کد خبر: شرطی-شدگی‌های-غذایی-در-خام-گیاهخواری
۲۷ شهریور ۱۳۹۹، ۱۹:۴۳
شرطی شدگی‌های غذایی در خام گیاهخواری

خام گیاهخواری

هر تغییر پس از شرطی شدگی‌های روانی و جسمی بدون شک طبعاتی خواهد داشت. ترک عادت‌های عجیب غذایی و منوهای روزانه مصرف خانواده که هر بخش آن را که بخواهیم تحلیل کنیم با هزاران سوال بی‌جواب روبرو خواهیم شد. تغییر شیوه غذایی پخته خواری به گیاهخواری (Vegetarianism) یا خام گیاهخواری هم به طبع همین موارد فرد را وارد گذر از شرطی شدگی‌هایی روانی و جسمی می کند. شرطی شدگی هایی که نتیجه و محصول سال های زندگی است که در آن شیوه پخته خواری و غذای پخته، گوشتی و … رسم بوده است. حال فرد می خواهد شیوه ای تازه را پیش بگیرد اما این انتخاب جسم را وارد یک نوع شوک زدگی می کند که با استمرار و کمی زمان دهی این شوک آرام آرام برطرف شده و بدن به شرایط تازه خودش را وفق می دهد و بعد از مدتی که از خام گیاهخواری گذشت این پیش واکنش ها نیز از بین می رود.

واکنش‌های روانی روزهای اول خام گیاهخواری

تا دیروز اینگونه بوده که شما به خانه می آمدید و بوی غذا کل خانه را پر کرده بود. شیره معده ترشح می شد و این تحریک شما را آماده غذا خوردن می کرد. غذای پخته شده با روغن و درجه حرارت بالا حال ترکیبی گیاهی یا گوشتی آماده بوده و شما با ولع در ظرف کمتر از 15 دقیقه میز غذاخوری را خالی می کنید و سنگین جلوی تلویزیون می نشنید و چای می خوردید و بدون تحرک خاصی به رختخواب می رفتید و صبح زود هم بیدار می شدید و به سر کار می رفتید و … این داستان هر روز تکرار شونده زندگی بسیاری از ماها بود. اما امروز تصمیم گرفتید که شیوه تازه ای را آغاز کنید، وقتی به خانه می آیید خبری از بوی غذا نیست. مغز شما به خاطر شرطی شدگی به دنبال بوی آن می گردد و بر اساس همان شرطی شدگی شیره معده ترشح می شود اما پاسخی بر اساس روال روزهای گذشته دریافت نمی کند. تا دیروز برای بدن و مغز، سیب و پرتقال برای تفنن مصرف می شد اما از امروز به عنوان وعده غذایی مصرف می شود! در روزهای اول خام گیاهخواری این اولین گره مغزی بدن نسبت به تغییر رفتار غذایی شما خواهد بود. فرض بگیریم که سی سال پخته خواری کرده اید و حال می خواهید شیوه غذایی تان را عوض کنید سی سال مغز شما، انواع کباب، خورشت ها، برنج و … را به اسرار شما غذا می پنداشته و حال باید این روند تغییر یابد و موادی گیاهی آن‌ هم تازه را به عنوان غذا بپذیرد. در روزهای اول خام گیاهخواری باید کمی مدارا کنید آرام آرام این تغییر اتفاق می افتد و بر اساس تجربه کمتر از 2 هفته شرایط وفقی اتفاق می افتد و در صورت تداوم 40 روزه شما روند تازه را جایگزین روند قدیمی کرده اید و مغز شیوه خام گیاهخواری را به عنوان شیوه تازه و کامل می پذیرد.   هوس‌های خوراکی در خام گیاهخواری

هوس‌های خوراکی در خام گیاهخواری

هوس های خوراکی ممکن است برای هر خام گیاهخوار با هر مدت سابقه شیوه خام گیاهخواری پیش بیاید. یکی از نکاتی که غالبا خام گیاهخواران نسبت به آن دچار سستی می شوند همین هوس های خوراکی است. بر اساس تجربه و تحلیل روان شناختی توصیه می شود که هوس های خوراکی را به راحتی می توان برطرف کرد به شرطی که سرکوب گری را کنار بگذارید، مثلا شما یک ماه است خام گیاهخوار شده اید و هوس قورمه سبزی کرده اید، بیاییم به جای به راه انداختن جنگ درونی که بخورم یا نخورم و چالشی که سر آخر باعث ترک کردن خام گیاهخواری می شود کار دیگری انجام دهیم. مانند گیاهخواران یک وعده سبک قورمه سبزی با استفاده از سویا (به جای گوشت) درست کنید و در وعده ظهر میل نمایید، غذا را به خوبی بجوید که بدن به سرعت احساس سیری نماید و میزان کمتری غذای پخته وارد بدن شود، غذا را بدون روغن بپزید و می توانید در هنگام سرو از روغن زیتون و یا کنجد استفاده نمایید. تا 2 ساعت بعد از این خوراک هیچ میوه یا آبی مصرف نکنید و بعد 2 روز آب میوه فراوان بخورید. به این شیوه شما می توانید هوس غذای پخته خود را کنترل کنید در عین حال دچار سرکوب گری نشوید. بخش دیگر از هوس‌های خوراکی به چای ها باز می گردد، پر واضح است که چای نوشیدنی مناسبی نیست اما در صورتی که شما هوس خوردن نوشیدنی گرم کرده اید، آب ولرمی را مهیا کنید و از دم نوش هایی مانند گل گاو زبان، کاکوتی و یا هر دم کردنی دیگر بجز چای سیاه استفاده نمایید.

مهمانی‌ها و تعارفات ویرانگر

یکی از بخش هایی که معمولا گریبانگیر تازه خام گیاهخواران شده است مهمانی ها می باشد. بارها این سوال پرسیده شده که در مهمانی ها چه باید بکنیم؟ چه بخوریم؟ این سوال هم شگفت انگیز است و هم جوابش بسیار ساده. در غالب مهمانی های این روزها میوه و سالاد بیشتر از هر خوراکی دیگر یافت می شود. آنقدر زیاد است که گاها مقداری از باقی مانده آن را کیسه می کنند و به مهمانان می دهند که ببرند. سالاد هم که بخش ثابت سفره های مهمانی است پس با خیال راحت میوه خواریتان را بکنید و در واقع یکی از ناب ترین بخش های خام گیاهخواری میوه خواری است و خدا رو شکر که بخصوص در فصول گرم وفور میوه ها و سبزیجات یافت می شود، پس به راحتی از میوه جات در مهمانی ها بجای غذا استفاده کنید. تعارفات بی جا و احترام نگذاشتن به شیوه غذایی یک خام گیاهخوار کاملا به نحوه برخورد شما به عنوان یک خام گیاهخوار بستگی دارد. در مهمانی ها لطفا با عزت نفس در مقابل تعارفات ایستادگی کنید و تا جایی که می توانید و دانش آن را دارید از شیوه ای که انتخاب کرده اید عملا صحبت کنید. میزهای شام و نهاری که این روزها برای مهمانی ها می اندازیم با نگاهی اجمالی این پیام را به ما می رسانند که همدیگر را دعوت می کنند برای کلسترول، برای افزایش چربی یا قند خون، برای بسته شدن عروق خونی، برای از بین بردن معده با انواع نوشیدنی گازدار و … به سفره هایمان دقت کنیم اگر مهمان حبیب خداست او را به ضیافتی پاک دعوت کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha