کد خبر: علایم-پیرچشمی-و-روش-های-درمان-آن
۳۱ مرداد ۱۳۹۹، ۲۰:۵۴
علایم پیرچشمی و روش های درمان آن

پیرچشمی

اگر شما هم دیگر به آسانی گذشته نمی توانید نخ را از سوزن رد کنید، یا در زمان خواندن کتاب دچار مشکل شده اید، به احتمال زیاد، دچار پیرچشمی (Presbyopia) شده اید. ابتلا به اختلال در دید می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد. چه فرد کم سن و سال باشد و چه مسن، باز هم این حالت می‌تواند روی کیفیت زندگی، تاثیر منفی بگذارد. دکتر محمدرضا فرتوک‌ زاده، فوق‌تخصص پیوند قرنیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، شما را با یکی از مهم‌ترین عوامل به وجودآورنده پیرچشمی، یعنی آب مروارید آشنا می‌کند.

پیر چشمی چیست؟

با بالا رفتن سن و به مرور زمان، چشم توان قبلی خود را از دست می‌دهد و از 40 سالگی به بعد شفافیت عدسی چشم کم خواهد شد، در واقع عدسی چشم انسان با افزایش سن و به مرور زمان به قدری کدر می‌شود که فرد حتی ممکن است فرش زیر پای خود را نیز کدر و رنگ پریده ببیند. همه این موارد می‌تواند دلیلی بر ابتلا به آب مروارید باشد. تغییر نمره عینک نیز می‌تواند دلیل دیگری برای ابتلا به آب مروارید محسوب شود، به این صورت که نمره عینک یک فرد می‌تواند مدت 20 سال ثابت بماند ولی یکباره زیاد شود و همین مساله دلیلی برای مراجعه فرد به پزشک خواهد شد. چنانچه نمره عینک مطالعه نیز تغییر کند، می‌تواند دلیلی برای ابتلا به آب مروارید باشد.

علائم پیر چشمی

  • فرد در هنگام انجام بسیاری از امور مانند مطالعه ،خیاطی ویا کار با رایانه به نور مستقیم و روشن نیاز پیدا می کند
  • خستگی چشم
  • سرگیجه
  • خواب آلودگی زودهنگام چشم در حین مطالعه طولانی‌مدت
  • دید بیمار در نقطه نزدیک تار و غیر واضح می شود.

مشکلات ناشی از پیرچشمی

چنانچه مشکل پیرچشمی دارید و به موقع و به درستی از آن جلوگیری و یا آن را درمان نکنید، دچار مشکلات و اختلالاتی خواهید شد. این مشکلات که ناشی از پیرچشمی هستند را برای شما نام می بریم.
  • زیاد شدن اختلال تاری دید برای جسم های نزدیک
  • نمره آستیگمات چشم بالا می رود
  • اختلاف قدرت بینایی در دو چشم زیاد می شود
  • امکان ناسازگاری با درمان های تجویز شده متخصص چشم پزشک
  • سردرد و سوزش چشم ها
  • احساس خستگی شدید در چشم ها
بیماری پیر چشمی

علل بروز بیماری پیر چشمی

  • افزایش سن
  • فشار خون بالا
  • دیابت
  • سوء تغذیه
  • عیوب انکساری مانند دوربینی ممکن است قبل از ۴۰ سالگی موجب بروز این اختلال شود
  • سخت شدن پوسته عدسی چشم
  • کاهش قدرت عضلات جسم مژگانی
  • خستگی و بی خوابی

گرد پیری روی چشم‌ها

گاهی مشکلات ناشی از آب مروارید در مراحل اولیه به راحتی با زدن عینک قابل حل است، اما با گذشت زمان، تاری و عدم تطابق دید بیشتر خواهد شد تا جایی که فرد در حین رانندگی برای دیدن تابلوها یا علائم رانندگی دچار مشکل می‌شود. زمانی که چشم فرد با چنین مشکلی مواجه می‌شود، زدن عینک نمی‌تواند کمک چندانی به بیمار کند. چنین مشکلی در 60 تا 80 سالگی ایجاد می‌شود. هر چقدر مقدار کدورت عدسی چشم بیشتر باشد، این مساله نشان می‌دهد عدسی در حال سفت و سخت‌تر شدن است و به چنین حالتی رسیدن آب مروارید می‌گویند و این مساله می‌تواند کیفیت زندگی فرد را کاهش دهد. افرادی که دچار این مشکل می‌شوند، در شب توانایی رانندگی آنها با مشکل مواجه می‌شود و گاهی در موارد شدید برای راه رفتن نیز مشکل پیدا می‌کنند.

جلوگیری از پیرچشمی

پیرچشمی امری اجتناب ناپذیر است و قابل پیشگیری نیست ولیکن با اقدامات و انجام کارهای ساده ای می توان از بینایی و چشم ها به خوبی مراقبت کرد. این کارها عبارتند از:
  • به صورت منظم معاینه چشم انجام دهید و متخصص چشم مناسبی را برای خود بیابید.
  • بیماری هایی که بر روی بینایی و چشم ها تاثیر سوء می گذارند، نظیر دیابت و فشار خون را کنترل نمایید.
  • به هنگام مشاهده علائمی نظیر کاهش یکباره بینایی چشم، سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.
  • استفاده از عینک با نمره مناسب که مستلزم معاینه دکتر می باشد.
  • استفاده از نور کافی و مناسب
  • می توان از عمل جراحی نیز استفاده کرد.
  • متخصصان چشم بر این عقیده اند که خواب مفید 8 ساعته در شبانه روز از پیرچشمی جلوگیری می کند.
  • از مرکبات و میوه جاتی که منبع غنی ویتامین A و C هستند، استفاده کنید.
  • حتماً در معرض نور خورشید از عینک آفتابی استفاده نمایید.
روش های درمان پیرچشمی

روش های درمان پیرچشمی

گرچه که برای پیرچشمی درمان قطعی وجود ندارد ولیکن می توان با توجه به شرایط و خصیصه های متفاوت شخصی هر فرد، از روش های گوناگون، جهت بهبود دید بیمار اقدام کرد. در ذیل روش های گوناگون را نام می بریم.

عینک

متخصصان چشم، بر این باورند که استفاده از عینک، بهترین روش برای بهبود پیرچشمی به شمار می رود. افرادی که قبل از مبتلا شدن به پیرچشمی، نزدیک بین یا دوربین بوده اند، با ابتلا به پیر چشمی می بایست از دو عینک استفاده نمایند، یکی برای دیدن فاصله نزدیک و یکی برای برای مشاهده اجسام دور. با این حال گاهی پزشکان عینک های دو کانونی برای بیماران خود تجویز می کنند تا آنها بتوانند با استفاده از یک عینک، هم مشکل نزدیک بینی و هم دوربینی خود را برطرف نمایند. چشم هرچند سال یکبار، 0.25 الی 0.5 نمره افزایش می یابد، بنابراین باید معاینات منظم چشم پزشکی را جدی گرفته و به صورت همیشگی انجام دهید.

لنزهای تماسی

گاهی بیماران به جای استفاده از عینک، خواستار استفاده از لنزهای تماسی هستند، که برای آنها از انواع مختلف لنزها استفاده می شود. لنزهای تماسی چند کانونی برای رفع همزمان نزدیک بینی و دوربینی وجود دارد که به این صورت کار می کند که قسمت بالایی آن جهت دید دور و قسمت پایینی آن برای دید نزدیک تعبیه شده است. نوع دیگر و معمولی لنز نیز برای اصلاح تک چشمی استفاده می شود، به این صورت که یک لنز برای رفع نزدیک بینی و لنز دیگر نیز جهت رفع دوربینی استفاده می شود و پس از مروز زمان مغز در به کارگیری یک چشم برای دید نزدیک و دیگری برای دید دور سازگار می شود. البته قابل ذکر است که در این نوع از لنز، دید سه بعدی نخواهید داشت. به مرور با گذشت زمان و با تغییر شماره چشم، می بایست به پزشک مراجعه نمایید تا طبق معاینات جدید، برای شما لنزهای جدیدی را تجویز کند. در برخی مواقع با مراجعه به دکتر هنگام تجویز لنزهای تماسی، عینک هم جهت مطالعه برای شما تجویز خواهد کرد.

جراحی و لیزر

در برخی مواقع هنگامی که بیمار احساس نارضایتی در استفاده از عینک و لنزهای تماسی داشته باشد و تغییر دائم شماره چشم، انواع مختلفی از جراحی و لیزر برای اصلاح عیوب انکساری می توان استفاده کرد. البته بیمار می باید تمام شرایط مناسب را جهت تحت جراحی و لیزر چشم قرار گرفتن را داشته باشد. انواع متفاوتی از جراحی وجود دارد که بیمار می تواند با مراجعه به پزشک معالج و بررسی های دقیق شرایط، بهترین نوع را انتخاب کند.

روش‌های جدید را دست‌کم نگیرید

بسیاری از افراد تا اسم جراحی به میان می‌آید، دچار اضطراب می‌شوند در حالی‌که امروزه روش‌های جدیدی برای عمل جراحی آب مروارید وجود دارد که بیماران به راحتی می‌توانند از چنین روش‌هایی بهره ببرند. یکی از عمل‌های جراحی‌ که برای بیماران مبتلا به آب مروارید از آن کمک گرفته می‌شود، «فیکو» نام دارد. ممکن است برخی افراد تصور کنند فیکو یک عمل جراحی با کمک لیزر است در حالی‌که این باور نادرست است و این نوع عمل جراحی با کمک از اشعه اولتراسوند یا اولتراسونیک انجام می‌شود. در این روش ابتدا یک وسیله شبیه سرنگ همراه اشعه اولتراسوند وارد عدسی چشم می‌کنند و داخل عدسی را به حالت آبکی در می‌آورند. یک ساکشن (مکنده) نیز در کنار این سوزن قرار گرفته که محتویات داخل عدسی به وسیله آن بیرون کشیده می‌شود و تنها کپسول عدسی داخل چشم باقی می‌ماند. یک لنز که از مواد سیلیکونی شفاف و نرم ساخته شده است، به وسیله یک سوزن خاص وارد کپسول توخالی می‌شود و عدسی مصنوعی به این شکل جایگزین عدسی چشم فرد خواهد شد. یکی از مزایای این نوع عمل جراحی این است که به دلیل کوچک بودن محل جراحی، نیازی به زدن بخیه نیست. این عمل جراحی، حدود 10 دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد و گاهی می‌توان از آن برای جراحی مبتلایان به آب سیاه چشم نیز کمک گرفت. این نوع عمل جراحی برای افرادی که به آب سیاه ژنتیکی مبتلا هستند، کاربرد چندانی ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha