کد خبر: علائم-آبسه-دندان-و-روش-درمان-آن
۲۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۳۰
علائم آبسه دندان و روش درمان آن

علایم آبسه دندان

آبسه دندان (dental abscess) می تواند علائمی چون درد دندان داشته باشد اگر شما شک دارید که به آبسه دندانی مبتلا شده اید در اسرع وقت به یک دندان پزشک مراجعه کنید زیرا به احتمال زیاد در صورتی که درمان نشود بدتر خواهد شد حتی ممکن است موجب آسیب به دندان و از دست دادن آن شود عوارض نادر است ولی ممکن است جدی و بسیار تهدید کننده باشد حتی در رابطه با زندگی فرد نیز می تواند تهدید کننده باشد.

آبسه دندان چیست؟

آبسه مجموعه ای از یک مایع غلیظی به نام چرک می باشد که حاوی سلول های سفید خون و بافت مرده و باکتری (میکروب ها) می باشد علت معمول آبسه عفونت با باکتری است. آبسه دندان مجموعه موضعی از چرک می باشد و آنها را به دو نوع اصلی طبقه بندی می کنند:

  • پری اپیکال این نوع آبسه در پالپ (مرکز دندان) اغاز می شود که این نوع آبسه از شایع ترین نوع ان می باشد این نوع آبسه موجب عارضه ای چون پوسیدگی دندان می شود پوسیدگی دندان بسیار معمول است و موجب خسارت و شکستگی در قسمت های تحتانی دندان در عاج و مینای آن می شود و موجب می شود باکتری به راحتی به مرکز ان حمله کند و موجب عفونت مرکز آن شود. عفونت در پالپ موجب پیشرفت آبسه دندانی می شود گاهی آبسه پری اپیکال در دندان پیشرفت کرده و موجب می شود که عصب دندان بمیرد. به عنوان مثال هنگامی که دندان آسیب می بیند. بافت مرده در داخل دندان بیشتر در معرض عفونت باکتریایی واقع می شود.
  • پرودنتال این نوع آبسه در داخل لثه که در ساختارهای نگهدارنده ی دندان ایجاد می شود و اغلب به عنوان یک عارضه از بیماریهای لثه (بیماری پرودنتال) توسعه می یابد که موجب عفونت یا التهاب بافت های اطراف دندان می شود. بیماری لثه سبب می شود که لثه به ارامی از دندان جدا شود و این مکانی را فراهم می کند که این فضا با باکتری ها پر شده و موجب آبسه می شود آبسه دندان ممکن است به عنوان یک عارضه به دندان صدمه بزند موجب توسعه بیماری لثه می شوند و این آبسه های پرودنتال گاهی به نام جوش لثه خوانده می شوند که موچب توسعه تورم می شوند.

علائم آبسه دندان چه می باشد؟

علائم به طور معمول شامل یک یا بیشتر موارد زیر هستند:

  • درد دندان که ممکن است هر لحظه بدتر شود و این دردها بسیار شدید و ضربان دار است.
  • تورم لثه که ممکن است بسیار به لمس لثه حساس باشد.
  • تورم صورت در روی آبسه یکی دیگر از علائم است که پوست روی آبسه قرمز و ملتهب می شود.
  • در ان قسمتی که آبسه ایجاد شده دندان اسیب دیده حتی ممکن است لق شود.
  • ایجاد درجه حرارت (تب) بالا و یک احساس ناخوشی در فرد ایجاد می شود.
  • در موارد شدید اسپاسم عضلات فک در فرد ایجاد می شود.

علایم آبسه دندان

روش درمان

3 روش آبسه دندان را برای شما شرح می‌دهیم:

  • معالجه اولیه یک دندان پزشک در اسرع وقت باید چرک را تخلیه کند تا علائم اولیه تسکین یابند و به همین دلیل یک حفره در داخل دندان ایجاد می کند که تمامی چرک های موجود در آبسه تخلیه شوند و گاهی اوقات دندان پزشک یک انتی بیوتیک تجویز می کند تا تمامی چرک ها و باکتری های موجود در حفره برطرف شوند.هر چند در اکثر موارد چرک را از طریق تجویز انتی بیوتیک سعی می کنند رفع کنند و نیازی به تخلیه چرک نیست. در صورتی که شما در مراجعه به دندان پزشک تاخیر داشته باشید پزشک یا پرستار برای جلوگیری از بدتر شدن و بزرگ شدن آبسه انتی بیوتیک تجویز می کنند.با این حال انتی بیوتیک کاملا چرک را خشک نمی کند و یک راه درمانی قطعی محسوب نمی شود و شما باز هم نیاز دارید به یک دندان پزشک مراجعه کنید و هم چنین شما می توانید تا زمانی که درمان کامل می شود و آبسه تخلیه می شود از پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کنید که هر دو می توانند با هم مصرف می شوند زیرا هر کدام به تنهایی برای از بین بردن درد کافی نیست بعضی افراد نیاز به مسکن قوی برای رفع درد دارند.
  • درمان پری اپیکال درمان برای این نوع آبسه به طور معمول درمان کانال ریشه می باشد. هدف از این درمان نجات و باز گرداندن بخش داخلی و مرده و آسیب دیده از یک دندان می باشد به طور خلاصه پزشک در دندان حفره ای ایجاد می کند و این اجازه را می دهد تا تمامی چرک موجود از طریق دندان خارج شود و سپس بافت مرده را نیز بر می دارد. به دنبال آن ریشه دندان را پر می کنند تا آن فضا پر شود و از عفونت مجدد جلوگیری می کند. نکته:حتی اگر درد دوباره به علت ایجاد چرک ایجاد شود باید کانال ریشه درمان شود که به دلیل عفونت و آبسه درد ها به طور قاطعانه ای باز خواهد گشت مگر انکه به ان رسیدگی شود.
  • درمان پرودنتال پس از انکه چرک تخلیه می شود دندان پزشک ممکن است کاملا حفره را تمیز کند ممکن است دندان پزشک سطوح ریشه را صاف کند برای انکه لثه در محل دندان و آبسه به سرعت بسته شود تا باکتری تجمع نیابد اگر شما به طور مرتب دچار آبسه های پرودنتال می شوید به یک جراح دهان مراجعه کنید تا شکل لثه را تغییر دهد.

چشم انداز این بیماری چگونه است؟

در صورت درمان چشم انداز خوب است البته در صورتی که دندان نشکسته باشد چون در این صورت می تواند چرک را در خود ذخیره کند. در صورتی که درمان نشود آبسه ممکن است بر روی سطح پوست و یا در داخل دهان علائمی ایجاد کند یا کانالی در محل تجمع چرک در دهان با پوست ایجاد کند. سایر عوارض نادر است. با این حال آبسه ها می توانند جدی حتی در موقعیت های نادر کشنده باشد که عبارتند از:

  • استئومیلیت گسترش عفونت به استخوان های اطراف
  • سینوزیت گسترش عفونت به سینوس نزدیک به استخوان صورت
  • کیست دندانی که حفره ای پر از مایع می باشد.
  • ترومبوز سینوس کاورنو _عفونت و لخته شدن خون در رگهای خونی مغز که بسیار خطرناک است.
  • یک عامل جدی که مشکلی است که حیات فرد را تهدید می کند و ان عفونت کف دهان است که به صورت و مغز و گردن سرایت می کند ک این مسئله بسیار جدی است.

علائمی که نشان می دهند بیماری در حال پیشرفت است و شما باید به پزشک مراجعه کنید.:

  • اگر دمای بدن شما بالاست و احساس ناخوشی می کنید.
  • اگر در باز کردن دهان خود و بلع و تنفس نیز دچار مشکل هستید.
  • ایجاد تورم در کف دهان و صورت یا فک
  • درد شدید با وجود مصرف مسکن با حداکثر دوز
  • داشتن عفونت گسترش یافته در ناحیه صورت

ممکن است عوارض بیماری در افراد دیابتی یا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر می باشد.برای مثال در افرادی که مبتلا به ایدز یا افرادی که شیمی درمانی کرده اند یا طحال خود را برداشته اند یا افرادی که دارای مصرف کننده داروهای کورتون هستند و افرادی که به کم خونی داسی شکل مبتلا هستند.

ایا آبسه دندان قابل پیشگیری است؟

عوارض حاصله از آبسه دندان قابل پیشگیری است برای مثال پوسیدگی دندان یا بیماری لثه که هر دو را با بهداشت دهان و دندان می توان رفع کرد و به طور خلاصه این به این معنی است که به طور مرتب مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید و موارد دیگر که شامل موارد زیر است:

شستشوی دهان و تمیز کردن زبان و مصرف یک رژیم غذایی سالم که شامل محدود کردن غذاهای شیرین است و ترک سیگار که بهداشت دهان و دندان را شامل می شود و دندان ها حداقل باید سالی یک بار معاینه شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha