اشعه ایکس

اشعه ایکس (رادیوگرافی) رایج ترین است و به طور گسترده ای در دسترس روش تصویربرداری تشخیصی است. حتی اگر شما نیز به آزمایش های پیشرفته تری نیاز دارید، احتمالاً ابتدا اشعه ایکس را انجام خواهید داد. بخشی از بدن شما در حال تصویربرداری بین دستگاه اشعه ایکس و فیلم عکاسی یا حسگر اشعه ایکس دیجیتال قرار گرفته است. شما باید در حالی که دستگاه به طور خلاصه امواج الکترومغناطیسی (تابش) را به بدن شما می فرستد، باید ثابت نگه دارید. قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس مضر نیست، اما پزشک در صورت بارداری احتیاط های ویژه ای خواهد کرد. استخوان ها، کلسیفیکاسیون ها، برخی از تومورها و مواد متراکم دیگر قابل رویت است زیرا نور آنها را جذب می کند. بافت های نرم و متراکم کمتر و شکستگی در استخوان ها باعث عبور پرتوها از بدن می شود و باعث می شود این قسمت ها روی فیلم اشعه ایکس تیره تر به نظر برسند. احتمالاً از چندین زاویه اشعه ایکس استفاده می شود. اگر در یک اندام دچار شکستگی شده اید، پزشک ممکن است پرتوی ایکس مقایسه شده از اندام غیرمستقیم شما را بخواهد. آزمایش اشعه ایکس شما احتمالاً در حدود 10 دقیقه به پایان می رسد. تصاویر به سرعت آماده هستند. آنها یا از فیلم اشعه ایکس ساخته شده اند یا بر روی سی دی نوشته قرار می گیرند تا در صفحه رایانه مشاهده شود. در برخی شرایط، ممکن است در هنگام گرفتن اشعه ایکس یک ماده حاجب یا به مفصل تزریق شود. این روش که “آرتروگرام” نامیده می شود، به تشریح ساختارهای بافت نرم در مفصل کمک می کند. همچنین ممکن است با برداشتن مایع یا تزریق دارو به مفصل، قرارگیری سوزن در مفصل را تأیید کند. پرتوهای X ممکن است به اندازه تصویری که با تکنیکهای پیچیده تری تولید شده است ، جزئیات را نشان ندهند. با این حال، آنها رایج ترین ابزار تصویربرداری هستند که برای ارزیابی یک مشکل ارتوپدی مورد استفاده قرار می گیرند و در اکثر مطب پزشکان در دسترس هستند.

سی تی اسکن

توموگرافی کامپیوتری (CT) ابزاری تصویربرداری است که اشعه ایکس را با فناوری رایانه ترکیب می کند تا تصویری دقیق تر و مقطعی از بدن شما تولید شود. سی تی اسکن به پزشک شما اجازه می دهد اندازه، شکل و موقعیت ساختارهایی که در بدن شما وجود دارد مانند اعضا، بافت ها یا تومورها را ببیند. در صورت بارداری قبل از انجام سی تی اسکن به پزشک خود بگویید. شما می توانید در حد امکان بر روی میز که در مرکز اسکنر CT مانند سیلندر حرکت می کند، بی حرکت باشید. این روند بدون درد است. یک لوله اشعه ایکس به آرامی در اطراف شما می چرخد ​​و از همه جهت عکس های زیادی می گیرد. رایانه تصاویر را به وجود می آورد تا نمایی شفاف و دو بعدی در صفحه تلویزیون ایجاد کند. ممکن است در صورت بروز مشکل در یک ساختار کوچک استخوانی یا ترومای شدید مغز، نخاع، قفسه سینه، شکم یا لگن، به اسکن سی تی اس نیاز داشته باشید. بعضی اوقات ممکن است برای شما ماده رنگی یا کنتراست استفاده شود تا قسمت های خاصی از بدن بهتر ظاهر شود. سی تی اسکن هزینه بیشتری دارد و زمان بیشتری از اشعه ایکس معمولی می گیرد. این کار را می توانید در یک بیمارستان یا در یک مرکز تصویربرداری سرپایی انجام دهید.

MRI و سی تی اسکن تخصصی ارتوپدیک

تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) یکی دیگر از تکنیک های تصویربرداری تشخیصی است که تصاویر مقطعی از بدن شما تولید می کند. برخلاف سی تی اسکن، MRI بدون تابش کار می کند. ابزار MRI از میدان های مغناطیسی و یک کامپیوتر پیشرفته برای گرفتن تصاویر با وضوح بالا از استخوان ها و بافت های نرم خود استفاده می کند. قبل از انجام اسکن MRI در صورت داشتن ضربان ساز، ایمپلنت، گیره فلزی یا سایر اشیاء فلزی در بدن به پزشک خود بگویید. شما می توانید در حین حرکت در میز که در اسکنر MRI به شکل لوله می چرخد، بی حرکت باشید. MRI یک میدان مغناطیسی در اطراف شما ایجاد می کند و سپس امواج رادیویی را به سمت ناحیه بدن شما پالس می کند تا تصویر ایجاد شود. امواج رادیویی باعث می شوند بافتهای شما نمایان شوند. رایانه میزان ضربات مختلف بدن (تاندون ها، رباط ها، اعصاب و غیره) بدن را از این ارتعاش ها ثبت می کند و داده ها را به یک تصویر دقیق و دو بعدی ترجمه می کند. در حین MRI شما هیچ احساس دردی نخواهید داشت، اما دستگاه ممکن است پر سر و صدا باشد. MRI ممکن است برای کمک به تشخیص رباطهای پاره شده زانو و غضروف، کافهای روتاتور پاره شده، دیسک های فتق، استئونکروز، تومورهای استخوانی و سایر مشکلات انجام شود. انجام آزمایش ممکن است 30 تا 60 دقیقه طول بکشد. مانند اسکن سی تی اسکن، اسکن MRI ممکن است در بیمارستان یا یک مرکز تصویربرداری سرپایی انجام شود.

سی تی اسکن تخصصی ارتوپدیک

برای اسکن استخوان، ماده ای با خلوص رادیواکتیو به داخل ورید تزریق شده و در بدن پخش می شود. با استفاده از دستگاهی به نام Geiger، پزشک می تواند این ماده را ردیابی کرده و هر قسمت از التهاب را در سرتاسر استخوان یا بدن تشخیص دهد. در حالی که اسکن استخوان می تواند در تعیین التهاب مفید باشد، اما این یک آزمایش غیر اختصاصی است و توجه پزشک را فقط بر روی قسمت خاص بدن مورد بررسی قرار می دهد.

DEXA

اسکن چگالی استخوان، که به آن جذب تابش اشعه ایکس انرژی دو (DXA) یا تراکم استخوان نیز گفته می شود، یک شکل پیشرفته از فناوری اشعه ایکس است که برای اندازه گیری پوکی استخوان استفاده می شود. DXA امروزه استانداردی برای اندازه گیری تراکم مواد معدنی استخوان (BMD) است. پرتونگاری (رادیوگرافی) یک آزمایش پزشکی غیر تهاجمی است که به پزشکان در تشخیص و معالجه شرایط پزشکی کمک می کند. تصویربرداری با اشعه ایکس شامل قرار گرفتن بخشی از بدن در دوز اندکی از پرتوهای یونیزه کننده برای تهیه عکس هایی از قسمت داخلی بدن است. پرتوهای ایکس قدیمی ترین و متداول ترین شکل تصویربرداری پزشکی است. DXA اغلب در قسمت تحتانی ستون فقرات و باسن انجام می شود. در کودکان و برخی بزرگسالان، کل بدن بعضی اوقات اسکن می شود. وسایل جانبی که برای اشعه ایکس یا سونوگرافی استفاده می کنند، گاهی اوقات برای غربالگری برای توده استخوانی، بیشتر در قسمت جلوی ساعد استفاده می شود. در برخی از جوامع، یک اسکن CT با نرم افزار مخصوص نیز می تواند برای تشخیص یا نظارت بر توده استخوانی (QCT) استفاده شود. این روش دقیق است اما کمتر از اسکن DXA استفاده می شود.

سی تی اسکن تخصصی ارتوپدی

کاربرد سی تی اسکن تخصصی ارتوپدی DXA

DXA اغلب برای تشخیص پوکی استخوان مورد استفاده قرار می گیرد، شرایطی که اغلب بعد از یائسگی روی خانم ها تأثیر می گذارد اما ممکن است در مردان و به ندرت در کودکان مشاهده شود. پوکی استخوان شامل از بین رفتن تدریجی استخوان و همچنین تغییرات ساختاری است و باعث می شود استخوان ها نازک تر و شکننده تر شوند. DXA همچنین در ردیابی اثرات درمان پوکی استخوان و سایر شرایطی که باعث از بین رفتن استخوان می شوند مؤثر است. آزمایش DXA همچنین می تواند خطر ابتلا به شکستگی استخوان فرد را ارزیابی کند. خطر شکستگی از نظر سن، وزن بدن، سابقه شکستگی قبلی، سابقه خانوادگی شکستگی های پوکی استخوان و مسائل مربوط به سبک زندگی مانند استعمال سیگار و مصرف زیاد الکل تحت تأثیر قرار می گیرد. آزمایش چگالی استخوان به شدت در موارد زیر توصیه می شود:
  • زنی پس از یائسگی است و استروژن مصرف نمی کند.
  • سابقه شخصی یا مادری در مورد شکستگی لگن یا سیگار کشیدن را داشته باشید.
  • یک زن پس از یائسگی قد بلند (بیش از 5 فوت 7 اینچ) یا وزن کم (کمتر از 125 پوند) است.
  • مردی است که دارای شرایط بالینی همراه با پوکی استخوان است، مانند آرتریت روماتوئید، کلیه مزمن یا بیماری کبدی.
  • از داروهایی استفاده می کنید كه باعث از بین رفتن استخوان ها می شود، از جمله كورتیكواستروئیدها مانند پردنیزون، داروهای ضد تشنج مختلف مانند دیلانتین و برخی از باربیتوراتهای خاص یا داروهای جایگزین تیروئید با دوز بالا استفاده می شود.
  • مبتلا به دیابت نوع 1 (که قبلاً آن را وابسته به انسولین می نامیدند)، بیماری کبد، بیماری کلیوی یا سابقه خانوادگی پوکی استخوان دارد.
  • پوکی استخوان بالایی دارید که به شکل کلاژن بیش از حد در نمونه های ادرار ظاهر می شود.
  • وضعیت تیروئید مانند پرکاری تیروئید دارید.
  • یک بیماری پاراتیروئید مانند هیپرپاراتیروئیدیسم داشته باشید.
  • شکستگی را بعد از ترومای خفیف تجربه کرده اید
  • شواهد پرتونگاری در مورد شکستگی مهره یا سایر علائم پوکی استخوان داشته اید.
  • ارزیابی شکستگی مهره (VFA)، معاینه پرتونگاری با دوز کم ستون فقرات به غربالگری برای شکستگی های مهره ای که در دستگاه DXA انجام می شود، ممکن است برای بیماران مسن تر توصیه شود، به خصوص اگر:
  • آنها بیش از یک اینچ قد از دست داده اند.
  • درد کمر توضیح ناپذیر دارید.
  • تصاویر DXA از ستون فقرات حاکی از ناهنجاری یا شکستگی مهره ها است.

فلوروسکوپی

فلوروسکوپی مطالعه ساختارهای بدن در حال حرکت است. این بسیار شبیه فیلم “اشعه ایکس” است و اغلب در حالی انجام می شود که یک رنگ کنتراست در بخشی از بدن مورد بررسی قرار می گیرد. پرتوهای مداوم پرتوی ایکس از قسمت بدن عبور کرده و به یک مانیتور ویدئویی ارسال می شود تا قسمت بدن و حرکت آن با جزئیات مشاهده شود. فلوروسکوپی، به عنوان ابزار تصویربردار، به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی نمایش بسیاری از سیستم های بدن از جمله اسکلت، گوارشی، ادراری، قلبی عروقی، تنفسی و دستگاه های تولید مثل را امکان پذیر می کند. ممکن است از فلوئوروسکوپی برای ارزیابی نواحی خاص بدن استفاده شود. اینها شامل استخوان ها، روده، ماهیچه ها، عروق قلب و مفاصل است.

رادیولوژی مداخله ای

رادیولوژی مداخله یک تخصص پزشکی است که شامل انجام طیف وسیعی از اقدامات تصویربرداری برای به دست آوردن تصاویر از داخل بدن است. رادیولوژیست مداخله این تصاویر را برای تشخیص صدمات و بیماری و انجام طیف وسیعی از اقدامات پزشکی مداخله ای با دقت تفسیر می کند. رادیولوژیست مداخله از تکنیک های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، MRI (تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی)، فلوروسکوپی (یک روش اشعه ایکس که باعث می شود ارگان های داخلی قابل رویت باشد)، سی تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری) اسکن و سونوگرافی استفاده می کند. رادیولوژیست های مداخله طیف گسترده ای از اقدامات مانند درمان تومورها، گرفتن بیوپسی اعضای بدن یا قرار دادن استنت را با وارد کردن ابزارهای ریز و لوله های پلاستیکی نازک (کاتتر) از طریق شریان یا ورید به بدن انجام می دهند. از تصاویر برای هدایت کاتترها و ابزارها به محل دقیق انجام عمل یا روش درمانی استفاده می شود. این امر نیاز به جراحی سنتی (باز) یا سوراخ کلید (لاپاروسکوپی) را کاهش می دهد، زیرا می توان از طریق یک لوله پلاستیکی کوچک در اندازه یک کاه استفاده کرد. پیشرفت های مداوم در فن آوری بدان معنی است که طیف وسیعی از شرایطی که با رادیولوژی مداخله قابل درمان است، همچنان در حال گسترش است.

سونوگرافی

سونوگرافی به ویژه در ارزیابی تاندونهایی که درست در زیر پوست قرار دارند مانند تاندون آشیل مفید است. مزیت سونوگرافی این است که یک آزمایش نسبتاً ساده برای انجام آن است. نقطه ضعف این است که ممکن است کیفیت تصویر به اندازه MRI دقیق نباشد و وضوح بعضی اوقات به تخصص شخص انجام دهنده آزمایش بستگی دارد. اگر پزشک شما دستورالعمل هر نوع تصویربرداری را داده است، در صورت امکان آزمایش را در همان بیمارستان انجام دهید. این ممکن است به پزشک اجازه دهد بدون نیاز به قرار ملاقات به مطب، آزمایش شما را راحت تر بررسی کند.

کاربرد سی تی اسکن تخصصی ارتوپدی

سی تی اسکن تخصصی ارتوپدی و توموگرافی کامپیوتری (CT یا CAT)

اسکن استخوان یک آزمایش تصویربرداری هسته ای است که به تشخیص و ردیابی چندین نوع بیماری استخوانی کمک می کند. پزشک ممکن است در صورت وجود درد غیرقابل توضیح در اسکلت، عفونت استخوان یا آسیب دیدگی استخوان که نمی توان در اشعه X استاندارد مشاهده کرد، اسکن استخوان را تجویز کند. اسکن استخوان همچنین می تواند ابزاری مهم برای تشخیص سرطان باشد که از محل اصلی تومور، مانند پستان یا پروستات، به استخوان گسترش یافته است (متاستاز شده).

سی تی اسکن تخصصی ارتوپدی چیست؟

توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن یا اسکن CAT) یک روش تصویربرداری تشخیصی غیر تهاجمی است که با استفاده از ترکیبی از پرتوهای ایکس و فناوری رایانه ای برای تولید تصاویر افقی یا محوری (که اغلب به آنها برش گفته می شود) بدن است. سی تی اسکن تصاویر مفصلی از قسمت های مختلف بدن از جمله استخوان ها، ماهیچه ها، چربی و اندام ها را نشان می دهد. اسکن CT نسبت به اشعه X استاندارد، دقیق تر است. در پرتوهای استاندارد ایکس، یک پرتوی انرژی در قسمت بدن مورد مطالعه قرار می گیرد. یک صفحه در پشت قسمت بدن تغییرات پرتو انرژی را پس از عبور از پوست، استخوان، ماهیچه و سایر بافت ها ضبط می کند. در حالی که می توان اطلاعات زیادی را از اشعه ایکس استاندارد بدست آورد، اما جزئیات زیادی درباره اندام های داخلی و سایر ساختارها در دسترس نیست. در توموگرافی کامپیوتری، پرتوی اشعه ایکس به صورت دایره ای در اطراف بدن حرکت می کند. این اجازه می دهد تا بسیاری از نمایش های مختلف از یک عضو یا ساختار مشابه نشان داده شود. اطلاعات اشعه ایکس به کامپیوتر ارسال می شود که داده های اشعه X را تفسیر می کند و آن را به صورت دو بعدی (2D) روی مانیتور نمایش می دهد. اسکن CT ممکن است با یا بدون “کنتراست” انجام شود. کنتراست ماده ای است که به صورت خوراکی تجویز می شود و یا به داخل وریدی (IV) تزریق می شود که باعث می شود ارگان یا بافت خاص مورد مطالعه با وضوح بیشتری دیده شود. برای آزمایشات کنتراست ممکن است به شما برای روز معینی وقت ملاقات داده شود. پزشک شما قبل از عمل به شما اطلاع خواهد داد. اسکن سی تی و اسکن استخوان می تواند اطلاعات بیشتری در مورد بافت استخوان و ساختار استخوان نسبت به اشعه X استاندارد استخوان در دسترس قرار دهد، بنابراین اطلاعات بیشتری در رابطه با صدمات و یا بیماری های استخوان ارائه می دهد. سایر روشهای مرتبط که ممکن است برای تشخیص مشکلات استخوانی استفاده شود شامل اشعه X استخوان ها، تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی استخوان ها، اسکن استخوان و تراکم استخوان است.

کاربرد سی تی اسکن تخصصی ارتوپدی

پزشکان سی تی اسکن را برای لیست طولانی از دلایل زیر تجویز می کنند:
  • سی تی اسکن می تواند مشکلات استخوانی و مفصل مانند شکستگی های پیچیده استخوان و تومور را تشخیص دهد.
  • اگر شرایطی مانند سرطان، بیماری های قلبی، آمفیزم یا توده های کبدی دارید، سی تی اسکن می تواند آن را تشخیص داده یا به پزشکان کمک کند هرگونه تغییر را مشاهده کنند.
  • آنها صدمات داخلی و خونریزی مانند صدمات ناشی از تصادف رانندگی نشان می دهند.
  • آنها می توانند به تشخیص تومور، لخته خون، مایعات اضافی یا عفونت کمک کنند.
  • پزشکان از آنها برای راهنمایی برنامه ها و روش های درمانی مانند بیوپسی، جراحی و پرتودرمانی استفاده می کنند.
پزشکان می توانند سی تی اسکن را مقایسه کنند تا دریابند که آیا برخی از درمانها مؤثر هستند. به عنوان مثال، اسکن یک تومور با گذشت زمان می تواند نشان دهد که آیا به شیمی درمانی یا پرتودرمانی پاسخ داده است یا خیر.

خطرات سی تی اسکن ارتوپدی چیست؟

ممکن است بخواهید از پزشک خود در مورد میزان اشعه استفاده شده در طی روش CT و خطرات مربوط به وضعیت خاص خود سوال کنید. خوب است که سابقه ای از سوابق قبلی خود که در معرض پرتونگاری مانند سی تی اسکن قبلی و سایر انواع پرتونگاری را ثبت کنید تا بتوانید به پزشک خود اطلاع دهید. خطرات مرتبط با قرار گرفتن در معرض پرتودرمانی ممکن است مربوط به تعداد تجمعات معاینات اشعه ایکس و یا درمان در طی مدت طولانی باشد. اگر باردار هستید یا گمان می کنید که باردار هستید، باید به ارائه دهنده خدمات درمانی خود اطلاع دهید. قرار گرفتن در معرض پرتودرمانی در دوران بارداری ممکن است منجر به نقص هنگام تولد شود. در صورت داشتن CT از استخوان ضروری است، اقدامات احتیاطی ویژه برای به حداقل رساندن تابش اشعه به جنین انجام خواهد شد. در صورت استفاده از رسانه کنتراست، خطر واکنش آلرژیک به رسانه وجود دارد. بیمارانی که به داروها حساسیت دارند یا حساس هستند باید به پزشک خود اطلاع دهند. لازم است به پزشک خود اطلاع دهید که آیا تاکنون واکنشی نسبت به هر نوع ماده حاجب و یا مشکلات کلیوی مشاهده کرده اید. آلرژی به غذاهای دریایی، منع مصرف برای کنتراست ید دار در نظر گرفته نمی شود. بیماران مبتلا به نارسایی کلیه یا سایر مشکلات کلیوی باید به پزشک خود اطلاع دهند. در بعضی موارد، ماده حاجب می تواند باعث نارسایی کلیه شود. همچنین، بیمارانی که از داروی دیابت متفورمین استفاده می کنند (Glucophage) قبل از کنتراست IV باید به پزشک خود هشدار دهند، زیرا ممکن است باعث یک بیماری نادر بنام اسیدوز متابولیک شود. در صورت مصرف متفورمین، از شما خواسته می شود كه در زمان انجام این عمل مصرف آن را متوقف کرده و تا 48 ساعت پس از تزریق صبر كنید. قبل از شروع مجدد مصرف متفورمین، آزمایش خون برای بررسی عملکرد کلیه ممکن است لازم باشد. بسته به وضعیت پزشکی خاص شما ممکن است خطرات دیگری نیز وجود داشته باشد. حتما قبل از انجام هرگونه نگرانی با پزشک خود صحبت کنید.

خطرات سی تی اسکن تخصصی ارتوپدی

چگونه می توانم خود را برای سی تی اسکن تخصصی ارتوپدی آماده کنم؟

اگر باید آنژیوگرافی توموگرافی کامپیوتری (CTA) انجام دهید، هنگام انجام آزمایش به شما دستورالعمل خاصی داده می شود.

موارد احتیاطی

  • بارداری اگر شما باردار هستید یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید، لطفاً قبل از برنامه ریزی معاینه با پزشک خود مشورت کنید. گزینه های دیگر با شما و پزشکتان بحث خواهد شد.
  • لباس ممکن است از شما خواسته شود لباس راحتی خود را تغییر دهید. در این صورت، لباس برای شما فراهم می شود. کمد برای تأمین وسایل شخصی فراهم خواهد شد. لطفاً تمام جواهرات و اشیاء با ارزش را در خانه قرار دهید.
  • MEDIA CONTRAST اسکن CT هم با و هم بدون کنتراست انجام می شود. محیط کنتراست توانایی رادیولوژیست در مشاهده تصاویر داخل بدن را بهبود می بخشد. برخی از بیماران نباید دارای ماده حاجب حاوی ید باشند. اگر در عملکرد کلیه خود مشکل دارید، لطفاً هنگام تعیین وقت ملاقات، به نماینده مرکز دسترسی اطلاع دهید. ممکن است شما بتوانید اسکن را بدون رسانه های کنتراست انجام دهید یا یک آزمایش تصویربرداری جایگزین داشته باشید. از شما خواسته می شود كه فرم رضایت نامه را امضا كنید كه در مورد خطرات و عوارض جانبی مرتبط با رسانه های كنتراست تزریق شده از طریق لوله های كوچك در رگ به نام خط داخل وریدی (IV) توضیح داده شده است. متداول ترین نوع سی تی اسکن با کنتراست، مطالعه دو کنتراست است که شما را به نوشیدن یک ماده حاجب قبل از آزمایش خود علاوه بر کنتراست به IV نیاز خواهد داشت. هرچه کنتراست بیشتری برای نوشیدن داشته باشید، تصاویری ثبت خواهد شد.
  • آلرژی برخی از افراد نسبت به مواد حاجب حساسیت دارند. بیشتر اوقات، واکنش خفیف است. این می تواند به خارش یا کهیر منجر شود. در موارد بسیار کمی، رنگ ممکن است یک واکنش خطرناک ایجاد کند. به همین دلیل ممکن است ارائه دهنده خدمات درمانی شما بخواهند شما را برای مدت کوتاهی بعد از سی تی اسکن تحت نظر داشته باشند. در مورد هرگونه حساسیتی که به داروها، غذاهای دریایی یا ید دارید، به پزشک خود بگویید. اگر دیابت دارید و داروی متفورمین مصرف می کنید، پزشک شما نیز باید بداند. او به شما اطلاع می دهد که باید قبل از آزمایش یا بعد از آزمایش مصرف دارو را متوقف کنید.
  • اگرچه این نادر است، مواد حاجب می توانند به مشکلات کلیوی منجر شوند. قبل از انجام اسكن CT، اگر مشکلات کلیوی دارید به پزشك اطلاع دهيد.
  • خوردن و آشامیدن اگر پزشک شما سی تی اسکن را بدون کنتراست دستور داد، می توانید قبل از آزمایش خود داروهای تجویز شده خود را میل کنید، بنوشید و مصرف کنید. اگر پزشک شما سی تی اسکن را با کنتراست تجویز کرد، سه ساعت قبل از سی تی اسکن خود چیزی نخورید. شما را به نوشیدن مایعات آب تشویق می کند. همچنین ممکن است داروهای تجویز شده خود را قبل از آزمایش خود مصرف کنید.
  • دیابتی ها دیابتیک ها باید سه ساعت قبل از زمان اسکن، صبحانه سبک یا ناهار بخورند. بسته به نوع داروی خوراکی شما برای دیابت، ممکن است از شما خواسته شود که مصرف دارو را به مدت 48 ساعت پس از سی تی اسکن قطع کنید. اگر سی تی اسکن با رادیولوژی جانز هاپکینز داشته باشید، پس از معاینه شما دستورالعمل های دقیق داده می شود.
  • دارو همه بیماران می توانند داروهای تجویز شده خود را طبق معمول مصرف کنند.

چه اتفاقی در طول سی تی اسکن تخصصی ارتوپدی می افتد؟

اسکن سی تی اسکن ممکن است به صورت سرپایی یا در بخشی از اقامت شما در بیمارستان انجام شود. روش ممکن است بسته به شرایط و عملکرد پزشک شما متفاوت باشد. به طور کلی، یک اسکن CT از این فرآیند پیروی می کند:
  • ممکن است از شما خواسته شود که لباس خود را تغییر دهید. در این صورت، لباس برای شما فراهم می شود. کمئ برای تأمین امنیت کلیه وسایل شخصی ارائه خواهد شد. لطفاً تمام جواهرات و اشیاء با ارزش را در خانه قرار دهید.
  • اگر می خواهید روشی با کنتراست انجام دهید، یک سرنگ داخل وریدی (IV) برای تزریق محیط کنتراست در دست یا بازو قرار می گیرد. برای کنتراست خوراکی، به شما یک ماده حاجب کنتراست مایع داده می شود.
  • شما روی یک میز اسکن قرار خواهید گرفت که در یک شکاف بزرگ و مدور دستگاه اسکن قرار دارد. بالش و تسمه ممکن است برای جلوگیری از حرکت در طول آزمایش استفاده شود.
  • این تکنسین در اتاق دیگری قرار خواهد گرفت که کنترل اسکنر در آن واقع شده باشد. با این حال، شما از طریق یک پنجره در چشم ثابت تکنسین قرار خواهید گرفت. بلندگوهای داخل اسکنر این تکنسین را قادر می سازد تا با شما ارتباط برقرار کند و شما صحبت های او را بشنوید. ممکن است یک دکمه تماس داشته باشید تا بتوانید در صورت انجام هرگونه مشکلی به تکنسین اطلاع دهید. این تکنسین همیشه شما را تماشا خواهد کرد.
  • با شروع چرخش اسکنر در اطراف شما، اشعه ایکس برای مدت کوتاهی از بدن عبور می کند. صداهای کلیک را خواهید شنید، که طبیعی است.
  • اشعه X جذب شده توسط بافت های بدن توسط اسکنر شناسایی شده و به رایانه منتقل می شود. کامپیوتر اطلاعات را به تصویری تبدیل می کند که توسط رادیولوژیست تعبیر شود.
  • این مهم است که شما در طول عمل همچنان آرام بمانید. ممکن است از شما خواسته شود که در طول عمل نفس خود را در موارد مختلف نگه دارید.
  • اگر از رسانه کنتراست برای آزمایش شما استفاده می شود، ممکن است هنگام تزریق رسانه به خط IV، برخی از اثرات آن را احساس کنید. این اثرات شامل احساس گرگرفتگی، طعم شور یا فلزی در دهان، سردرد مختصر، یا حالت تهوع و یا استفراغ است. این تأثیرات معمولاً چند لحظه به طول می انجامد.
  • در صورت بروز هرگونه مشكلات تنفسي، تعريق، بي حسي و تپش قلب، بايد به متخصص اطلاع دهيد.
  • پس از اتمام مراحل، شما از اسکنر خارج می شوید.
  • اگر یک خط IV برای مدیریت کنتراست قرار گرفته باشد، تزریق بیرون کشیده می شود.
در حالی که روش CT خود باعث ایجاد درد نمی شود، مجبور بودن به دراز کشیدن به طولانی در این روش ممکن است باعث ناراحتی یا درد شود، خصوصاً در مورد جراحت یا روش تهاجمی اخیر مانند جراحی. این تکنسین از تمام اقدامات ممکن برای راحتی استفاده کرده و هرچه سریعتر این روش را انجام می دهد تا هرگونه ناراحتی یا درد را به حداقل برساند.

نتایج سی تی اسکن تخصصی ارتوپدی

بعد از سی تی اسکن تخصصی ارتوپدی چه اتفاقی می افتد؟

اگر در حین عمل از رسانه کنتراست استفاده شده باشد، ممکن است برای مدت زمان عوارض یا واکنش های جانبی در مقابل مواد حاجب مانند خارش، تورم، کهیر یا مشکل در تنفس تحت نظر قرار بگیرید. اگر بعد از بازگشت به خانه بعد از آزمایش به هر نوع درد، قرمزی و یا تورم در محل IV توجه کردید، باید به پزشک خود اطلاع دهید زیرا این می تواند نشان دهنده عفونت یا نوع دیگری از واکنش باشد. در غیر این صورت، نوع خاصی از مراقبت های مورد نیاز بعد از انجام سی تی اسکن استخوان ها وجود ندارد. ممکن است رژیم و فعالیتهای معمول خود را از سر بگیرید، مگر اینکه پزشک به شما توصیه دیگری کند. بسته به وضعیت خاص شما ممکن است پزشک بعد از آزمایش دستورالعمل های اضافی یا متناوب را به شما ارائه دهد.

نتایج سی تی اسکن تخصصی ارتوپدی

پزشک متخصص در خواندن تصاویر (رادیولوژیست) به دنبال شواهدی از متابولیسم غیر طبیعی استخوان در اسکنها خواهد بود. این مناطق به عنوان “نقاط داغ” تیره تر و “نقاط سرد” سبک تر به نظر می رسد که ردیاب ها در آن جمع شده اند یا در آن جمع نشده اند. اگرچه اسکن استخوان نسبت به ناهنجاری های متابولیسم استخوان بسیار حساس است، اما در تعیین علت دقیق ناهنجاری کمتر کمک می کند. اگر اسکن استخوانی دارید که نقاط داغ را نشان می دهد، ممکن است آزمایش بیشتری برای تعیین علت انجام شود.

سی تی اسکن تخصصی ارتوپدی چگونه کار می کند؟

آنها از پرتویی باریک استفاده می کنند که در اطراف یک قسمت از بدن شما می چرخد. این مجموعه ای از تصاویر را از زوایای مختلف ارائه می دهد. یک رایانه از این اطلاعات برای ایجاد یک تصویر مقطعی استفاده می کند. مانند یک تکه نان، این اسکن دو بعدی (2D) “برشی” از بدن شما را نشان می دهد. این روند برای تولید تعدادی برش تکرار می شود. رایانه این اسکن ها را در بالای دیگری قرار می دهد تا تصویری دقیق از اندام ها، استخوان ها یا رگ های خونی شما ایجاد شود. به عنوان مثال، یک جراح ممکن است از این نوع اسکن استفاده کند تا همه طرف های تومور را بتواند نگاه کند تا بتواند برای یک عمل جراحی آماده شود.

سی تی اسکن با کنتراست چیست؟

در سی تی اسکن، مواد متراکم مانند استخوان ها به راحتی قابل مشاهده هستند. اما بافتهای نرم ظاهر نمی شوند. یا ممکن است در تصویر ضعیف به نظر برسند. برای کمک به وضوح آن ها، ممکن است شما به یک رنگ خاص به نام مواد کنتراست احتیاج داشته باشید. آنها اشعه ایکس را مسدود می کنند و در اسکن به رنگ سفید ظاهر می شوند و رگ های خونی، اندام ها یا سایر ساختارها را برجسته می کنند. مواد کنتراست معمولاً از ید یا سولفات باریم ساخته می شوند. ممکن است این داروها را از یک یا سه روش دریافت کنید:
  • تزریق داروها مستقیماً به ورید تزریق می شوند. این کار برای کمک به رگ های خونی، مجاری ادراری، کبد یا کیسه صفرا در تصویر است.
  • به صورت خوراکی نوشیدن مایع با ماده حاجب می تواند اسکن دستگاه گوارش شما، مسیر غذا در بدن شما را تقویت کند.
  • ورم اگر روده شما باید اسکن شود، ماده حاجب می تواند در روده شما وارد شود.
پس از سی تی اسکن تخصصی ارتوپدیک ، شما باید مایعات زیادی بنوشید تا به کلیه هایتان کمک کنید تا ماده حاجب را از بدن خارج کنند.