مکمل‌ها توصیه می‌شود، البته این کار باید حتما به تجویز پزشک انجام شود.
  • ماینوکسیدیل به نظر می‌رسد که مصرف داروی ماینوکسیدیل می‌تواند ریزش موی جلوی سر در زنان را درمان نماید، اما با این حال، باید به تجویز پزشک مصرف شود.
  • هورمون درمانی برای درمان ریزش مو می‌توان از داروهای ترکیبی حاوی دو هورمون استروژن و پروژسترون استفاده کرد. این روش بیشتر در زمانی استفاده می‌شود که علت ریزش مو، یائسگی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha