کد خبر: علائم-و-روش-های-درمان-سرطان-چشم
۱۰ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۱۲
علائم و روش های درمان سرطان چشم

سرطان چشم

اگر جهش سلولها در چشم شما شروع شوند، «سرطان داخل چشم» یا «سرطان چشم اولیه» نامیده می شوند. اگر آنها از جایی جداگانه و خارج از چشم شروع شده و به دیگر قسمت های بدن از جمله چشم، گسترش یابند به آن «سرطان چشم ثانویه» اطلاق می شود.

پیشگیری از سرطان چشم

از آنجایی که تاثیر تابش مستقیم نور آفتاب در بین عوامل محیطی در بروز سرطان های چشمی از سایر عوامل محتمل تر به نظر می رسد، بهتر است افراد به ویژه آنهایی که در مناطق گرمسیر زندگی می کنند یا افرادی مانند کشاورزان که به دلایل شغلی مجبورند ساعت‌ها زیر تابش نور آفتاب باشند، حتما از عینک‌های آفتابی استفاده کنند.

علائم سرطان چشم

سرطان چشم (Eye neoplasms) همیشه دارای علائم آشکار نیست و در برخی مواقع تنها آزمایشات دقیق پزشکی می‌تواند ابتلای فرد به بیماری را شناسایی کند. از جمله علائم این بیماری می‌توان دیدن هاله یا سایه، واکنش پذیری شدید به نور یا دیدن خط و نقطه در افق بینایی(به اصطلاح مگس پران)، ضعف بینایی، از دست دادن دید محیطی، چشمک زدن چشم، ایجاد توده در اطراف کره چشم را نام برد. به وجود آمدن هر نوع ضایعه‌ای که تاکنون وجود نداشته همانند زگیل در پلک، چشم یا صورت که در حال رشد باشد یا شروع به خونریزی یا ترشح کردن کند، می‌تواند از علائم سرطان چشم باشد. سرطان ‌هایی که در نواحی چشم، تومور اربیت، مجاری اشکی، پلک‌ها و نواحی صورت به وجود می‌آیند گروه متفاوتی از انواع سرطان‌ها را شامل می‌شوند که برخی از آن‌ها خیلی راحت قابل درمان بوده و برخی مشکل و پیچیده هستند. از دست رفتن بینایی بدون درد به عنوان شاخص‌ترین علامت ابتلا به سرطان چشم به شمار می‌رود. شایع ترین تومورهای چشمی در داخل کره‌ی چشم ظاهر می‌شوند که شامل ملانوم و لنفوم است این تومورهای چشمی از ملانوپیست‌ها که مسئول تولید رنگدانه‌ها می‌باشد سر چشمه می‌گیرند و سلول‌های رنگدانه دار در مشیمیه، عنبیه و یا جسم مژگانی چشم را درگیر می‌سازد. ممکن  است سرطان چشم نواحی پلک که متشکل از پوست، عضله و اعصاب است را فرا بگیرد که به مراتب نادرتر است. عموما سرطان‌های ثانویه‌ی چشمی از سرطان اولیه شایع تر است، اختلال یا زوال بخش‌هایی از میدان دید محیطی و با مشاهده‌ی جرقه‌های نور یا لکه‌ها و خطوط شناور در مبتلایان به سرطان چشم شایع است. وجود لکه‌های تیره و رو به رشد در عنبیه از برخی از علائم سرطان چشم قلمداد می‌گردد. عموما افرادی که دارای رنگ چشم روشن هستند بیشتر از افراد دارای چشم‌های تیره یا قهوه ای در معرض سرطان چشم هستند.

تشخیص سرطان چشم

در اثر سرطان ملانوما چشم شروع به رشد کرده و از حد عادی خود بزرگتر می‌شود، این بیماری می‌تواند باعث آسیب چشمی دائمی، جداشدن شبکیه و حتی از دست دادن بینایی و با سرایت به سایر بخش‌های بدن، چون کبد، ریه و استخوان باعث مرگ شود. جراح چشم با معاینه، انجام آزمایش، بررسی سوابق خانوادگی، دریافت اطلاعات در خصوص شیوه زندگی فرد، مواد غذایی و داروهایی که مصرف می‌کند می‌تواند ابتلا یا عدم ابتلای فرد به بیماری را شناسایی کند. پزشکان با آزمایش‌های مختلفی از جمله تاباندن نور لیزر بر چشم، بررسی عروق خونی، سونوگرافی چشم، تماشای چش با دوربین فیلتردار، نمونه گیری از بافت چشم با یک سوزن بسیارنازک و در نهایت CT SCAN مغزی بیماری را شناسایی می‌کنند. تشخیص سرطان چشم

انواع سرطان چشم

ملانومای Uvea

این شایع ترین نوع سرطان چشم اولیه است. این اتفاق زمانی می افتد که سلولهای یک تومور در قسمتی از چشم به نام مجرا Uvea تشکیل میشوند. این سه بخش دارد: قسمت رنگی چشم شما که عنبیه نام دارد، جسم مژگانی (که مایع می سازد و به شما کمک میکند تا تمرکز کنید) و لایه مشیمیه که خون را به چشم شما می آورد؛ این لایه جایی است که سلولها معمولا شروع به تغییر و تبدیل به سرطانی شدن میکنند.

رتینوبلاستوما

این شایع ترین نوع سرطان چشم در کودکان است. هرساله تنها در ایالات متحده، در حدود 300-200 مورد کودک مبتلا تشخیص داده میشوند. معمولا در 5 سالگی نشان داه میشود. این بیماری در بخش پشتی چشم به نام شبکیه و زمانی که هنوز کودک در رحم مادر است شروع میشود. به ترتیب که کودک رشد میکند، سلولها که رتینوبلاست نامیده میشوند، از کنترل خارج شده و تشکیل تومور را می دهند. اولین بار ممکن است با دیدن تصویری از کودک متوجه این مورد شوید، چون یکی از مردمک ها متفاوت از دیگری به نظر می آید.

لنفوم داخل چشمی

سیستم لنفاوی شما از گره های لنفاوی ساخته شده است. غده هایی که به شما کمک میکنند تا از شر میکروب ها و مواد زائد خلاص شوید. آنها بخشی از سیستم ایمنی شما هستند و شما آنها را در سرتاسر بدن خود، از جمله در چشمان خود دارید. این نوع نادر از سرطان چشم، در گره های لنفاوی شروع می شود. تشخیص آن می تواند دشوار باشد، چون علائم آن از هر فردی به فرد دیگر متفاوت است.

ملانومای ملتحمه

پوشش خارج کره چشم شما و در داخل پلک، ملتحمه نامیده می شود. این نوع نادر از سرطان، زمانی اتفاق می افتد که یک تومور در این پوشش رشد کند. این می تواند شبیه به یک نقطه روی چشم شما باشد. اگر به سرعت پیدا و درمان نشود، می تواند از طریق سیستم لنفاوی شما به سایر قسمت های بدن نیز گسترش یابد.

سرطان غدد اشکی

این نوع نادر از سرطان زمانی شروع میشود که یک تومور در غددی که اشک چشم را می سازند، ایجاد شود. آنها غدد اشکی Lacrimal Glands نامیده می شوند، و شما آنها را در بالا و کنار هر چشم خود دارید. اغلب اوقات این تومورها در افرادی که در 30 سالگی خود هستند، خود را نشان می دهند.

سرطان پلک

این نوع از سرطان پوست، خود را بر رو یا داخل پلک شما نشان می دهد. شایع ترین شکل از این نوع، «کارسینوم سلول پایه» نامیده میشود. این نوع شایع از سرطان پلک، بر روی پلک پایین و در افرادی که ساعتهای زیادی را در زیر نور آفتاب می گذرانند، رخ می دهد. افرادی که دارای رنگ پوست خیلی روشن و کمرنگ (بور) هستند، بیشتر احتمال دارد تا به آن مبتلا شوند. اغلب اوقات اگر زود تشخیص داده شود، قابل درمان است. سرطان غدد اشکی

سرطان چشم ثانویه

در بیشتر موارد، سرطان در چشم شروع نمی شود، بلکه از جایی دیگر از بدن شما شما شروع و سپس به چشم شما گسترش می یابد، که در نتیجه به آن «سرطان چشم ثانویه» گفته میشود. این نوع از سرطان، در زنان به دلیل گسترش تومورهای سرطان سینه، و در مردان به دلیل سرطان ریه، به چشمان آنها گسترش می یابد. همچنین میتواند از میان سایر نقاط بدن مثل پوست، کلیه، روده بزرگ و تیروئید به چشم شما گسترش پیدا کند.

روش های درمان سرطان چشم

  • درمان جراحی اگر تومور کوچک است و به سرعت رشد نمی کند و برای شما نیز مشکلاتی ایجاد نمی کند، پزشک ممکن است فقط آن را دقیق تر مشاهده کند. اگر این تومور تقریبا بزرگتر از 10 میلی متر و بلندای 3 میلی متر داشته و شروع به گسترش کند، پزشک ممکن است پیشنهاد عمل جراحی برای برداشتن بخشی از چشم یا تخلیه کامل آن را بدهد؛ البته این عمل بستگی به این دارد که چشم شما چقدر از تومور تاثیر پذیرفته است.
  • درمان رادیوتراپی بعد از عمل جراحی، پزشک ممکن است از پرتوهای پرانرژی استفاده کند (معمولا از یک نوع اشعه ایکس). این کار برای از بین بردن هر گونه سلول سرطانی است که ممکن است هنوز در آنجا وجود داشته باشد. اما این کار ممکن است به سلولهای سالم نیز آسیب برساند؛ ممکن است چشمهای شما را خشک کرده، مژه های شما را از بین برده و دید شما را تار گرداند.
  • درمان لیزر تراپی شایع ترین نوع درمان با لیزر، ترموتراپی Transpupillary (TTT) می باشد که یک پرتو شدید و باریک از نور مادون قرمز را بر روی چشم شما متمرکز میکند تا تومور را کوچکتر کند. این روش برای درمان ملانومای چشم مورد استفاده قرار میگیرد، زیرا سلولهای آن انرژی نور را از لیزر جذب میکنند. این روش برای درمان لنفوم داخل چشمی جواب نمی دهد. لیزرتراپی معمولا نسبت به جراحی و یا رادیوتراپی دارای عوارض جانبی کمتری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha