کد خبر: سیگار-کشیدن-شروعی-برای-مشکلات-قلبی-و-عر
۲۵ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۱۸
سیگار کشیدن شروعی برای مشکلات قلبی و عروقی

دود سیگار ترکیبی سمی است که بیش از 7000 ماده شیمیایی دارد و در صورت سیگار کشیدن، می‌تواند در فرآیندهای مهم موجود در بدن که عملکرد طبیعی آن را حفظ می‌کنند، اختلال ایجاد کند. یکی از این فرایندها، انتقال خون غنی از اکسیژن به قلب و بقیه بدن است.

سیگار کشیدن عامل اصلی بیماری‌های قابل پیشگیری و مرگ در ایالات متحده است و می‌تواند تقریباً به هر بخشی از بدن آسیب برساند. با این مقاله از FDA با خبرگزاری سلامت همراه باشید. دود سیگار ترکیبی سمی است که بیش از 7000 ماده شیمیایی دارد و در صورت سیگار کشیدن، می‌تواند در فرآیندهای مهم موجود در بدن که عملکرد طبیعی آن را حفظ می‌کنند، اختلال ایجاد کند. یکی از این فرایندها، انتقال خون غنی از اکسیژن به قلب و بقیه بدن است.

چگونه سیگار کشیدن بر سلامت قلب و عروق شما تأثیر می‌گذارد؟

هنگامی که از جو هوا تنفس می‌کنید، ریه‌ها اکسیژن می‌گیرند و آن را به قلب تحویل می‌دهند که این خون غنی از اکسیژن را از طریق رگ‌های خونی به سایر بدن می‌رساند. اما هنگامی که شما سیگار می‌کشید، خونی که در بدن شما توزیع می‌شود با مواد شیمیایی ترکیب می‌شود. این مواد شیمیایی می‌توانند به قلب و عروق خونی شما آسیب وارد کنند، که می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) شود که علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است.

مضرات دیگر سیگار برای خون

علاوه بر صدمات دائمی به قلب و رگ‌های خونی شما، سیگار نیز می‌تواند با تغییر شیمیایی خون و ایجاد پلاک باعث ایجاد CVD شود. سیگار کشیدن CVD یک ماده مومی است که از کلسترول، کلسیم، چربی و سایر مواد ایجاد می‌شود. شریان‌ها، رگ‌های خونی اصلی که خون را از قلب به بدن شما منتقل می‌کنند. این پلاک می‌تواند منجر به بیماری‌ای به نام آترواسکلروز شود. هنگامی که مواد شیمیایی موجود در دود سیگار باعث آترواسکلروز و ضخیم شدن خون در شریان‌ها می‌شوند، حرکت سلول‌های خونی از طریق شریان‌ها و سایر رگ‌های خونی برای رسیدن به اندام‌های حیاتی مانند قلب و مغز دشوار می‌شود.
سایر بیماری‌های نادر اما جدی قلبی عروقی که می‌توانند در اثر سیگار کشیدن ایجاد شوند عبارتند از:
  • بیماری شریانی محیطی (و بیماری عروقی محیطی): شرایطی که در آن تنگ شدن رگ‌های خونی منجر به جریان خون کافی به بازوها، پا، دست و پا می‌شود. سیگار کشیدن عامل اصلی قابل پیشگیری از این بیماری است که می‌تواند منجر به قطع عضو شود.
  • آنوریسم آئورت شکمی: برآمدگی که در ناحیه‌ای از آئورت شریان اصلی که خون را در بدن توزیع می‌کند، در شکم تشکیل می‌شود. هنگامی که آنوریسم آئورت شکمی ترکید، می‌تواند منجر به مرگ ناگهانی شود. تعداد بیشتری از خانم‌ها نسبت به مردان در اثر آنوریسم آئورت می‌میرند و تقریباً تمام مرگ و میرهای ناشی از این بیماری ناشی از سیگار کشیدن است.

تأثیر بیماری‌های قلبی عروقی ناشی از سیگار کشیدن

طبق گزارش انجمن قلب آمریکا، CVD سالانه حدود 800000 کشته در آمریكا را شامل می‌شود كه 5 مورد این مهم‌ترین علت مرگ و میر در ایالات متحده است. سیگار کشیدن از این تعداد، تقریباً 20 درصد به دلیل سیگار کشیدن جان خود را از دست می‌دهند. در حالی که سیگار کشیدن یک عامل مستقیم با بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ است، لازم نیست که حتما سبگاری باشید. افراد غیر سیگاری که مرتباً در معرض دود دست دوم هستند، 25 تا 30 درصد خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را نسبت به افرادی که در معرض این بیماری نیستند، افزایش می‌دهند.

چگونه می توانید از قلب خود محافظت کنید؟

بهترین راه برای محافظت از قلب شما از بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات و مرگ این است که هرگز مصرف سیگار را شروع نکنید، اما اگر سیگاری هستید، هرچه زودتر بتوانید ترک کنید، بهتر است.

ترک سیگار به نفع قلب شما و سیستم قلبی و عروقی اکنون و در آینده:

بیست دقیقه پس از ترک سیگار، ضربان قلب شما افت می‌کند. فقط 12 ساعت پس از ترک سیگار، سطح منواکسید کربن در خون به حالت عادی می‌رسد و اکسیژن بیشتری به اندام‌های حیاتی مانند قلب شما می‌دهد. طی چهار سال پس از ترک، خطر سکته مغزی شما به سمت افراد غیر مشکوک به اعتیاد کاهش می‌یابد. اگرچه ترک سیگار دشوار است، اما قابل دستیابی است و درمان‌های ترک دارویی مانند درمان جایگزینی نیکوتین (NRT) ممکن است بتوانند در سفر ترک به شما کمک کنند.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha