کد خبر: شمارش-نبض-در-تمرینات-ورزشی-چگونه-است؟
۸ دی ۱۳۹۹، ۱۷:۱۴
کاربرد شمارش نبض در تمرینات ورزشی

شمارش نبض

ابتدا باید بتوانید بهترین محل را برای شمارش نبض (Heartbeat) پیدا کنید. با استفاده از هر فعالیتی که مایل به انجام آن هستید به مدت ۱ دقیقه فعالیت کنید. این فعالیتها می تواند شامل پیاده روی مختصر یا بالا رفتن از چند پله شود. هدف از اجرای این فعالیتها نیز بالا بردن ضربان است. حال، نقاط زیر را در بدن بیابید.سرخرگ رادیال (Radial) واقع در مچ دست. این سرخرگ دقیقاً داخل استخوان مچ و در کنار مفصل شست است.سرخرگ کاروتید (Carotid) واقع در یک طرف گردن. این سرخرگ در بالای ترقوه یا در زیرآرواره واقع شده است.بخاطر بسپارید که در حین اجرای این آزمایش، هر دو سرخرگ کاروتید را با یکدیگر لمس نکنید و نبض هردوی آنها را با هم اندازه گیری نکنید زیرا این عمل موجب قطع جریان خون مغز می شود.همچنین با لمس سرخرگ تمپورال واقع در یک طرف پیشانی (گیج کاه) که دقیقاً در جلوی گوش واقع شده است. باز هم باید متذکر شویم که فقط بر یک طرف فشار وارد آورید.

نحوه شمارش نبض با لمس مچ دست

اکثر مردم ترجیح می دهند که برای اندازه گیری نبض خویش به سرخرگ رادیال واقع در مچ دست متوسل شوند. اگر شما هم برای شمارش نبض خویش از این سرخرگ کمک میگیرید به این روش عمل کنید: ساعت مچی را به مچ دست ببندید بنابراین هنگامی که کف دست شما به طرف بالا قرار میگیرد می توانید صفحه ساعت را بخوبی ببینید. سپس، مچی را که به آن ساعت بسته اید در کف دست دیگر قرار دهید در نتیجه مچ دست در داخل دو خط میان شست و انگشت نشان، قرار میگیرد اجازه دهید که نوک انگشت ها به طرف شست خم شوند. حال انگشت سوم و چهارم شما بر روی نبض قرار خواهند گرفت. لایه های پوستی نرم واقع در انتهای این انگشتها، کاملاً بر روی شیار مچ دست قرار خواهند گرفت. همین لایه نرم انگشت میانی است که نبض را احساس میکند. اگر با استفاده از همین قسمت، فشار مختصری بر روی مچ دست وارد آورید، بخوبی قادر به یافتن نبض خود خواهید بود. اگر در ابتدای این آزمایش، موفق به پیدا کردن نبض نشدید، وحشت زده نشوید زیرا موفقیت در این عمل به چند دقیقه تمرین نیاز دارد. آنچه با هر ضربه احساس می کنید، جریان خون نیست بلکه موج نبض است که در طول سرخرگها و در حدود ۵۵۰ – ۳۳۹ سانتی متر در ثانیه حرکت میکند. پزشکان و پرستاران با استفاده از یکی از این متدها اقدام به شمارش نبض میکنند:۱- شمارش نبض به مدت ۱ دقیقه و ۲- شمارش نبض به مدت ۳۰ ثانیه و ضرب کردن عدد حاصل در ۲. و ۳- شمارش نبض به مدت ۱۵ ثانیه و ضرب کردن عدد حاصل در چهار

شمارش نبض در تمرینات ورزشی

شمارش نبض در ورزش

ما روش دیگری را برای شمارش نبض در ورزش توصیه می کنیم که عبارتست از شمارش نبض به مدت ۹ ثانیه و افزودن یک صفر به عدد حاصل. این عمل را به یک دلیل خوب انجام می دهیم. شمارش نبض در مدت زمان طولانی تر، صحیح تر است و برای گرفتن نبض فرد در حال استراحت ایده آل است، اما شمارش نبض در مدت زمان طولانی نمی تواند مانند گرفتن نبض در مدت ۹ ثانیه پس از اجرای تمرینات، بیانگر چگونگی واکنشهای فرد در مقابل تمرینات باشد. سپس نبض (قلب) با سرعتی به تپش می افتد که تقریباً تلاش و کوششی را که در طی اجرای حرکات به آن دسته یافته اید، منعکس میکند.نبض در مدت ۱۵ ثانیه از نقطه اوج خود سقوط میکند و این سقوط پس از گذشت ۳۰ یا ۹۰ ثانیه بیشتر می شود. تفاوت میان اندازه گیری سرعت نبض بلافاصله پس از اجرای تمرینات و یک دقیقه پس از اجرای تمرینات، می تواند به اندازه ۳۰ ضربه باشد.اکنون می توانید با شمارش نبض در مدت ۹ ثانیه و افزودن یک صفر به جلوی عدد حاصل، تعداد نبض خود در مدت ۱ دقیقه را بدست آورید و در مدت کوتاهی ریتم نظم را بدست آورید. هنگامی که نبض شما بر یک دقیقه زمانی (در یکی از علائم ۵ ثانیه ای) منطبق می شود، می توانید شمارش نبض را آغاز کنید.هنگامی که دومین دست شما از علامت ۵ ثانیه ای عبور کرد، می توانید شمارش را از صفر آغاز کنید. اگر در شمارش خود عدد صفر را حذف کنید حتماً در محاسبات خویش دچار اشتباه خواهید شد. سپس تعداد نبض را در مدت ۹ ثانیه، بشمارید. اگر شما برای رساندن سرعت ضربان نبض خویش به ۱۲۰ ضربه در دقیقه به فعالیت کمی نیازمند بودید، باید در وضعیت ضعیف جسمانی قرار داشته باشید. اما اگر پس از اجرای ۳ مرحله تمرین، سرعت ضربان قلب شما از ۱۲۰ ضربه در دقیقه بیشتر شد و در سراسر مدت اجرای مراحل تمرینی احساس آرامش و راحتی کردید، حتماً از وضعیت بسیار خوب فیزیکی برخوردار هستید. این آزمایش نبض برای اهداف مورد نظر ورزشی بسیار خوبست و یک آزمایش پزشکی بشمار نمی رود و منجر به تشخیص هیچ چیز نمی شود.

این آزمایش نشانگر چیست؟

آنچه این آزمایش می تواند انجام دهد، ظهور هرگونه علائم مربوط به مقاومت و پایداری ضعیف بدنی است که ممکن است قبلاً به آن توجه نکرده باشید و نشان دهد که سطح تناسب جسمانی نیز می تواند راهنمائی دقیقی را به شما ارائه دهد اگر تمام مراحل آزمایشی را طی کرده اید، سرعت ضربان قلب شما از ۱۲۰ ضربه در دقیقه تجاوز نکرده و در انتهای آزمایش نیز بسرعت توانستید ضربان اولیه خویش را بدست آورید، باید گفت که از نظر جسمانی در وضعیت خوبی قرار دارید و می توانید یک برنامه مستحکم و استوار را آغاز کنید حال اگر قبل از پایان مجبور بودید که از اجرای آنها دست بکشید، باید گفت که به یک برنامه پیشرفته نیاز دارید تا بتوانید در یک سطح ۲ خوب جسمانی قرار بگیرید. البته لازم به یادآوری است که در اجرای آزمایش با شکست مواجه نشده اید، بلکه اطلاعات مهم و با ارزشی در مورد سطح فعلی و مربوط به پایداری و مقاومت در اجرای تمرینات جمع آوری کرده اید به هرحال، شما آماده اجرای برنامه ای هستید که مناسب با نیازهای خاص شما طراحی شده است. این برنامه دارای دو قسمت است. قسمت اول با اجرای تمرینات منظم روزانه و بررسی مشکلاتی که در واکنش نسبت به آزمایش ظاهر می شود، ارتباط می یابد. قسمت دوم مربوط به مجموعه ای از ورزش ها و تمرین های ساده می شود که با صرف ۱۰ دقیقه در روز و ۳ بار در دقیقه ، موفق به اجرای آنها خواهید شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha