کد خبر: صدای-فک-و-روش-های-درمان-آن
۲۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۵۶
صدای فک و روش های درمان آن

سیاری از افراد در هنگام باز کردن یا بستن دهان خود صدایی را می شنوند. این صدا گاهی هنگام خوردن یا صحبت کردن بسیار بلند به نظر می رسد و ممکن است موجب خجالت زدگی در مقابل دیگران گردد.

صدای فک از کجا می آید؟

برخی از افراد هنگام خوردن غذا و یا صحبت کردن صدای فک (jaw) خود را می شنوند که به غلط علت آن را صحبت کردن زیاد و یا خوردن بیش از حد ته دیگ و غذاهای سفت می پندارند که این موارد چندان صحیح نیست. دلیل ایجاد صدا در فک جا به جایی فک می باشد . بسیاری از افراد دندانهای نا مرتب دارند و وقتی قرار است دندان های دو فک بالا و پایین چفت شود ، فک دچار حرکت نابه جا می شود و این امر به تدریج سبب تخریب سطح مفصلی فک می گردد. تخریب سطح مفصلی، سبب سر خوردن زائده فک پایین از روی فک بالا می شود و موجب ایجاد صدا در فک می گردد. چه هنگامی به پزشک خود مراجعه کنید.
  • اگر درد یا ناراحتی همراه با صدای تق تق در هنگامی که فک را باز و بسته می کنید وجود داشته باشد.
  • دندان قروچه داشته باشید.

علایم صداهای غیر معمول فک

عضلاتی که حرکات فکهای شما را کنترل می کنند ، با هماهنگی بسیار با یکدیگر کار می کنند و بدین ترتیب به شما مجال می دهند تا فک خود را به آرامی و بدون مشکل و سر و صدا باز و بسته کنید . اما اگر این ماهیچه ها خسته شوند و یا از آنها زیاد استفاده شود و یا اگر به جویدن غذای سفتی بپردازید ، آنگاه دیگر آنها به خوبی کار نخواهند کرد ، یکی از آنها فکتان را به یک سو می کشد و دیگری به سوی دیگر و در کل دیگر به صورت هماهنگ فعالیت نمی کنند ، در این هنگام است که فک به سر وصدا می افتد . دندانپزشکان می گویند ایجاد صدا توسط فکها شایع است . آنچه موجب بروز مشکل و عصبانیت می شود، نزدیکی فک و گوش است. در برخی موارد این معضل همراه با علائمی دیگر بروز می کند که از آن جمله است سردرد، گردن درد، سفتی و یا دشواری باز کردن و بستن دهان. مشکل خطیر تر، بیماری مفصل فک ها و صداهای غیر معمول فک است. مشکل در این مفصل هنگامی بروز می کند که عضلات و رباط های حمایتی آن دچار کشیدگی و بی سامانی شوند. اگر قسمت های استخوانی در وضعیت مناسبی قرار نگیرند آنگاه ممکن است بر روی یکدیگر سائیده شوند. دندان قروچه و سائیدن دندان ها بر روی یکدیگر در هنگام خواب احتمال بروز مشکلات دیگر را افزایش می دهد. این وضعیت نه تنها یکی از شایع ترین مشکلات دندانپزشکی است، بلکه 90 درصد مبتلایان به بروز صداهای فکی، دچار دندان قروچه می شوند که خود می تواند موجب تغییر شکل فک و اسیب به آن شود. صداهای غیر معمول فک

تسکین علایم صداهای غیر معمول فک

صداهای فک تحریک کننده اند ، چرا که شنیده می شوند. اما تا هنگامی که درد صورت و یا تغییر شکل عضلات و یا استخوان های فک رخ ندهد ، پزشکان کار زیادی نمی توانند انجام دهند. در اینجا توصیه هایی برای کاهش سر وصدای فکها بیان خواهند شد.
  • آدامس نجوید جویدن آدامس موجب کشیدگی مداوم ماهیچه ها و مفاصل فک می شود.
  • غذاهای سفت نخورید هرگز گوشت و سبزیجات سفت نجوید و از خوردن ساندویچ های پهن بپرهیزید. چرا که این ها فشار زیادی برفک وارد می آورند.
  • به دندانپزشک مراجعه کنید از وی بخواهید مشکلات دندان و فکها شما را بررسی کند.

علایم مشکلات فک

آنچنان که خود می دانید استخوان فک به استخوان های سر متصل است . مفصلی که مردمان عادی به آن مفصل فک می گویند پزشکان مفصل تمپور و مندیبورلار می نامند. این مفصل در حوزه ی دندانپزشکی یکی از نواحی پر ابهام است . علل و اثرات مشکلات این ناحیه نیز بسیار گیج کننده اند . یکی از علایم بیماری های مفصل فک درد در صورت و یا سر است. همچنین ممکن است در هنگام باز و بسته نمودن دهان صدای تق تق مانندی ایجاد کند، البته وجود این صدا حتما به معنی بیماری مفصل فک و دهان نمی باشد. این مفصل ممکن است ملتهب و متورم شود. مفصل آسیب دیده ممکن است در حالت باز یا بسته قفل شود. عضلات و رباط های این ناحیه نیز ممکن است کشش پذیری خود را از دست داده و موجب عقب کشیدگی چانه شوند. جراحات این مفصل هم چنین ممکن است موجب سر درد، دندان درد و یا ایجاد صدای زنگ در گوش شوند. درد عضلات و رباط های فک ممکن است در همان ناحیه باشد و یا به ماهیچه های دیگر مناطق نظیر گردن وشانه نیز نیز سرایت کند. علل بیماری های مفصل فکها بسیارند. این مشکل می تواند آرتریت باشد که در تمامی مفاصل بدن احتمال بروز دارد . عدم وجود نظم در قرارگیری دندان ها نیز می تواند موجب وارد آمدن صدماتی به فک شود. در نهایت عفونت های سینوس و یا دندان درد می توانند موجب وارد آمدن فشار بر عضلات صورت شده حالتی به وجود آورند که ممکن است با بیماری های فک اشتباه شود. مشکل صدای فک

درمان مشکل صدای فک

از آنجا که منابع احتمالی متعددی در این مشکل نقش دارند ، برای تسکین آلام می توان اقدامات متعددی انجام داد . پیش از آنکه که به پزشک مراجعه کنید نکاتی وجود دارند که باید از آنها آگاه شده و آنها را امتحان کنید .
  • جراحی آخرین راه است هرگز در اولین گام تقاضای جراحی نکنید. در ابتدا پزشک باید عوامل دخیل در بروز مشکل را تعیین کند . جراحی اصولا آخرین راه حل است. در ابتدا شما می توانید با مصرف مسکن درد را از بین ببرید . صداهای غیر معمول فک
  • بر روی چانه فشار نیاورید در صورتی که از درد فک رنج می برید بهترین وضعیت برای خوابیدن ، خوابیدن به پشت و یا به پهلو است . خوابیدن بر روی شکم بیشترین فشار را به گردن و چانه وارد می اورد .
  • تنش را از خود دور کنید شمار زیادی از افراد هنگام وارد آمدن استرس ، عضلات صورت و گردن را منقبض می کنند . سعی کنید به صورت خودآگاه عضلات این ناحیه را شل کنید به ویژه هنگامی که به کار می پردازید . در این شرایط در حالی که دهان بسته است ، دندان های بالا و پایین از یکدیگر جدا می شوند .
  • از محافظ دهان استفاده کنید یک دندان پزشک که مشکلات فک را درمان می کند می تواند ابزار ویژه ای برای برطرف نمودن مشکل در اختیار شما قرار دهد که فشار را از روی فک برداشته عضلات صورت را آرام و شل کند . یک گیره محافظ که در انتهای فک ، در دهان ، قرار می گیرد .
  • به یک متخصص مراجعه کنید به یک جراح فک و صورت و یا دندانپزشک با سابقه کار در این زمینه مراجعه کنید.
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با جراحی فک و دهان “ جراحی فک و دهان ” را مطالعه کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha