کد خبر: علت-فاصله-بین-دندان-ها
۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۴۲

 فاصله بین دندان ها و راه بستن آن

حتما دیده اید که در برخی افراد فاصله بین دندان ها (gapped teeth) وجود دارد. در اصطلاح علم پزشکی به این فاصله ها دیاستم گفته می شوند. اکثرا فاصله بین دندانها بیشتر برای دندان های جلو پیش می اید. اما بین دندانهای دیگر هم این فاصله یافت می شود. خب مسلما این فاصله بین دندانها باعث می شود فرد از ظاهر خنده های خود ناراضی باشد در نتیجه او مجبور می شود برای حفظ زیبایی و داشتن لبخند زیبا به متخصص ترمیم زیبایی مراجعه کند. خیلی‌ها در این زمینه ناراحتند. مخصوصا دختران.

علت فاصله بین دندان ها

  • درباره علت آن باید گفت در بچه ها، وقتی دندانهای شیری می روید، سایز این دندان ها عوض نمی شود ولی به مرور فک آنها بزرگ خواهد شد. به همین علت فاصله بین دندانهای شیری یک مساله عادی است که برای هر شخصی ممکن است پیش بیاید.
  • اختلاف سایز بین فک و دندانها، حتی در بزرگسالان از دیگر علت فاصله بین دندانها است. این موضوع بیشتر در دندانهای لترال ( پیشین) بیمار اتفاق می افتد.
  • یکی دیگر از علت فاصله بین دندانها فرنوم لب بالا است. طی این فرایند گسترش بیش از حد تا روی ریج فکی رخ می دهد و اکثرا هم عامل فاصله دندان جلو گزارش شده است.
  • همچنین از دیگر علت فاصله بین دندانها میتوان عادتهای اشتباهی مانند مکیدن انگشت شست اشاره کرد. این امر یکی از علل شایع هل دادن دندانها و فک فرد به جلو و ایجاد یک مشکل دنتواسکلتال جدی می باشد.
  • رفلکس بلع اشتباه هم از دیگر علت فاصله بین دندان ها گزارش شده است. این یعنی اگر فردی به جای برخورد نوک زبان به کام در هنگام بلع، نوک زبانش به دندانهای جلو فشار بیاورد، به مرور فاصله بین دندانهای جلو اشکار خواهد شد.
  • مشکلات پریودنتال (بیماریهای لثه)، هم از دیگر علل فاصله بین دندانهاست. دلیل این مشکل اینست که به مرور لثه و استخوان نگهدارنده دندان از بین می رود و اگر به داد آن نرسیم دندانها لق خواهد شد. در این موارد دندان از جای خود تکان می خورند و  کم کم فاصله بین دندانها رخ می دهد.
علت فاصله بین دندان ها

نحوه درمان این مشکل

  • درمان فاصله بین دندان با درمان اورتودنسی امکان پذیر است. اگر در دندانها بهم ریختگی شدید وجود داشته باشد و ترتیب دندانها هم مرتب نیست طبعا ارتودنسی دندانهای فاصله دار درمان موفقی است.
  • اگر فرنوم بلند، علت فاصله بین دندانها باشد در صورتیکه در سنین پایین جراحی فرنکتومی انجام شود، دندانها به جای خود بر می گردند و فاصله بین دندانها متناسب خواهد شد.
  • اگر علت فاصله بین دندانها، بیماریهای پریودنتال باشد، باید اول از همه مشکل لثه را درمان کرد. پس از آن با توجه به شرایط دندانهایتان برای درمان فاصله بین دندانها یا اورتودنسی می شوند، یا با درمانهای ونیر کامپوزیت و یا لمینیت سرامیکی و یا روکش کردن دندانها، این فاصله رفع خواهد شد.
  • در مواردی که سایز دندان ها کوچک است، برای بستن فاصله بین دندان ها میتوان از روشهای ونیر کامپوزیتی یا لامینت دندانی و یا روکش دندانها استفاده کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha