کد خبر: علایم-و-درمان-برفک-دهان
۲۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۳:۵۸

برفک دهان چیست ؟

برفک دهان (oral thrush) یک نوع عفونت قارچی است و ناشی از رشد یک نوع قارچ در داخل دهان می باشد. بعضی از عوامل سبب می شود که دهان انسان مناسب برای تمرکز و رشد این قارچ گردد و از جمله این عوامل مرض قند ، خشکی دهان ، کمی ترکیبات آهن خون و کم خونی ناشی از آن و بالاخره کم شدن مقاومت بدن در برابر عوامل مختلف بیماری زا سبب آماده شدن برای استقرار این قارچ در روی زبان می شوند.

روش درمان این عفونت

در مداوای برفک دهان بهتر است ابتدا علت اصلی برفک شناسایی شده و از بین برده شود . و ضمن مصرف داروهای مربوط به قارچ مذکور برابر دستور پزشک لازم است که بیمار استراحت کافی و تغذیه کافی داشته باشد و استفاده از ویتامین نیز مختصری در بهبود بیماری کمک می کند . یکی از داروهایی که برای مداوای برفک دهان مصرف می شود محلول نیستاتین Nystatin است که با این محلول روزی یه چهار بار به مدت شش روز دهان را شستشو می کنند و مقداری از این محلول را نیز به صورت غرغره بکار برده و حلق بیمار را شستشو می دهند . به علاوه شستشو با محلول رقیق نمک طعام نیز نافع می باشد. علایم و درمان برفک دهان اما اطبای سنتی بیماری برفک دهان را به این طریق مداوا می کنند که مقداری برگ مورد و جفت را جوشانده و دهان و زبان را با آن روزی چند بار شستشو می دهند و مخلوطی از پودر نشاسته و طباشیر را بالای آن می پاشند . اگر این بیماری شدت داشته باشد مقدار یک گرم زاج سفید را با ده گرم پودر نشاسته و طباشیر یا گل ارمنی مخلوط کرده و بالای زخم دهن می پاشند و پس از مدتی بیرون می ریزند . ضمنا می توان مقدار یک گرم کات کبود را با صد گرم طباشیر مخلوط کرده و با آن زخم های دهان را شتشو داد و معمولا باید اینگونه افراد از غذاهای سردمزاج استفاده کنند . برفک حدود پنج روز مداوا می گردد.

اطلاعات بیشتر در مورد برفک دهان

نوعی زخم دهان گاهی در بچه ها مشاهده می شود که علاوه بر داشتن تب ، زبان بچه سیاه می شود ، این بیماری خطرناک و کشنده بوده و لازم است فورا به متخصص اطفال مراجعه شود. نوع دیگری از زخم دهان که به صورت لکه های سفید رنگ ظاهر می شود سوزش زیاد دارد و چنین به نظر می رسد که گوشت از پوست جدا شده است ، این زخم که از رطوبات بوده عامل مولد آن را نوعی ویروس دانسته اند معالجه آن با داروهای خشک کننده وشستشو با اسید فنیک رقیق شده و محلول نمک طعام است که به طور یک در میان یکبار با محلول رقیق اسید فنیک و یکبار با محلول نمک طعام شستشو می شود . به علاوه صاحب این زخم باید از غذاها و داروهای گرم و خشک استفاده کند و بهتر است به جای چایی از دم کرده دارچین و زنجبیل بخورد ظرف دو سه روز زخم دهان مداوا می گردد. برفک دهان یک نوع عفونت است که در دهان اتفاق می افتد. یک حالت سفیدک زدن در دهان مانند شکلهای بالا . اگر خودتان نتوانستید در منزل ان را درمان کنید نزد پزشک بروید تا اول علتش را کشف کند ، سپس راه درمان آن را به شما معرفی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha