کد خبر: شیرین-کننده-ملاس
۱۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۰۰
شیرین کننده ملاس

ملاس چیست؟

ملاس (Molasses) یک نوع شیرین کننده است که به عنوان یک فرآورده فرآیند تولید شکر تهیه خواهد شد. در ابتدا چغندر قند یا نیشکر خرد شده و عصاره آن استخراج می‌شود. سپس عصاره جوشانده شده و به شکل کریستال‌های شکر در می‌آید که از مایع خارج می‌شود. این ماده شربت غلیظ و قهوه‌ای رنگی است که پس از استخراج شکر، باقی می‌ماند. این فرآیند چندین بار تکرار شده و هر بار نوع دیگری از ملاس تولید می‌شود.

معرفی انواع مختلف این شیرین کننده

انواع مختلفی از این شربت وجود دارد که در رنگ، غلظت، طعم و قند با یکدیگر تفاوت دارند.
  • ملاس روشن: این شربت از اولین جوش تهیه شده و در رنگ روشن‌ترین و در طعم شیرین‌ترین است. این نوع از شیرین کننده ملاس اغلب در پخت و پز استفاده می‌شود.
  • ملاس تیره: این شربت از جوش دوم تهیه شده و غلیظ‌تر، تیره‌تر و کم شیرین‌تر از انواع دیگر آن است. این نوع از شیرین کننده ملاس می‌تواند در پخت و پز استفاده شود اما رنگ و طعم متمایزی ایجاد خواهد کرد.
  • Blackstrap: این شربت پس از جوش سوم به وجود آمده و غلیظ‌ترین و تیره‌ترین نوع ملاس است که طعم تلخی هم دارد. ملاس Blackstrap شایع‌ترین شکل غلیظ شده آن بوده و حاوی بیشترین ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد. به همین دلیل است که دارای بیشترین مزایای سلامتی می‌باشد.
  • سولفوره و غیره سولفوره: شیرین کننده ملاس با برچسب سولفوره دارای دی اکسید گوگرد است. دی اکسید گوگرد به عنوان یک نگهدارنده عمل کرده و مانع از خراب شدن آن می‌شود. سولفوره‌ها نسبت به محصولات غیره سولفوره دارای شیرینی کمتری هستند.
  • انواع دیگر: ملاس می‌تواند از ذرت خوشه‌ای، انار، خرنوب و خرما نیز تهیه شود.

تغذیه و مواد مغذی موجود در ملاس

برخلاف شکر تصفیه شده، شیرین کننده ملاس نیز حاوی برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. مواد مغذی موجود در 40 گرم یا حدود دو قاشق غذا خوری از این شیرین کننده شامل موارد زیر می‌باشد:
  • ویتامین ب 6: 14 درصد از RDI
  • کلسیم: 8 درصد از RDI
  • پتاسیم: ۱۶ درصد از RDI
  • مس: 10 درصد از RDI
  • آهن: 10 درصد از RDI
  • منیزیم: 24 درصد از RDI
  • منگنز: 30 درصد از RDI
  • سلنیوم: 10 درصد از RDI
دو قاشق غذاخوری نیز حاوی حدود 116 کالری می‌باشد که همه از کربوهیدرات‌ها و عمدتا شکر است. بنابراین، حتی اگر حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد، به یاد داشته باشید که این قند نیز بسیار زیاد است. مصرف بیش از حد شکر می‌تواند برای سلامتی بسیار مضر باشد. مصرف زیاد قند با برخی از بزرگترین مشکلات بهداشتی جهان، از جمله چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی مرتبط است، بنابراین اگر هدف شما از خوردن ملاس صرفا جهت دریافت مواد مغذی می‌باشد، آن را به رژیم غذایی خود اضافه نکنید، زیرا بهترین راه برای دریافت مواد مغذی، خوردن غذاهای کامل است، اما اگر قصد مصرف شکر را دارید، این شیرین کننده قطعا یک جایگزین سالم محسوب می‌شود.

فواید مصرف شیرین کننده ملاس

شواهد محدودی در مورد اثرات سلامتی ملاس در دسترس است اما مواد مغذی موجود در آن با چندین مزایای بهداشتی مرتبط است. در این قسمت از مقاله به معرفی فواید این شیرین کننده خواهیم پرداخت:
  • سلامت استخوان: این شربت حاوی مقدار قابل توجهی از کلسیم بوده که نقش مهمی در سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان دارد. همچنین دارای منبع خوبی از مس، آهن و سلنیوم می‌باشد که همگی باعث حفظ سلامت استخوان می‌شوند.
  • سلامت قلب: شیرین کننده ملاس منبع خوبی از پتاسیم است که باعث افزایش فشار خون طبیعی و کمک به حفظ سلامت قلب می‌شود. طبق مطالعات انجام شده بر روی موش، مصرف این شربت باعث افزایش HDL یا کلسترول خوب می‌شود، اما صحت این موضوع بر روی انسان هنوز تایید نشده است.
  • قند خون: ملاس ممکن است به ثبات قند خون سالم در بزرگسالان کمک کند. یک مطالعه نشان داد که مصرف این شیرین کننده همراه با مواد غذایی حاوی کربوهیدرات منجر به کاهش قند خون و میزان انسولین (به نسبت مصرف مواد غذایی به تنهایی) خواهد شد. افراد مبتلا به دیابت ممکن است بخواهند یک شیرین کننده کم کالری مانند استویا یا اریتیتول را انتخاب کنند.
  • آنتی اکسیدان‌ها: با توجه به تحقیقات انجام شده، شیرین کننده ملاس Blackstrap حاوی آنتی اکسیدان بسیار زیادی است که میزان آن حتی بیشتر از عسل و سایر شیرین کننده‌های طبیعی مانند شربت افرا و شهد آگاو می‌باشد.
فواید مصرف شیرین کننده ملاس

اثرات جانبی استفاده از این شیرین کننده

افرادی که از ملاس در حد تعادل استفاده می‌کنند، دچار مشکل نشده و ایمن می‌باشند. توجه داشته باشید اگر چه شیرین کننده ملاس یک جایگزین مناسب برای شکر تصفیه شده می‌باشد، اما مصرف بیش از حد هر قند اضافی می‌تواند اثرات منفی بر روی سلامتی انسان داشته باشد. افرادی که مبتلا به دیابت هستند نیز ممکن است از مصرف آن پرهیز نمایند. مصرف بیش از حد ملاس می‌تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند و فرد را دچار اسهال نماید، بنابراین اگر فرد، مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر یا مشکلات گوارشی باشد، بهتر است از مصرف آن اجتناب کند. به طور کلی مصرف شیرین کننده ملاس برای اکثر افراد مشکلی به وجود نخواهد آورد، اما باید در حد تعادل مصرف شود.

تفاوت ملاس و شکر

ملاس حاوی مواد مغذی مهم و آنتی اکسیدان‌ها می‌باشد، از این رو گزینه بهتری از شکر تصفیه شده محسوب می‌شود، اما باز هم مقدار قند آن زیاد می‌باشد و در هنگام مصرف بیش از حد می‌تواند مضر باشد. در کارخانه‌های ایران از ملاس برای تهیه الکل، سرکه و علوفه استفاده می‌شود. پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با رژیم غذایی “ رژیم غذایی و عوارض رژیم گرفتن ” را مطالعه کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha