روغن بادام زمینی (Peanut oil) به روغن آرشیس معروف است. از آنجایی که بادام زمینی در طبقه حبوبات قرار دارد و دانه های آن زیر خاک رشد می کند به همین دلیل بادام زمینی نام گرفته است. در واقع، مطلوب استفاده از بادام زمینی همان استخراج روغن داخل دانه ها می باشد. بهرحال، در برخی موارد فرآیند از پوست خارج کردن دانه صورت نمی گیرد و به همین طریق روغن دانه را استخراج می کنند که در این فرآیند ممکن است تمام روغن موجود بطور کامل استخراج نشود. در حالی که، این روغن گیاهی در طبخ غذاهای جنوب و جنوب شرقی آسیا بطور فراگیری استفاده می شود، در اروپا و آمریکا در قرن گذشته استفاده از این روغن رایج بوده است. این روغن در شیوه های متنوع آشپزی به ویژه سرخ کردنی ها مورد استفاده قرار می گیرد. روغن دارای عطر و مزه مخصوص به خود است و در دمای 229.4 سانتیگراد غذا کاملا سرخ می شود. همچنین، روغن بادام زمینی به عنوان طمع دهنده در سالاد نیز استفاده می شود.

روش های استخراج روغن بادام زمینی

روغن های بادام زمینی که در بازار در دسترس هستند در گروه طبقه بندی می شوند:
  • روغن صاف شده به روش سنتی به روش سنتی ، تصفیه روغن بادام زمینی با پرس سرد انجام می گیرد و در مرحله بعد ناخالصی ها یا ریزه های معلق صاف می شوند.  بدلیل اینکه در این روش عمل پردازش روغن کم است، روغن بیشتر طعم بوی بادام زمینی را دارد.
  • روغن تصفیه شده به روش شیمیایی در این روش، ناخالصی های فیزیکی به شیوه شیمیایی از بین می روندو مواد مضرر نیز از آن خارج می شوند. اما در این روش تمام عطر و مزه بادام زمینی از بین می رود و نتیجه یک روغن کاملا تمیز است.

انواع مختلف این روغن

  • روغن تصفیه شده این نوع تصفیه شده و دئودروزه شده است و باعث از بین رفتن قسمت های آلرژی زای روغن می شود. به طور معمول برای افرادی که به بادام زمینی  آلرژی دارند بی خطر است. معمولاً توسط رستوران ها برای سرخ کردن غذاهایی مانند مرغ و سیب زمینی سرخ کرده استفاده می شود.
  • روغن فشرده شده در این روش بادام زمینی خرد می شود تا روغن آن را بیرون بیاورد. این فرآیند با گرمای کم ، بیشتر از طعم طبیعی بادام زمینی و مواد مغذی بیشتری را حفظ می کند.
  • روغن لذیذ که روغن مخصوص آن محسوب می شود، این نوع تصفیه نشده و معمولا بو داده می شود و به این روغن طعم عمیق تر و شدیدتری نسبت به روغن تصفیه شده می دهد. از این ماده برای طعم دادن به غذاهایی مانند سیب زمینی سرخ شده استفاده می شود.
  • روغن مخلوط روغن بادام زمینی غالبا با طعم مشابه اما روغن کمتری مثل روغن سویا مخلوط می شود. این نوع برای مصرف کنندگان مقرون به صرفه تر است و معمولاً برای سرخ کردن مواد غذایی به صورت عمده به فروش می رسد.

آیا این روغن برای سلامتی مفید است؟

بر طبق تحقیقات انجام شده کالری هر قاشق غذا خوری روغن بادام زمینی 14 گرم است. این روغن حاوی چربی های تک غیراشباع و چربی های چند غیراشباع است که جز چربی های مفید برای بدن می باشند و ضرر چندانی برای بدن ندارند. همچنین مقادیری چربی اشباع شده در این روغن گیاهی موجود است که مصرف متعادل آن توصیه شده است. انجمن قلب آمریکا پیشنهاد داده که  تقربیا از 2000 کالری لازم برای بدن بهتر است 13 گرم آن با چربی های اشباع شده تامین شود. بطورکلی، چربی ها چندان مفید نیستند اما اینکه چربی ها در گروه مواد مغذی ضروری هستند انکارناپذیر است. از طرفی، چربی ها برای بدن لازم هستند و جایگزین دیگری برای چربی ها وجود ندارد، فقط باید به یاد داشت که مصرف این گروه غذایی باید در حد تعادل باشد. روغن بادام زمینی برای انواع مختلف آشپزی؛ سرخ کردن، بریان کردن و پختن غذاها مناسب است. در تحقیقی روغن ها مورد قیاس باهم قرار گرفتند، مشخص شد که روغن بادام زمینی در مقایسه با روغن کانولا، کنجد، روغن حیوانی و روغن پالم سالم تر است. روغن بادام زمینی و حساسیت به بادام زمینی

حساسیت به بادام زمینی

اگر شما به بادام زمینی حساسیت دارید، طبیعی است که در مورد مفید بودن این روغن برای بدنتان دچار تردید شوید. بطورخلاصه، حتی اگر به بادام زمینی حساسیت دارید، روغن بادام زمینی تصفیه شده به روش شیمیایی به قدر کافی مفید می باشد. لازم به ذکر است، این روغن برای شما مانند بادام زمینی حساسیت زا نیست. روغن خالص و روغن صاف شده به روش سنتی با هم فرق داشته و مطلب گفته شده در هر دو صادق نیست. بهرحال، حساسیت به این روغن ممکن است کم باشد یا به شدت حساسیت به بادام زمینی نباشد. اما بهتر است در صورت داشتن حساسیت به بادام زمینی حتما قبل مصرف محصولات آن  با پزشک مشورت کنید.

فواید روغن بادام زمینی

  • سطح کلسترول این روغن هیچ گونه کلسترولی ندارد. یکی از عوامل مهم برای بیماری های قلبی عروقی مانند آترواسکلروز است و اساسا باعث مسدود شدن رگ ها می شود. از آنجا که روغن پخت و پز به طرق مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد، حذف کلسترول های مضر از برنامه غذایی به از بین بردن انواع مختلفی از بیماری ها می انجامد. روغن بادام زمینی نه تنها کلسترول پایینی دارد بلکه می تواند به کاهش کلسترول فعلی تان نیز کمک کند، چون حاوی استرول گیاهی است. این فیتو استرولها در واقع با جذب کلسترول های بد در معده و روده مقابله می کنند که می تواند سطح کلسترول را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش دهد.
  • سلامت قلب همانطور که در بالا گفته شد، روغن بادام زمینی خطر ابتلا به آترواسکلروز را کاهش می دهد که در نتیجه از سکته قلبی و مغزی در امان می مانید. روغن بادام زمینی همچنین حاوی اسید چرب های غیر اشباع مانند اسید اولئیک است که باعث افزایش کلسترول  خوب به نام HDL در خون می شود. این کلسترول پر خاصیت، به از بین بردن و کاهش کلسترول بد ( LDL ) کمک می کند که در نتیجه خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی را کاهش می دهد.
  • پیشگیری از سرطان این روغن همچنین سرشار از آنتی اکسیدان های پلی فنول از جمله رزوراترول است. این ترکیب با از کار انداختن رادیکال های آزادی کار می کند که محصولات جانبی خطرناک متابولیسم سلولی هستند و باعث بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان در بدن می شوند. تحقیقات نشان داده استفاده از روغن گیاهی سرشار از رزوراترول مانند روغن بادام زمینی، می تواند به لطف آنتی اکسیدان های قوی، خطر گسترش سرطان را کاهش دهد.
  • فشار خون رزوراترول یک تاثیر مهم دیگر نیز روی بدن دارد. با هورمون های مختلف در بدن تعامل می کند که روی رگ های خونی تاثیر دارند مانند آنژیوتانسین که باعث تنگ شدن عروق و شریان ها می شود. با خنثی ساختن تاثیر آن هورمون، رزوراترول به کاهش فشار خون کمک می کند که باعث کاهش فشار روی سیستم قلبی و عروقی می شود.
  • تقویت شناختی بیماری آلزایمر، یکی از فراگیرترین و تراژیک ترین مشکلاتی است که افراد با بالا رفتن سنشان دچار آن می شوند. اما رزوراترول که آنتی اکسیدانی چند کاره است نشان داده که می تواند شروع بیماری های شناختی مانند آلزایمر را متوقف یا به تعویق بیندازد. رادیکال های آزاد مسئول شکستن مسیر عصبی در مغز هستند، بنابراین آنتی اکسیدان هایی مانند رزوراترول می توانند جلوی این فرآیند را به خوبی بگیرند.
  • سلامت پوست این روغن، مانند بسیاری از دیگر روغن های گیاهی سرشار از ویتامین E است. ویتامین E به ویژه در تثبیت و سلامت پوست نقش مهمی ایفا می کند. پوست را از آسیب رادیکال های آزاد که باعث چروک، لکه و دیگر مشکلات پوستی می شوند محافظت می کند. ویتامین E موجود در این روغن، ظاهر پوست را جوان و سالم نگه می دارد.
  • سیستم ایمنی آخرین مزیت سطح بالای رزوراترول در روغن بادام زمینی، بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن است. عفونت های ویروسی و قارچی بسیار به این آنتی اکسیدان حساس هستند. بنابراین اضافه کردن روغن بادام زمینی به برنامه غذایی تان می تواند شما را از این جهت نیز ایمن نگه دارد. سلول های سفید بدن تحریک می شوند تا تمام عوامل خارجی تهدید کننده را از بین ببرند.