مدیریت زمان یعنی چه؟
در طول تاریخ، زمان و ابعاد مختلف آن، مورد توجه انواع تمدنها بوده و امروزه این توجه بیش از پیش وجود دارد. گونهای که فناوریهای نو، محیطی فراهم آوردهاند که در کوتاه مدت میتوان به اطلاعات بیشماری دسترسی پیدا کرد و کارها را بسیار سریع تر و آسان تر از پیش انجام داد. با این وجود، تمایل سرعت عمل در انجام کارها روز به روز بیشتر میشود. با چنین تمایلی این احساس به وجود میآید که از زمان عقب مانده ایم و نمیتوانیم از زمان به طور موثر بهرهمند شویم. هیچگاه از اینکه وقت کافی برای انجام کارها و پیشرفت در زندگی ندارید شکایت نکنید. شما همان تعداد ساعت در روز را در اختیار دارید که افراد موفقی مانند هلن کلر، پاستور، البرت اینشتین و پروفسور حسابی داشتهاند. تفاوت در روش، ترتیب و نحوهی مدیریت زمان است که باعث افزایش یا کاهش کارایی افراد میشود. در این مقاله قصد داریم تا روشها و رویکردهایی که درونمایهی آن کار و تفکر هوشمندانه است را با شما در میان بگذاریم. اولویتبندی، قانون طلایی مدیریت زمان است. هر روز دو یا سه کار را که اهمیت بیشتری برای تکمیل شدن دارند را شناسایی کنید و سعی کنید تا قبل از امور دیگر به آنها بپردازید. این مرحله بیشترین تغییر در جهت افزایش زمان را به دنبال دارد.
برنامه ریزی در زندگی شخصی و حرفهای متفاوت از هم انجام میشوند. روش برنامهریزی مناسب خود را انتخاب کنید. از هر روش که استفاده می کنید توجه کنید که باید انتظارات خود را برآورده کنید و همچنین به یاد داشته باشید تعداد ساعات محدودی در یک روز وجود دارد. سعی نکنید به نتایج ماورائی قابلیتهای خود دست یابید.
برخی افراد تصور میکنند که با کاهش زمان خواب شان میتوانند کارهای بیشتری انجام دهند اما چنین روشی نه تنها باعث بهره وری بیشتر نمیشود بلکه تمرکز را تا حد زیادی کاهش میدهد. اکثر افراد برای داشتن عملکرد بهینه ی مغزی و بدنی نیاز به ۷ تا ۸ ساعت خواب روزانه دارند.
نه گفتن را یاد بگیرید و همواره پذیرای بازدیدکنندگان نباشید. با بستن در اتاق یا حذف ارتباط بصری میتوانید به بازدیدکننده بفهمانید که شما مشغول هستید. راه دیگر برای کاهش مزاحمتها جواب ندادن به تلفن است. تماسهای تلفنی قطار افکار را از حرکت بازمیدارند.
در هنگام انجام کار به بهره ور بودن تأکید کنید نه مشغول بودن. تمرکز بر بهره وری کیفیت کار و عملکرد را افزایش میدهد. تهیه یک فهرست اولویتبندی شده از کارها به شما کمک میکند که بهرهور باشید.
برای تکمیل و اتمام کارهایتان محدودیت زمانی قرار دهید و سعی کنید تفکر اشتباه “این کار را شروع میکنم و تاجایی ادامه میدهم که تمام شود” را با “این کار را تا سه ساعت تمام میکنم” جایگزین نمایید.
برخی افراد تصور میکنند که با کاهش زمان خواب شان میتوانند کارهای بیشتری انجام دهند اما چنین روشی نه تنها باعث بهره وری بیشتر نمیشود بلکه تمرکز را تا حد زیادی کاهش میدهد.
نظر شما