روغن گل رز (Rose oil) حاوی سیترال است که خاصیت ضد میکروبی قوی دارد که برای سنتز ویتامین A ضروری است. حاوی کاروون است که به دستگاه گوارش کمک مؤثری می کند. دارای عطر و بوی دلپذیری است که به همین دلیل در بسیاری از محصولات پوست و زیبایی وجود دارد. همچنین شامل آنتی اکسیدان غنی ای است.

مزایای روغن گل رز

به درمان افسردگی و اضطراب کمک می کند

یکی از مزایای مهم روغن گل رز این است که توانایی های تقویت کننده روحیه را دارد. همانطور که در وضعیت های روحی ظعیف، دیدن مناظر دلپذیر و عطر گل ها در طبیعت روحیه فرد را افزایش می دهد، استشمام گل رز و همین طور دیدن منظره هایی که دارای گل رز هستند هم می تواند بسیار موثر باشد. افرادی که دچار افسردگی یا اضطراب شده اند و یا زنان باردار پس از زایمان که ممکن است دچار افسردگی شوند، استفاده از  گل رز برای درمان می تواند خیلی کمک کننده باشد. محققان مطالعاتی بین زنانی که زایمان کرده بودند،  انجام دادند. محققان در این روش درمانی جلسات آروماتراپی 15 دقیقه ای برای زنان می گذاشتند. در این جلسات که  دو بار در هفته به مدت چهار هفته برگزار می شد، از یک مخلوط اسانس که حاوی گل رز و اسطوخدوس بود استفاده می کردند. نتایج به دست آمده برای آن ها بسیار جالب بود. زیرا افسردگی زنان پس از زایمان بسیار کاهش یافته بود و همچنین علائم اضطراب عمومی نیز بهبود پیدا کرده بود.

مبارزه با آکنه با روغن گل رز

روغن گل رز یک درمان طبیعی برای پوست است. در سال 2010، محققان یک مطالعه انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که روغن گل رز، در مقایسه با روغن های دیگر، یکی از قوی ترین فعالیت های ضد باکتریایی را دارد. این روغن را می توان با آویشن، روغنهای اسطوخدوس و دارچین ترکیب و استفاده کرد. روغن گل رز قادر به قطع کامل باکتری هایی که باعث آکنه می شود، است.

تاثیر روغن گل رز بر پیشگیری از پیری

جای تعجب نیست که روغن گل رز معمولا لیستی از اسانس های مهم ضد پیری را ایجاد می کند. دلایل متعددی وجود دارد  که چرا روغن گل رز روند پیری را کاهش و سلامتی پوست را افزایش می دهد. یکی از این دلایل اثرات ضد التهابی قوی ای است که این روغن دارد. علاوه بر این، روغن گل رز حاوی آنتی اکسیدان است که با میکروب هایی که باعث آسیب پوست و پیر شدن پوست می شود، مبارزه می کند. این میکروب ها یا رادیکال های آزاد می توانند باعث آسیب به بافت پوست شودکه باعث چروک شدن پوست و کم آبی بدن می شود.

بهبود درد قاعدگی

در یک مطالعه بالینی که در سال 2016 منتشر شد، تاثیر اسانس گل رز بر روی زنان مبتلا به درد مقدماتی یا ابتدایی قاعدگی بررسی شد. تعریف پزشکی درد ابتدایی قاعدگی، درد در شکم یا کمر قبل و یا در طی قاعدگی است. محققان 100 بیمار را به دو گروه تقسیم کردند: گروهی که یک دارو ضد التهابی غیر استروئیدی مصرف کردند و گروه دیگری نیز داروی ضد التهابی را همراه با آروماتراپی که شامل دو درصد اسانس گل رز بود، مصرف کردند. بعد از 10 دقیقه تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود نداشت. بعد از 30 دقیقه گروهی که آروماتراپی گل رز استفاده کرده بودند، درد کمتری نسبت به گروه دیگر داشتند. به طور کلی، محققان نتیجه گرفتند، “این مطالعه نشان می دهد که آروماتراپی با روغن گل رز، که یک روش درمان غیر دارویی است و به عنوان یک مکمل برای روش های درمان متعارف استفاده می شود، ممکن است برای کاهش درد در افراد مبتلا به درد ابتدایی قاعدگی مفید باشد. ”

عطر طبیعی باور نکردنی

صنعت عطر معمولا از روغن گل رز برای تولید عطر و  انواع محصولات آرایشی استفاده می کند. با رایحه گل شیرین و کمی تند، اسانس گل رز می تواند به تنهایی به عنوان عطر طبیعی استفاده شود. ترکیبات درمانی روغن گل رز

چگونه از روغن گل رز استفاده کنید؟

چند راه اصلی وجود دارد: شما می توانید آن را در هوا پخش کنید تا از عطر گل های فوق العاده آن لذت ببرید. به این صورت که چند قطره روغن به همراه با آب را به یک بطری بریزید و به صورت اسپری، روزانه در اتاق بزنید و از عطر و رایحه ی آن استفاده کنید. همچنین شما می توانید آن را به طور موضعی بر روی بدن خود استفاده کنید. استفاده موضعی روی پوست مزیت های زیادی دارد. بهتر است قبل از استفاده روغن، آن را روی قسمتی از پوست خود تست کنید تا مطمئن شوید که حساسیتی نسبت به آن ندارید. اگر نسبت به این روغن حساسیتی ندارید می توانید چند قطره روغن را به سرم صورت، حمام گرم، لوسیون یا شستشوی بدن اضافه کنید.

روش های استفاده از روغن برای درمان بیماری ها

  • درمان افسردگی و اضطراب: روغن گل رز را با روغن اسطوخودوس ترکیب کنید یک تا دو قطره روغن را به صورت موضعی به مچ دست و پشت گردن خود بمالید.
  • درمان آکنه: اگر از آکنه رنج می برید، سعی کنید یک قطره روغن گل رز خالص را روزانه سه بار بر روی پوست خود بمالید. برای این کار از پنبه استریل شده استفاده کنید؛ اگر پوست شما آکنه زیادی دارد و یا آکنه ها عفونی هستند روغن را با کمی روغن نارگیل ترکیب کنید.
  • سلامت پوست: روغن را روی پوست خود را بمالید و یا مقداری از روغن را به شستشوی های صورت یا لوسین های بدن که استفاده می کنید، اضافه کنید.

موارد احتیاطی مصرف این روغن

این روغن برای استفاده داخلی توصیه نمی شود. هرگز از روغن ها در اطراف چشم خود استفاده نکنید زیرا باعث آسیب به به غشاهای مخاطی چشم می شود. اگر پوست حساس دارید، همیشه روغن گل رز را با روغن های دیگر، مثل روغن نارگیل رقیق کنید و قبل از مصرف موضعی، حتما تست کنید که مطمئن شوید برای پوست شما مضر نباشد. مواظب باشید کودکان و حیوانات خانگی به روغن ها دسترسی نداشته باشند.